Félkész metróvonal, lepusztult villamossínek, több száz ócska, időnként kigyulladó busz, csapnivaló utastájékoztatás – röviden így lehetne összefoglalni Budapest tömegközlekedési hálózatának 2010 előtti állapotát. Azóta az új városvezetés intézkedéseinek köszönhetően gyökeres változások következtek be a közösségi közlekedésben. Cikkünkben összegyűjtöttük a legjelentősebbeket.


A Budapesti Közlekedési Központ elmúlt öt évének egyik legkiemelkedőbb eredménye kétségkívül az M2-es metróvonal szerelvényeinek cseréje, valamint az M4-es metróvonal átadása volt. Budapest Főváros Önkormányzata 2012-ben összesen száztíz kocsit vásárolt az Alstomtól az M2-es metróvonalra, és további hatvanat az M4-esre. Az első új szerelvény 2012. szeptember 7-én állt forgalomba, ezt követően pedig havonta két-három új, légkondicionált kocsi váltotta le az öreg, lepusztult szovjet gyártmányú metrószerelvényeket, amik negyvenhárom év alatt megközelítőleg kétmilliárd kilométert, vagyis a Föld és a Nap közti távolság tizennégyszeresének megfelelő utat tettek meg.

A Keleti pályaudvart és a Kelenföld vasútállomást összekötő M4-es metróvonal átadására 2014. március 28-án került sor. A metróvonalat, amelynek terve egészen az 1970-es évekig nyúlik vissza, 2006-ban kezdték el építeni, de a Demszky-féle városvezetés idején a munkálatok lassan haladtak, a beruházás átadási határideje folyamatosan csúszott, a költségek pedig emelkedtek.

– A 2010-ben létrejött összefogásnak és egységnek köszönhető az, hogy elkészült a 4-es metró – mondta Orbán Viktor miniszterelnök a tavalyi átadóünnepségen.

Míg 2014 áprilisában munkanapokon százezer fő körüli utasforgalmat becsült a BKK az új vonalon, a tavaly decemberben végzett tételes utasszámlálás tanítási napokon már 158 ezer fős forgalmat mutatott.

További előrelépés, hogy nemrég elkezdődött az M3-as vonal komplett rekonstrukciója, amelynek során a BKV szakemberei a kritikus helyek folyamatos ellenőrzésén kívül a hosszabb szakaszokon kicserélik a leginkább elhasználódott sínszálakat is. Emellett elindult a vonal teljes rekonstrukciójának tervezése is. Az M3-as metróvonal felújításának és meghosszabbításának előkészítését szolgáló projekt célja, hogy a több mint harmincéves, az építés óta átfogó felújítás nélkül folyamatosan üzemelő, mind a gépészeti berendezéseket, mind pedig a járműparkot tekintve korszerűtlen vonal a 2014–2020 közötti uniós finanszírozási időszakban, a Balázs Mór-terv alapján teljesen megújulhasson.

Nyugati színvonal

Tavaly november végére készültek el a szakemberek Budapest egyik legforgalmasabb villamosvonalának teljes felújításával. A munkálatok után a Mexikói úti metróállomásától a Gubacsi útig közlekedő 3-as villamos menetideje mindkét irányban hat-hat perccel csökkent. A megállókat modern utastájékoztató eszközökkel, korszerű hangosító berendezésekkel látták el. A vonalon hamarosan új villamosok járnak majd.

Idén márciusban átadták a forgalomnak az 1-es villamos megújult vonalát is. A munkálatok során rendbe hozták a vonal korábban épített szakaszait, akadálymentessé tették a megállókat, elhelyezték a BKK korszerű jegy- és bérletkiadó automatáit. A vonal egyes szakaszait fűvel borították, ami a zajt és a szálló port is elnyeli. A felújításnak köszönhetően az utazási idő csökkent, a korábbi 10–30 km/óra helyett akár 50 km/órás sebességgel is járhatnak a villamosok. A projekt részeként elkészült a vonal Újbudáig tartó új szakasza, így a villamosokkal a Rákóczi hídon át eljuthatunk Dél-Budára, egészen a Fehérvári út–Etele út kereszteződéséig.

A vonal átadásán Tarlós István közölte, a kormány támogatásával a Fővárosi Önkormányzat idén és jövőre negyvenhét alacsony padlós CAF-villamost szerez be, s a járművek az 1-es és a 3-as villamos vonalán és a budai fonódó villamoshálózaton közlekednek majd. Az 1-es vonal felújításával és átadásával párhuzamosan elkészültek az Etele térig történő hosszabbítás tervei is, amely a közeljövőben megvalósulhat, teljessé téve az 1-es vonal déli szakaszát.

