Hitler-bajusszal parodizálja Orbán Viktort Sárosdi Lilla
Hirdetés

Mi, magyarok történelmi emlékezetünkből fakadóan jellemzően szimpátiát érzünk emigránsaink iránt. Hiszen tisztán politikai okokból csak az elmúlt szűk évszázadban menekülnie kellett számos kiváló tudósunknak, művészünknek, gondolkodónknak, akár a zsidótörvények, akár a kommunisták osztályharcos gyakorlata miatt.

Erre játszik rá napjaink ellenzéki sajtója, rendszeresen hírt adva ismert, néha köztiszteletben álló személyekről, akik számára „élhetetlenné vált az ország a mérgező közhangulat” miatt.

Nemrég futott végig az ellenzéki sajtóban a korábban az MTVA-nál dolgozó Al Ghaoui Hesna külpolitikai újságíró és háborús tudósító bejelentése, miszerint családjával együtt Amerikába költözik. A műsorvezető a Szabad Európa Rádióban mondta el, hogy az elmúlt néhány évben nagyon elkeserítette a közhangulat, ezért nem szeretné, ha a gyerekei olyan országban nőnének fel, ahol „intolerancia van”, és ahol „megbélyegeznek társadalmi csoportokat”. Távozásának időzítésében azonban az is szerepet játszhatott, hogy idén nyert el egy kutatói ösztöndíjat a kaliforniai Berkeley Egyetemen.

Júliusban pedig a Reuters írta meg, hogy Nagy Boldizsár, a nagy botrányt kavaró Meseország mindenkié című LMBTQ-­gyerekkönyv szerkesztője a „melegellenes” (értsd: gyermekvédelmi) törvény miatt hagyja el Magyarországot. A hír futótűzként terjedt az ellenzéki sajtóban, a közösségi médiában megjelent kiajánlók is ezt változatot erősítették, holott kiderült, párjával régóta tervezik a kiköltözést. A szerkesztő az Indexnek azért elmondta, hogy elkeserítik a közösség tagjait ért „verbális és tettlegességig fajuló támadások”.

Korábban írtuk

Politikai okokból

Már a 2010-es kormányváltás előtt felerősödtek a diktatúrát kiáltó hangok. A kilencvenes évek posztkommunista elitjének Konrád György nyomán vált közismert jelképévé a bepakolt bőrönd, amely csak arra vár, hogy tulajdonosa meg se álljon a haladó Nyugatig. Ott aztán menedékre lelhetnek a kitagadott és üldözött művészek, írók, politikusok, celebek.

Az első „politikai menekült” Kertész Ákos volt, aki 2012-ben menekültstátust kért, majd kapott Kanadában. Miután a Kossuth-díjas író 2011-ben az Amerikai Népszava hasábjain genetikusan alattvalónak nevezte a magyarokat, többek között azzal indokolta menedékkérelmét, hogy a kormánypárti sajtó úgymond hecckampánya miatt háromszor megkergették az utcán, majdnem a villamos alá lökték, és vízbe akarták fojtani egy uszodában. A történetet némi abszurditással árnyalta, hogy az író akkoriban töltötte be nyolcvanadik életévét, vagyis aligha lett volna képes újra és újra szembeszállni a fizikai támadásokkal. Megélhetési problémái viszont az Újvilágban sem akadtak, az Amerikai Népszava mellett ugyanis munkát kapott a balliberális Kanadai Magyar Hírlapnál is.

2018-ban szintén Kanadában lelt oltalomra Mohácsi Viktória, a Medgyessy-kormány roma és hátrányos helyzetű gyermekek integrációjáért felelős miniszteri biztosa, az SZDSZ korábbi európai parlamenti képviselője is. A politikus 2011-ben hagyta el az országot és kért menedéket az észak-amerikai államban, mert állítása szerint életveszélyes fenyegetéseket kapott, miután kritikát fogalmazott meg azzal kapcsolatban, hogy lassan halad a romagyilkosságok felderítése. Az üldöztetésben a kanadai hatóságok sem lehettek biztosak, 2016-ban ugyanis elutasították a kérelmét, ám 2018-ban mégis befogadták.

Dániel Péter pózol a Kerekiben frissen felavatott, majd általa vörös festékkel leöntött Horthy-szobor előtt

