A CIKK MEGJELENÉSÉT AZ MVM ZRT. TÁMOGATJA


Dr. Vigh Andrea, a Zeneakadémia rektora

Az MVM Zrt.-nek köszönhetően idén tizenkettedik alkalommal osztották ki a harminc év alatti legjobb zeneművészeknek járó Junior Prima Díjakat. A fejenként kétmillió forintos elismerésben újabb tíz ifjú tehetség részesült, ezzel összesen száz fölé emelkedett az eddig jutalmazottak száma. A díjazottak között van a Zeneakadémia jelenlegi növendékei közül Balázs Elemér György zongorista, Cseh Péter dzsesszgitáros, Csőke Flóra csellista, Jenei Erzsébet hárfás, Korossy-Khayll Csongor és Tóth Kristóf hegedűsök, illetve az intézmény korábbi növendékei közül Szokolay Ádám Zsolt zongorista, a Zeneakadémia idei Bartók Világversenyének győztese, Dobszay Péter karmester, orgonaművész, Megyimórecz Ildikó operaénekes és Scheuring Kata fuvolaművész. A díjakról döntő zsűri elnöke, dr. Vigh Andrea Liszt-díjas hárfaművész, a Zeneakadémia rektora beszédében kiemelte: Magyarország zenei nagyhatalom.

Hirdetés

– Ez évben is nagyszerű fiatalok közül választottuk ki az arra érdemeseket, a döntés kiegyenlített volt, hiszen majdnem minden hangszer művésze, énekes és dzsesszzenész is részesülhetett az elismerésben.

Vigh Andrea számára külön örömöt jelenthetett, hogy a Junior Prima díjasok közt ezúttal egykori tanítványát, a rektor asszony által létrehozott, immár huszonegyedik éve minden ősszel megrendezett Gödöllői Hárfafesztivál rendszeres fellépőjét is köszönthette Jenei Erzsébet személyében. A Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem mesterszakán ez év májusában diplomázott ifjú művésznő a Farkas Ferenc Zeneiskolában kezdett hárfázni, a Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskolában lett Batta Judit tanítványa, majd 2014-ben nyert felvételt a Zeneakadémiára. Egyetemi évei alatt az Erasmus-program keretében a Brüsszeli Királyi Zeneakadémián tanult, évek óta rendszeresen vesz részt különböző zenekari projektekben olyan neves karmesterekkel, mint Medveczky Ádám, Madaras Gergely vagy Pinchas Steinberg, mellette mesterkurzusokra jár, és kamarazenekari koncerteknek is résztvevője.

– Mondhatni véletlenül kerültem a hárfa közelébe. Először klasszikus módon zongorázni kezdtem a zeneiskolában, amikor fél évvel később elindult a hárfa tanszak. A tanárnő vicces módon éppen a házunkban lakott, felsétáltam hozzá kipróbálni a hangszert, és az első hangok után úgy éreztem, ezt akarom csinálni. Ennek ellenére évekig párhuzamosan műveltem a kettőt, aztán muszáj volt dönteni: a hárfa egész embert kíván, elég bonyolult a kezelése, hiszen nemcsak húrok, de pedálok is vannak rajta, vagyis mind a négy végtagomat nagyon jól kell tudnom használni az optimális működtetéséhez – mesél a kezdetekről az immár Junior Prima díjas fiatal zeneművész. A mai kezdő hárfásoknak szerinte talán valamivel könnyebb dolguk van, mint neki volt annak idején, a hangszer intézményes tanítása ugyanis az utóbbi években megszilárdult Magyarországon, ma már szinte minden budapesti zeneiskolában van hárfa tanszak, arról nem is beszélve, hogy egyre több a bérbe vehető, otthoni gyakorlásra kiválóan alkalmas úgynevezett kis hárfa. Ennek következtében nőtt a hazai hárfások száma is, ami együtt jár a repertoár bővülésével.

– Bár a hárfa az egyik legősibb húros hangszer, szólóinstrumentumként csak az 1880-as évek elejétől jegyzik, akkor alakult ki a mai, dupla pedálos rendszerű változata, ami lehetővé tette, hogy bármi eljátszható legyen rajta. Emiatt inkább a romantikus, illetve kortárs darabok alkotják a repertoárunkat. Szerencsére a mai magyar zeneszerzők is szívesen írnak nekünk darabokat, a diplomakoncertemen játszottam például a 2007-ben elhunyt Hidas Frigyes hárfaversenyét. Fekete Gyulának szintén van több hárfadarabja, és mostanában szeretnék megkeresni egy zeneszerző-hallgatót, hogy alkosson számomra valamit, ami dallamosságában közel áll az általam olyannyira kedvelt romantikus művekhez – mondja Jenei Erzsébet. A kortárs darabok megszületését azért is nagyon fontosnak tartja, mert tovább szélesítik a hárfazene lehetőségeit, és a nagyközönségnek is bemutatják, mennyi változatosság és játékosság rejlik ebben az általában egysíkúan csak idilli, angyali hangzásúnak képzelt hangszerben.