Ami összeköt
Nem lehet nem észrevenni, mennyit fejlődött a főváros közlekedése az utóbbi években. Különösen a 2013-as esztendő tartogatott igazán kellemes meglepetéseket. Ez azonban még csak a kezdet. S bár két év alatt többet fejlődött a főváros közlekedése, mint az elmúlt húsz évben, izgalmas nagyprojektek körvonalazódnak, amelyek a közlekedésfejlesztés merőben új távlatait nyitják meg.
A villamosé a pálya
A Hungária körúti gyorsvillamos első szakaszát 1984-ben adták át. A 80-as és 90-es években a vonal folyamatosan bővült, 2000 decemberében érte el jelenlegi végpontját, a Rákóczi híd pesti hídfőjénél található Közvágóhíd végállomást. A járat időközben a főváros egyik legforgalmasabb villamosvonalává vált. A vonal kiépítésekor mindenütt új pálya épült, azonban az első szakaszok infrastruktúrája mára meglehetősen elhasználódott, ezért több helyen 10-30 km/h-s sebességkorlátozás van érvényben. Az egykor gyorsvillamosnak tervezett vonal mára lassúságáról és gyakori üzemzavarairól híres…
A vonal újbudai meghosszabbítása a Rákóczi híd 1995-ös átadása óta napirenden van. A fejlesztés 2004-ben bekerült az uniós finanszírozással megvalósítható projektek közé, az előkészítés azonban valamiért elakadt. A BKK 2010-es megalakulása után leporolta az aktákat, hogy ez a fejlesztés még ebben a ciklusban megvalósuljon.
A Bécsi úti végállomás és a Puskás Ferenc Stadion között 8,3 kilométer hosszban teljesen új pálya épül a régi, elhasználódott vágányok helyett. Délen 3,2 kilométer hosszú új szakasz épül ki a Rákóczi híd–Szerémi út–Hengermalom út útvonalon. Új ideiglenes végállomás épül a Fehérvári út és a Hengermalom út kereszteződésében. A Vörösvári úton és Újbudán fűburkolatú pálya létesül, melynek zölden tartásáról automatikus öntözőrendszer gondoskodik majd. A villamosok menetideje jelentősen lecsökken, megszűnnek az eddigi sebességkorlátozások, az új pálya tervezési sebessége óránként 60 kilométer lesz. A vonal áramellátási rendszere is megújul.
A Bécsi út és a Kerepesi út között teljes felsővezeték-cserére kerül sor, hogy az új rendszer a visszatáplálásra alkalmas legyen. Megújulnak a vonal megállói is. Egységesen 26 centiméter magas peronok épülnek ki, amelyekről az új, alacsonypadlós járművekbe akadálymentesen lehet majd beszállni. Nyolc megállóba liftek kerülnek, két helyen új gyalogátkelő létesül, a Közvágóhíd megállóhelyen rámpát építenek.
Minden megállóban új perontető, a forgalmasabb csomópontokon teljesen fedett peron épül. A Fehérvári úti végállomásnál a 18-as, 41-es és 47-es villamosok számára is új, középperonos megállóhely létesül.
A legkülső gyűrű
A 3-as villamos jelenleg Budapest legkülső villamosvasút-körgyűrűje. Vonala az 1950-es évektől kezdett kiépülni, többek között régi vasúti vágányok felhasználásával. Mai formáját és körgyűrű szerepét 2001-ben nyerte el, amikor a hajdani 13-as és 63-as villamosok összekapcsolásával létrejött a 3-as mai vonala. Ekkor érkeztek a Hannoverből használtan beszerzett TW6000 típusú villamosok, amelyek azóta is megbízhatóan közlekednek. A járat utasforgalma az összekötést követően megnövekedett, a törzsszakaszokon immár három percenként követik egymást a szerelvények.
Az 1-es villamoshoz hasonlóan a 3-as vonal infrastruktúrája is nagyon elhasználódott. A legrosszabb állapotban a Kőrösi Csoma Sándor úti szakasz van. Kőbánya-Hizlaló vasútállomásnál a 3-as villamos használja Budapest utolsó egyvágányú szakaszát is. Ezek után nem kétséges, hogy a 3-as vonala is megérett a felújításra. Teljes pályafelújítás lesz a Mexikói úton, az Erzsébet királyné útján, a Fehér úton, az Éles saroknál, a Kőrösi Csoma Sándor úton és az Üllői úti kereszteződésnél. A kőbányai szakasz egy részén füves pálya épül, a kitérőkön és az ívekben megemelik az alkalmazható sebességet. A Bihari utcában a villamos két vágányon halad majd. Az Éles saroknál és az Ónodi utcánál tömegközlekedési sávot alakítanak ki, amelyet a villamosokon kívül a buszok is használhatnak.
