A Transzparens Újságírásért Alapítvány a magyar politika elmúlt heteit leginkább meghatározó eseménysorozattal foglalkozott, vagyis az ellenzéki előválasztással, azon belül a médiával kapcsolatos vonatkozásokkal. Egy elemzés sorra veszi a kampány során bevetett, látszólag híroldalnak tűnő, valójában pártok által közvetlenül működtetett kommunikációs csatornákat – szemlézi az elemzést a Mandiner.

Hirdetés

Jelen elemzésükben pedig azt vizsgálták meg, hogy a nem kormánypártinak tartott médiumok hogyan vesznek részt az előválasztási versenyben és vajon melyik miniszterelnök-jelöltet támogatják?

Fotó: Transzparens Újságírásért Alapítvány

A képen látható szalagdiagram megmutatja, hogy egy-egy nem kormánypártinak tartott médium a jelöltállítási időszak alatt az összes miniszterelnök-jelöltekkel foglalkozó írása közül milyen arányban szóltak a cikkek az egyes miniszterelnök-jelöltről. Így például a Telex július 23. és augusztus 23. között megjelent bármelyik ellenzéki miniszterelnök-jelölt nevével címkézett összes írása közül 38,3% foglalkozik Karácsony Gergellyel, 17% Jakab Péterrel és 12,8-12,8% Dobrev Klárával és Fekete-Győr Andrással, valamint 10,6% Pálinkás Józseffel és csak 8,5% Márki-Zay Péterrel.

Favorit a főpolgármester

Az Alapítvány hipotézise az volt, hogy a mainstreambe tartozó ellenzékinek tartott portálok leginkább Karácsony Gergelyt támogatják a miniszterelnök-jelölti versenyben. Ezt a feltételezést a számok is alátámasztják: a Telex, a HVG és a 444 releváns cikkei is túlnyomó részt a főpolgármesterről szólnak.

Korábban írtuk

Az első kettő esetében több mint kétszer, a 444 esetében pedig háromszor annyi cikk szól Karácsonyról, mint a második legtöbbet említett miniszterelnök-jelöltről, Jakab Péterről. Elemzésükből világosan kiderül:

a mainstream baloldali sajtó teljes erővel Karácsony Gergely mögé állt be.

Felmerülhet a kérdés, írják, hogy ezek a cikkek mekkora mértékben szólnak a Karácsonyról mint Budapest főpolgármesteréről és mekkora mértékben róla mint miniszterelnök-jelöltről. Hozzátették: ez a kérdés azonban azon túl, hogy kutatás-módszertanilag nem, vagy csak nagyon nehezen értelmezhető, valószínűleg még irrelevánsnak is tekinthető. „Ahogyan egy írásban nem pontosan beazonosítható, hogy a szerző főpolgármesteri vagy miniszterelnök-jelölti minőségében foglalkozik Karácsonnyal, úgy az emberek fejében sem válik erőteljesen szét a két szerep. Nem beszélve arról, hogy a főpolgármester maga is gyakran összemossa kommunikációjában a két szerepkört, legyen szó akár a social media kommunikáció fókuszáról, akár arról, hogy a közelmúltban több ellenzéki párt szerint a Fővárosi Önkormányzat közpénzből segítette Karácsony Gergely előválasztási kampányát.”

A teljes cikk elolvasható a Mandiner oldalán, IDE KATTINTVA!