Tavaly szeptemberben elkezdődött a budai fonódó villamoshálózat építése is. Ennek révén a 17-es villamos három budai járattal egyesül, így észak–déli irányban egy egész Budát átszelő vonalhálózat jön létre még az idén. Óbudáról átszállás nélkül juthatunk el a Batthyány tér, a Széll Kálmán tér, a BAH-csomópont, a Móricz Zsigmond körtér érintésével Albertfalva, valamint Kelenföld felé. A fonódó villamos projektjéhez kapcsolódóan elkezdődött a Széll Kálmán tér évtizedek óta várt felújítása is, melyhez a pénzt a kormány és a főváros közösen adja.

Megújult a buszpark

2010-ben a főváros Tarlós István vezetésével hozzákezdtek a Budapesti Közlekedési Vállalat járműparkjának megújításához is. A buszállomány ekkor közel ezerháromszáz darab lepusztult járműből állt. Azóta több mint ötszáz új vagy újszerű autóbuszt vásároltak, majd állítottak forgalomba Budapesten. 2011-ben azonnal intézkedni kezdtek a helyzet javítása érdekében: kétszáz használt, ám kiváló állapotban lévő járművet hozattak a fővárosba. Ezt követte 2013-ban százötven, majd 2014-ben százhatvanhét darab új autóbusz üzembe helyezése. A cseréknek köszönhetően csökkent a buszok meghibásodási aránya: míg kezdetben 3,67 százalék volt ez az adat, 2014 első negyedévében már csak 0,56 százalék. Jelenleg még közel ötszáz jármű vár cserére. A Budapesti Közlekedési Központ célja az, hogy 2018-ban már kizárólag alacsony padlós autóbuszok közlekedjenek a főváros teljes területén.

2015 májusától több ütemben mintegy kétszáz új, klimatizált, a legkorszerűbb környezetbarát motorral felszerelt járművet állítanak forgalomba Budapest déli városrészeiben, ezzel a budapesti buszok több mint hetven százaléka alacsony padlós lesz. A beruházás az új autóbusz-üzemeltetési modell alapján történik, amelynek lényege, hogy a szolgáltatást megrendelő BKK a BKV-n kívül más társaságokat is megbíz pályáztatás útján egy-egy vonal vagy vonalcsoport üzemeltetésével, amelyeknek biztosítaniuk kell az ehhez szükséges új és környezetkímélő járműveket. A korszerűsítés azonnali költségei ezért sem a BKK-t, sem pedig a főváros költségvetését nem terhelik.

2014 novemberében sikerrel zárult a fővárosi trolibusz-beszerzési tender is, amit a Solaris–Škoda konzorcium nyert meg. A szerződésnek köszönhetően idén nyáron tizennégy darab szóló és tíz darab csuklós, alacsony padlós, légkondicionálóval ellátott trolibusz érkezik a fővárosba, ezzel egy időben elkezdődik a legöregebb, huszonöt éves trolibuszok leselejtezése is. Szintén szerződést kötöttek tizenhat új, alacsony padlós Karsan midibusz beszerzésére is, amelyekkel a budai Várba közlekedő 16-os vonal elavult járműparkja újítható meg.

Ügyfélbarát megoldások

Budapesten 2014 tavaszáig alig kilencven helyen lehetett bérletet vásárolni, közülük ráadásul csak ötven ponton volt lehetőség bankkártyával fizetni. Ma már ez is másképp van. Tavaly márciusban, az M4-es metróvonal átadásával egyidejűleg állította üzembe a BKK az első új, korszerű jegy- és bérletkiadó automatáit. Azóta ütemezetten helyeznek el összesen háromszáz berendezést a fővárosban és BKK által kiszolgált elővárosi településeken. Az automatákkal háromszor több bérletvásárlási pont és hatszor több bankkártyás fizetési lehetőség létesült. Segítségükkel elkerülhető a hosszas sorban állás, ráadásul olyan helyeken is lehetőség van jegyet, bérletet vásárolni, ahol eddig nem. Az érintőképernyős automaták termékkínálata továbbra is széles skálán mozog, szinte teljesen azonos az ügyfélközpontokéval és a pénztárakéval, majdnem minden típusú jegy és bérlet megvásárolható fémpénzzel, papírpénzzel vagy bankkártyával a nap huszonnégy órájában. A külföldiek jegyvásárlását többnyelvű menürendszer segíti.