A vonal teljes energiaellátása megújul. Korszerűsítik a megállókat is. Minden peron 26 centiméter magas lesz, amelyekről a beszállás lényegesen könnyebb az alacsonypadlós villamosokba. Fedett megállóhely épül a Mexikói úti végállomáson, részlegesen befedik az Őrs Vezér tere–Zugló, illetve a Szent László tér, valamint a Kőbánya alsó vasútállomás megállóit is. A fejlesztések az utakat is érintik: a forgalmasabb kereszteződésekben az aszfaltburkolatot jóval nagyobb teherbírású bazaltbetonra cserélik.
Mindkét körgyűrűs vonalon jelentősen gyorsul a közlekedés: megszűnnek a sebességkorlátozások, csökken a jelzőlámpáknál töltött várakozási idő. Teljes hosszukban akadálymentesek lesznek a vonalak, minden megállót meg lehet közelíteni kerekesszékkel, babakocsival. Korszerűsödik az utastájékoztatás, a jelentősebb megállókban képernyős kijelzőkön lesz olvasható a járművek érkezési ideje. Minden megállóban lesznek hangszórók, hogy egy váratlan üzemzavarról, balesetről az utasok is azonnal értesüljenek.
Hosszabb, mint a Combino
A jelenleg Budapesten futó villamosok közül egyedül a Siemens Combino felel meg az akadálymentességi követelményeknek, a járműpark döntő többsége magas padlós. Az állományban lévő, 1967 és 1978 között gyártott, összesen 118 darab Ganz csuklós villamos a tervezett élettartamát meghaladta, műszaki állapotuk rossz, meghibásodási mutatójuk és energiaigényük magas.
A trolibuszok esetében a legrosszabb állapotú járművek a ZIU-9 típusú, orosz gyártmányú kocsik, de az Ikarus gyártmányú csuklós kocsik is meghaladták tervezett élettartamukat. Jelenleg Budapesten 15 csuklós és 32 szóló alacsonypadlós trolibusz üzemel, a nagy utasforgalmú vonalakon ez a járműszám nem elegendő a megfelelő utaskiszolgáláshoz. Ezért összesen 37 villamost és 24 trolibuszt szerez be a főváros. Valamennyi jármű alacsonypadlós lesz, biztosítva a könnyű, akadálymentes beszállást.
A kocsik érkezése előtt az érintett peronok is átépülnek. A 37 új, alacsonypadlós villamosból 25 jármű 34-36 méter hosszú, 12 pedig 54-56 méter hosszú lesz. Egy hónap múlva aláírhatják a szerződést a baszk gyártóval. A CAF 27 milliárdos ajánlata jobb volt a Siemensnél, a Combino gyártójánál: egy villamos körülbelül 729 millió forintba kerül. Demszky Gábor főpolgármestersége idején akkori áron a 40 darab Combinót 36 milliárd forintért vettük, egy villamos tehát 900 millió forintba került. A baszk villamosok nemcsak olcsóbbak, de 12 villamos hosszabb is lesz, mint a Körúton közlekedő társaik. Még marad is pénze a BKK-nak és a fővárosi önkormányzatnak az 1-es és 3-as vonalakra szánt 35 milliárdos uniós keretből, mivel a baszk CAF 27 milliárdot kér a 25 rövidebb és a 12 hosszabb, alacsonypadlós, hosszában átjárható villamosért.
A tervek szerint 2014-ben és 2015-ben érkező járműveket az 1-es, a 3-as, illetve a budai fonódó villamoshálózaton közlekedő 19-es és 61-es villamosvonalakon vehetik majd igénybe az utasok. Az új alacsonypadlós trolibuszok a felújított és akadálymentesített villamosvonalak elérését fogják biztosítani.
