A délelőtt folyamán a Fogyasztóvédelmi Hatóság szakemberei Laboratóriumi Nyílt Napot tartottak a Bányai Júlia Szakképző Iskolában, melynek keretében az érdeklődők betekintést nyerhettek gyermekjátékok és háztartási elektromos készülékek biztonsági vizsgálatába. A szakemberek felhívták a figyelmet, hogy esetenként a gyermekjátékok és a villamos háztartási készülékek veszélyforrások lehetnek, ezek vizsgálati módszereit a már letiltott veszélyes termékeken mutatták be. A Laboratóriumi Nyílt Nap keretében az NFH szakemberei választ adtak az érdeklődők azon kérdésére, hogy hogyan lehet eldönteni egy termékről, hogy biztonságos-e vagy sem. Vigyázni kell, hiszen nem csak a háztartási elektromos készülékek, hanem a gyermekjátékok is veszélyesek lehetnek. A gyermekjátékok kapcsán is hasznos információkkal gazdagodhattak az érdeklődők, hiszen már a termék külső jegyei alapján sok veszélyforrás gyanús lehet. A rendezvény nyitott volt, bárki számára látogatható.

A délután folyamán a programot indító sajtótájékoztatón Zsigó Róbert polgármester és Pintér István a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság főigazgatója ismertette a „Baja Fogyasztóbarát Város” program részleteit. Zsigó Róbert polgármester elmondta, hogy a program célja a fogyasztóbarát szemlélet kialakítása a városban. Az önkormányzat a lehetőségekhez mérten minden segítséget meg szeretne adni a bajaiaknak ahhoz, hogy lehetőségeikkel, jogaikkal, kötelezettségeikkel tisztában legyenek. Ez vonatkozik fogyasztókra és vállalkozókra egyaránt. A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság minden segítséget megad a városnak, és tevékenyen részt vesz a program megvalósításában. Elsősorban szakmai anyagokkal és tájékoztatással járul hozzá ahhoz, hogy Baja fogyasztóbarát város legyen – erősítette meg Pintér István főigazgató.

A program elemei komplex egészként járulnak hozzá ahhoz, hogy fogyasztóbarát szemlélet alakuljon ki Baján. Érdekes témákban tartott lakossági fórumokkal, a Bácskai Napló című helyi újságban megjelenő tájékoztató írásokkal, rendezvényeken elhelyezett fogyasztóvédelmi standokkal kívánják elérni a bajaiak tájékoztatását.

Zsigó Róbert polgármester kiemelte, hogy a programban fontos szerepet kap a március 1-jén megalakult Lakossági Szolgáltató Csoport, amely havonta egy Fogyasztóvédelmi fogadónapot tart. Ennek keretében felveszik, és amennyiben mód van rá, helyben kezelik a fogyasztóvédelmi sérelmeket, illetve szükség esetén továbbítják felsőbb szervekhez.

A vállalkozókat ösztönző Pozitív lista is felkerült a Baja Fogyasztóbarát város program palettájára. A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság által összeállított folyamatosan bővülő vállalkozói névsor azokat a vállalkozásokat ismeri el, amelyeknél semmilyen rendellenességet nem tapasztaltak, így ösztönözve őket a fogyasztóbarát magatartásra.

A program célja

A „Baja Fogyasztóbarát Város” program célja a fogyasztóbarát szemléletet kialakítása Baja városában. Ennek érdekében széleskörű, komplex tájékoztatási tevékenységet kezdünk, amely a lakosság tájékoztatásán túl a vállalkozások tájékoztatását és ösztönzését is magába foglalja.

A fő cél a lakosság tudatosságának növelése, segítségnyújtás abban, hogy tisztában legyenek lehetőségeikkel, jogaikkal, a tájékoztatáson túl a program a tényleges segítségnyújtásra is lehetőséget teremt a panaszosoknak.

A bajai vállalkozások tájékoztatása és ösztönzése is kiemelt szerepet kap a programban, hiszen a lakosság tájékozottá tétele fontos lépés, de ha azt akarjuk elérni, hogy a fogyasztóvédelem kérdéskörében rend legyen a városban, elengedhetetlen a vállalkozók oldalával is foglalkoznunk.