A jegy- és bérletvásárlást könnyíti meg, és az ügyfelekkel való kapcsolattartást szolgálják a BKK folyamatosan megnyíló új ügyfélközpontjai is. Jelenleg kilenc ilyen teljes körű szolgáltatást nyújtó központot találhatunk városszerte, 2016-ra azonban további helyszíneken szeretnének ügyfélközpontokat kiépíteni. A tervek szerint ez a hálózat a telepítés alatt álló háromszáz automatával együtt képes lesz átvenni a jelenlegi jegypénztárak szerepét.

Tavaly május óta vehető igénybe a BKK Info nevű mobilalkalmazás, amivel a közösségi közlekedést érintő forgalmi helyzetről, változásokról kaphatunk percre kész információkat. Ha például baleset vagy egyéb közlekedési esemény miatt járatváltozás vagy más zavar következik be, arról azonnal értesülhetünk az applikáció segítségével. A programot bárki letöltheti Android alapú mobiltelefonjára, táblagépére, iPhone-jára, valamint Windows Phone-jára. Egy gyors regisztráció után a felhasználó kiválaszthatja azokat a járatokat vagy útszakaszokat, amelyeket figyelemmel szeretne kísérni, és a rendszer jelez, ha a normálistól eltérő helyzet alakul ki. A rendszer úgynevezett push üzenetet is küld, vagyis a telefonon automatikusan megjelenik a hasznos információ, amelynek segítségével az utasok akár útközben is értesülhetnek a kialakult helyzetről.

Az utastájékoztatást szolgálja a tavaly működésbe lépett Forgalomirányítási és Utastájékoztatási Rendszer, a Futár is, ami a modern technikai vívmányokat alkalmazva biztosítja, hogy a fővárosi tömegközlekedési hálózatot igénybe vevők a lehető legtöbb információhoz juthassanak, ezáltal a leggyorsabban érjék el úti céljukat. A műholdas járműkövetésen alapuló rendszer a BKK számára lehetővé teszi a budapesti forgalom valós idejű, folyamatos, 24 órás felügyeletét, a menetrend szerinti közlekedés fenntartását, rendkívüli helyzetben pedig a gyors és hatékony közbeavatkozást. A fejlesztés első körben a busz-, villamos- és troliágazatot érintette, majd dunai hajójáratokkal is kiegészült, és tervben van a HÉV- és a metróközlekedés integrálása az új rendszerbe. A megállóhelyeken elhelyezett Futár-kijelzőn, amelyekből már közel háromszáz darab működik városszerte, a járókelők láthatják, hogy mikor indulnak a megállóból az egyes járatok, illetve tájékoztatnak az esetleges forgalmi változásokról is. A berendezéseken lévő feliratok tartalmáról az azokra telepített hangszórók segítségével a látássérült utasok is könnyen tájékozódhatnak. Az utasok maguk is rákapcsolódhatnak a Futár hálózatára bármilyen készülékkel, ami internetezésre alkalmas.

A rendszer működéséhez szükséges fedélzeti számítógépeket összesen 1597 autóbuszba, 557 villamosba és 141 trolibuszba építették be.

Életre kelt a Bubi

Budapesten tavaly indult be a Mol Bubi közbringarendszer is, amelynek célja, hogy a kerékpáros-közlekedés feltételeinek javulásával egyre többen válasszák rövid városi utazásaikhoz alternatívaként a biciklit. Jelenleg hetvenhat gyűjtőállomás működik Budapesten, és ezeregyszáz bicikli áll a járókelők rendelkezésére. Úgy néz ki, hogy a lehetőséggel egyre többen élnek, egy-egy nap több ezren bérelnek Mol Bubi kerékpárt, hogy azzal közlekedjenek a főváros utcáin. A BKK folytatja a belváros komplex kerékpárosbarát-fejlesztését, amelynek célja, hogy a Mol Bubi közbringarendszer szolgáltatási területén a kerékpározás vonzóbbá váljon, és emellett a közlekedés minden résztvevője számára biztonságosabb legyen. A fejlesztés kilenc kerületet, összesen mintegy százhúsz utcát, hatvan jelzőlámpás csomópontot, harminc fő és gyűjtő útszakaszt érint, ezen kívül magában foglal húsz kisebb forgalmirend-módosítást is.

Szencz Dóra