A „politikai menekültek” névsorát gyarapítja Dániel Péter, az Izraelbe emigrált – korábban gyurcsányista – ügyvéd is. A 2010-es évek hajnalán politikai akcióival, például a Kerekiben lévő Horthy-szobor vörös festékkel való leöntésével vagy az „orbáni fasiszta dikatúrát” emlegető, sokszor egyenesen magyarellenes kijelentései­vel közismertté vált férfi ellen több büntetőeljárás indult, többször elmarasztaló ítélettel, és végül az ügyvédi kamarából is kizárták. Dániel Pétert 2013-ban 180 óra közmunkával sújtották, miután az 1956-os forradalom után halálra ítélt, 1970-ben szabadult fideszes képviselő, Wittner Mária feljelentette, amiért „primitív, köztörvényes, randalírozó és lincselő prostinak” nevezte. Dániel Péter ezután Izraelbe ment, és mivel nem jelent meg a tárgyaláson, elfogatóparancsot adtak ki ellene, amit ő üldöztetésként értékelt. Az exügyvéd jelenleg egy közel tíz­ezer tagot számláló, saját maga által alapított „Dr. Dániel Péter mellett állok” nevű csoportban osztja meg lelkének háborgásait a hazai belpolitikáról. Egy 2015-ös posztjában például ezt írta: „Az orbáni diktatúra vezetői azt tervezik, hogy miután kirabolták és vasfüggöny mögé zárják Magyarországot, minden magyar állampolgárt megjelölnek egy, a bőrük alá ültetett, speciális chip segítségével.” A koronavírus-járvány kezdetén pedig Müller Cecília tiszti főorvost „szánalmas dilettáns, hazug fideszes libának” nevezte, a hazai koronavírus-helyzetről azóta posztolt kijelentései pedig jó eséllyel nincsenek messze a rémhírkeltéstől.

Schilling Árpád egy szál alsógatyában üzen Orbán Viktornak

A trágárság kreativitása

A balliberális világmagyarázat szerint a rezsim a polgári társadalom alappilléreit, így a művészet kiemelkedő (értsd: progresszív) képviselőit is sanyargatja. A politikai menekültekkel ellentétben őket nem direktbe nyomja el a hatalom, csupán a „mérgező légkör” van rossz hatással alkotói tevékenységükre.

Schilling Árpád, a Krétakör Színház alapítója és neje, a hazai metoo-botrányt kirobbantó Sárosdi Lilla színész a 2018-as választás után hagyta el az országot. Előbbi a német Arte csatornának nyilatkozta, hogy félve az Orbán-kormány bosszújától, a megszűnő támogatások és a társulatát ért adóellenőrzések miatt úgy érzi, nincs maradása, pláne hogy még a színházi világ liberális elitje is cserben hagyta. Schilling társulatának munkálkodása azonban egész más ok miatt váltott ki rosszallást sokakból, főként amikor a Lúzer című darab részletei felkerültek a világhálóra. Felesége az egyik jelenetben két férfit kényeztet szexuálisan kézzel, egy következőben pedig már vele foglalkozik orálisan egy előtte térdelő férfi, majd egy ponton a rendező is megjelenik meztelenül, mindezt megfejelve erőszakkal és trágár, obszcén beszéddel. De nem ez volt Schilling első ilyen jellegű produkciója: 2017-ben alsógatyában, papucsban intézett beszédet Orbán Viktorhoz a Facebook-oldalán közzétett videójában. Az pedig, hogy a kormány nem hajlandó az ilyesmire pénzt adni, szerintük hadjárat a művészet ellen.

Úgy tudni, Sárosdi Lilla az „emigrációban” már semmiféle művészi tevékenységet nem folytat, azonban a színészettel nem hagyott fel teljesen: legutóbb egy Facebook-videóban Hitler-bajusszal parodizálta a miniszterelnököt, nemrég pedig a Nemzeti Színház vezető színészét, Szarvas Józsefet gyalázta azért, mert ősztől osztályvezető tanár lesz a Színház- és Filmművészeti Egyetemen. Ahova Sárosdit annak idején nem vették fel…

Péterfy-Novák Éva és Péterfy Gergely írópáros két évvel ezelőtt döntött úgy, hogy hosszabb időre elhagyja Magyarországot, és „részleges emigrációba” vonul Olaszországba, mondván, a „hazai mérgező légkör elszívja kreatív energiájukat”. Péterfy Gergely a Hírklikk nevű portálnak azért később elárulta, hogy feleségével hasonlóan évtizedek óta vágyik arra, hogy külföldön is élhessen. A HVG-nek adott interjújában pedig elmondta, hogy Márai Sándor emigrációja is inspirálta, aki 1948-ban kényszerült Nápolyba.

Igazi és hamis emigráció

Márai Olaszországban azzal vigasztalta magát, hogy ő ott mégsem emigráns, hiszen európaiként otthon van. Úgy tűnik azonban, hogy a liberálisok, akik egy európai uniós demokráciából, Magyarországról távoztak, amihez nemritkán még személyi igazolványukat sem kellett felmutatniuk a határon, bátran nevezik magukat emigránsnak. Míg az ötvenhatosok a határokon átszökve életüket kockáztatták, szülőhazájukba pedig évekig nem jöhettek haza, a sokáig szintén a magyar közéletet szidalmazó Kertész Imre író például Németországból visszaköltözött Magyarországra élete utolsó éveire, Nobel-díjára való tekintettel Szent István-renddel is kitüntették, és mára a róla elnevezett intézet tiszteleg öröksége előtt.