Budai projektek
A budai fonódó villamoshálózat fejlesztésének célja, hogy a jelenleg széttagolt budai villamosvonalak ismét egységes hálózatot alkossanak, új átszállásmentes kapcsolat jöjjön létre Észak-, Közép- és Dél-Buda között. A 17-es villamos három másik budai járattal egyesül, így hosszú, észak-déli irányban egész Budát átszelő vonalak jönnek létre. Óbudáról átszállásmentes, az autós közlekedéssel is versenyképes kötöttpályás kapcsolat létesül a Batthyány tér, a Széll Kálmán tér, a BAH-csomópont, a Móricz Zsigmond körtér, Albertfalva, valamint Kelenföld felé. A projekt keretében átépül a Széll Kálmán tér vágányhálózata, kapcsolódva a tér rekonstrukciójához is.
A 17-es villamosvonalának infrastruktúrája teljesen megújul: a Margit híd és a Tímár utca között korszerű pályát, felsővezetéket, megállóhelyeket építenek ki. A felújítás kiterjed a Frankel Leó utca és Bécsi út kockaköves szakaszára is. A megállókba akadálymentes közlekedésre alkalmas peronok épülnek, új, alacsonypadlós villamosok is érkeznek a vonalra. A vonal a 17-es villamos jelenlegi végállomását elhagyva áthalad a Margit híd alatt, ahol a vágányok egy rövid szakaszon egymásba fonódnak, a váltakozó irányú villamosforgalmat jelzőlámpa szabályozza. Az alsó rakparti lehajtó és a Margit hídi felhajtó között a pálya áttér a Duna felőli oldalra, majd a kerékpárút mellett halad a Batthyány tér felé.
A beruházásnak számos előnye van a Budán közlekedők számára. Óbuda sűrűbben induló villamosokat kap, gyors és közvetlen kapcsolat épül Közép- és Dél-Buda felé. Dél-Budán Albertfalva és Kelenföld közvetlen kapcsolathoz jut Óbudával illetve átszállási lehetőséget a Margit híd budai hídfőjénél a nagykörúti villamosra. Víziváros a fenti előnyök mellett mentesül az autóbusz-forgalom terhétől, a Fő utcai buszsáv helyén további parkolóhelyek alakíthatók ki. Hűvösvölgy a 18-as villamos révén visszakapja a Szabadság híd felújításának idején még meglévő közvetlen kapcsolatát a Fehérvári úthoz, a Krisztinavároshoz és a Szent Gellért térhez.
2014-re elkészül a fogaskerekű vasút meghosszabbításának kiviteli terve is a Széll Kálmán térig. A következő, 2014 és 2020 közötti uniós támogatási ciklusra való felkészülésként a Budapesti Közlekedési Központ négy fontos nagyberuházás fejlesztését kezdte meg: a kisföldalatti meghosszabbítása, a kettes metró és a Gödöllői HÉV összekötése, a fővárosi villamos- és trolibuszhálózat fejlesztésének második üteme és az észak-déli regionális gyorsvasút déli szakaszának előkészítése.
Hernádi Zsuzsa
Mi változott eddig?
Májustól nyár végéig fokozatosan áll forgalomba 159 új Mercedes Citaro típusú, alacsonypadlós autóbusz, amelyek valóban kedvező fordulatot hoztak a főváros közlekedésében, mert a legforgalmasabb vonalakon, az 5-ös, a 7-es, a 7E, a 33-as, a 133E, illetve a 233E, valamint a korábbi 173E vonalán 107E jelzéssel közlekednek.
Idén júniustól munkanapokon a 203-as vonalán, hét végén a 27-es busz vonalán a Gellért-hegyen új, magyar gyártmányú, környezetbarát midibusz jár, amelyen padlófűtés, tetőfűtés, és klímaberendezés található. A busz akadálymentes közlekedésre alkalmas. A tervek szerint folytatódik a midibuszflotta cseréje. A cél, hogy valamennyi régi IK405-öst lecseréljék.
2013 májusától szeptemberig több villamospálya-szakasz felújítása zajlik Budapesten. A munkálatok a 4-es és a 6-os, az 50-es, az 52-es, a 18-as, a 61-es, a 62-es és a 69-es villamosok sínpályáit érintik.
Június 4-től már kizárólag Alstom-metrószerelvények közlekednek az M2-es vonalán, az M3-as vágányait felújítják. Közben már a négyes metró Alstom-szerelvényeire is megérkezett a típusengedély. Megújult az aluljárók utastájékoztatási rendszere is.