Fotó: Wikimedia Commons (szerk.)
Hirdetés

Az első négysávos összeköttetés az M43 átadása, 2015 óta járható Szegedtől Makó érintésével Arad és Temesvár felé. Tavaly óta használhatják az autósok teljes hosszban az M35 és M4 Debrecen, Berettyóújfalu utáni szakaszait, amelyek Nagyvárad irányába teremtettek magas színvonalú kapcsolatot – idézte fel az ITM.

A magyar és a román kormány képviselői a kétoldalú gazdasági vegyesbizottság legutóbbi ülésén, idén áprilisban írtak alá megállapodást a Mátészalka-Csenger és Óvári-Szatmárnémeti közötti gyorsforgalmi út létesítéséről. Az innovációs tárca Parlament elé most benyújtott javaslata a dokumentum törvényben való kihirdetését kezdeményezi.

A megállapodás a fejlesztések összehangolt megvalósításáról szóló szándék megerősítése mellett a határmetszéspontot is rögzíti. Az új útkapcsolat Csenger térségében, a Szamostól délre keresztezheti az országhatárt. Románia schengeni csatlakozásáig a nemzetközi forgalom egy Magyarország területén kialakítandó határátkelőhelyen haladhat majd.

Az összesen 43 kilométeres M49 fejlesztésének előkészítése két ütemben zajlik. Az M3 autópályától Porcsalmáig tartó szakasz kivitelezési közbeszerzése a nyáron megkezdődhet. Eredményes eljárás és forrásbiztosítás esetén a munkálatok befejezését 2025-re tervezik. Az országhatárig tartó folytatás terveinek elkészítésére a közeljövőben köthetik meg a szerződést. A kiviteli tervek leszállítása egy éven belül várható.

Korábban írtuk

A kormány azon dolgozik, hogy a hazai közutak az ország minden részében a nemzetközi hálózatba kapcsolódó, európai színvonalú hozzáférést biztosítsanak a közlekedőknek – áll a közleményben. Míg 2010-ben mindössze három országhatár volt elérhető autópályán vagy autóúton, 2025-re tizenegy határállomásig juthatunk majd el gyorsforgalmi utakon. Jelenleg is zajlik például az M6 befejező szakaszának és az M30 Miskolc utáni folytatásának építése.

Az ITM hozzátette: a magyar-román közlekedési kapcsolatok nemcsak közúton fejlődnek. Előkészületben van a Budapest-Kolozsvár-Bukarest gyorsvasúti kapcsolat megvalósíthatósági tanulmánya. A szakértők a Debrecen és Nagyvárad közötti tram-train fejlesztés lehetőségét is vizsgálják. 2020 végén indult kivitelezési közbeszerzés a Békéscsaba és Lőkösháza közötti vasúti vonalszakasz felújítására. A beruházásban a Budapestet a román határral összekötő korridor utolsó egyvágányú szakaszát korszerűsítik, kétvágányosra bővítik.