A program célját összehangolt tevékenységgel kívánják elérni, szoros együttműködésben a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatósággal, amely szervezet a szakmai hátteret biztosítja sikeres tájékoztatáshoz.

A program elemei:

Laboratóriumi Nyílt Nap

A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság Mechanikai és Villamos Laboratóriumának közreműködésével megismerteti a lakosság gyermekjátékok és háztartási elektromos készülékek biztonsági vizsgálatának menetét. Ezek veszélyforrásait és kockázatait a laboratórium munkatársai betiltott termékeken szemléltetik. A rendezvény keretében a szakemberek ismertetik a Fogyasztóvédelmi Hatóság által letiltott termékek palettáját, a laboratóriumuk munkáját és fogyasztók védelmét szolgáló céljait. Az érdeklődők továbbá választ kapnak arra a kérdésére is, hogy hogyan lehet eldönteni egy termékről, hogy biztonságos-e vagy sem.

Fogyasztóvédelmi Fogadónap

Baja Város Önkormányzata március 1-jével létrehozott egy Lakosságai Szolgáltató Csoport elnevezésű irodát, amelynek elsődleges feladata a lakossági ügyintézésben való segítségnyújtás, de a „Baja Fogyasztóbarát Város” programban is fontos szerepet kap. A Lakossági Szolgáltató Csoport fogyasztóvédelmi munkatársa havonta egy alkalommal Fogyasztóvédelmi Fogadónapot tart, melynek során a lakossági panaszokat rögzíti, és ezek megoldásában nyújt segítséget, szükség esetén továbbítja az ügyet egy magasabb szervhez.

Lakossági fórumok

A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság szakemberei lakossági fórumokon tájékoztatják a bajaiakat a szolgáltatás, vagy termékvásárlás során felmerülő problémákról, az elővigyázatosságról, és arról, hogyan járhatnak el körültekintően annak érdekében, hogy ne kerüljenek kellemetlen helyzetekbe. Az interaktív rendezvény jó alkalmat nyújt arra, hogy a lakosok feltehessék kérdéseiket, és közvetlenül a szakemberekkel vitassák meg észrevételeiket, problémáikat.

A tematikus lakossági fórumokon olyan érdekes témák kerülnek megvitatásra, mint a termékbemutatók, az utazásokkal kapcsolatos tudnivalók, a nyugdíjasok és a fiatalok vásárlásai, a közüzemi szolgáltatások, az e-kereskedelem, a veszélyes játékok és ruhák, az általános szavatosság, a jótállás, valamint a mobil és internet-szolgáltatások.

Fogyasztóvédelmi stand

A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság munkatársai bajai rendezvényeken is részt vesznek, amelyeken fogyasztóvédelmi standot állítanak fel, ahol tájékoztatást adnak az érdeklődőknek, valamint felmérik tudásukat a fogyasztóvédelmi kvíz segítségével. Az erre kijelölt rendezvény a Bajai Kiállítás és Vásár, amely ez év májusában kerül megrendezésre.

Tájékoztató írások

A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság szakemberei által készített tájékoztató írásokat a helyi lapban, a Bácskai Naplóban ez évben összesen hat alkalommal jelentetjük meg egy állandó, Fogyasztóvédelmi rovatban. Az írások témái a termékbemutatók, az elektronikus hírközlés, a az internetes vásárlás, az új termékekkel kapcsolatos minőségi kifogások, a szavatosság, a villamos játékok, valamint ezek kockázatai lesznek.

Vállalkozók tájékoztatás és ösztönzése

A vállalkozók tájékoztatása a fogyasztóvédelmi kérdésekben kiemelten fontos. Az ösztönzésük a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság által létrehozott, ún. Pozitív lista segítségével történik, melyt a Hatóság ez év márciusában hozott létre. A Pozitív lista keretében, az NFH honlapján megtalálható azoknak a vállalkozásoknak a névsora, amelyeknél három országos vizsgálati program során sem talált semmilyen rendellenességet a hatóság, a megelőző egy évben pedig nem alkalmaztak velük szemben szankciót, illetve nem volt megalapozott panasz ellenük. A folyamatosan bővülő listán szereplő vállalkozások üzletükben kifüggeszthető okmányt kapnak a Hatóságtól, amely ösztönző lehet a fogyasztóbarát magatartásra.