Az áremelésről az első híradás október 19-én a Népszava című napilapban jelent meg Árulás: jön az 56-62 forintos benzin címmel, az október 24-ei Magyar Hírlap október 29-ére tette a drágulás időpontját. Ugyancsak október 24-én az MTI közleménye arról tudósított, hogy a kormány ülésének napirendjén nem szerepel a téma, másnap mégis bejelentették az üzemanyagár 65 százalékos emelését. (Ez azt jelentette, hogy az benzin literenkénti átlagára 36 forintról 59-re nőtt.) A kormány szerint a lépésre a szovjet olajszállítások csökkenése, valamint a Kuvait iraki lerohanása után kialakult, később háborúba torkolló nemzetközi válság miatt volt szükség.

Hirdetés

A felháborodott taxisok október 25-én délután a budapesti Hősök terén, majd az Országház előtti Kossuth téren gyülekeztek, de Siklós Csaba közlekedési miniszter nem volt hajlandó átvenni petíciójukat. Ezután a taxisok, akik CB-, illetve URH-rádióhálózatukon folyamatosan kapcsolatot tartottak egymással, lezárták Budapest összes hídját, megbénítva a város közlekedését. Éjféltől országossá szélesedett a blokád, amelyhez csatlakoztak a magán- és teherfuvarozók is.

Október 26-án az ország főútjain és a nagyobb városokban szinte lehetetlen volt a közlekedés, a határokon állt a forgalom. A Ferihegyi repülőteret a fővárosból nem lehetett megközelíteni, Budapest belső területein egyedül a metró közlekedett. A tüntetők csak a mentőket és az egyéb megkülönböztető jelzést viselő, valamint az élelmiszert szállító gépkocsikat engedték át.

László Balázs kormányszóvivő október 26-án reggel törvénytelennek nevezte a taxisok akcióját, mert azt a gyülekezési törvény előírásai szerint 72 órával korábban be kellett volna jelenteni. A kormányt váratlanul érte a tiltakozás, amelynek időpontjában a tizenegy miniszterből négy külföldön tartózkodott, Antall József miniszterelnök pedig kórházban feküdt. Az őt helyettesítő Horváth Balázs belügyminiszter a rádió és a televízió által közvetített beszédben bejelentette, hogy a kormány minden törvényes eszközzel helyreállítja a rendet, és bejelentette, hogy három válságstábot állítottak fel. Göncz Árpád köztársasági elnök este a televízióban beszélve a benzináremelés felfüggesztését javasolta a kormánynak, és ennek függvényében kérte a taxisokat a blokád abbahagyására.

Korábban írtuk

Október 27-én a magyar közutak teljes blokádjára ébredt az ország. A taxisok, fuvarozók – a hozzájuk csatlakozó polgári résztvevőkkel egyetemben – megbénították az egész ország közlekedését. Mintegy 600 helyen állítottak útzárt, ez összesen – a fővárossal együtt – 105 helységet érintett. Budapesten – a Lánchíd kivételével – az összes Duna-hidat lezárták, 25 főbb csomópontot eltorlaszoltak.

A fuvarozók és a kormány közötti tárgyalások egész nap tartottak, és estére közös nyilatkozat közzétételében állapodtak meg. Ebben a kormány kinyilvánította, hogy az Érdekegyeztető Tanács október 28-án megtartandó ülése elé olyan megoldást terjeszt, amelynek révén meghatározott feltételek között elképzelhető literenként 10 forintos kedvezmény. A megegyezés feltételéül a blokád megszüntetését szabták. A kormány és a fuvarozók közötti előzetes megállapodás alapján éjfélkor Szabó Győző országos rendőrfőkapitány sajtóközleményben szólította fel a tüntetőket a torlaszok lebontására.

Október 28-án, vasárnap a reggeli óráktól valamelyest enyhült a blokád. Délben a Munkaügyi Minisztériumban megkezdődött az Érdekegyeztető Tanács ülése, amelyet a fuvarozók kérésére a televízió élő adásban közvetített. A kormány részéről Bod Péter Ákos ipari és kereskedelmi miniszter és Rabár Ferenc pénzügyminiszter vezette a tárgyalást, a munkavállalók küldöttségét Forgács Pál, a Szakszervezeti Kerekasztal és a Független Szakszervezetek Demokratikus Ligájának (FSZDL) elnöke, valamint Nagy Sándor, a Magyar Szakszervezetek Országos Szövetségének (MSZOSZ) elnöke, a munkaadókét pedig Palotás János, a Vállalkozók Országos Szövetségének (VOSZ) elnöke vezette. Az ülésen Orbán István, a Magyar Gazdasági Kamara alelnöke elnökölt.

Az estére megszületett megállapodás szerint október 29-én 24 órától 12 forinttal csökkentik a megemelt benzinárakat, az új árak az árliberalizálással összefüggő törvények hatályba lépésig érvényesek. A kormány képviselői tanulságként fogalmazták meg, hogy hasonló esetekben időben konzultálni kell az Érdekegyeztető Tanács tárgyalófeleivel. A megegyezés hírére néhány óra alatt az egész országban teljesen megszűnt a blokád, helyreállt a közlekedés.

A megállapodás aláírása után Antall József miniszterelnök kórházi betegszobájában nyilatkozatot adott a televíziónak. Az úgynevezett „pizsamás interjúban” az országban kialakult helyzetet, a válságot megoldó kompromisszumot elemezve elismerte a kormány felelősségét, amiért a benzináremelés bejelentését előkészítő munkában hibákat követtek el. Szerinte a megállapodás létrejötte után előállt helyzetben nincsenek vesztesek és győztesek, és ígéretet tett arra, hogy a „polgári elégedetlenségi mozgalomban” résztvevőkkel szemben a kormány nem kezd eljárást.