Hirdetés

Április elején a magyar kormány maszkokkal, kesztyűkkel, fertőtlenítőszerekkel segítette a külhoni magyarság védekezését, mert a védőfelszereléssel való ellátottság hiányos volt Erdélyben, Székelyföldön, Felvidéken és Vajdaságban is. Az erdélyi Gyimesbükk akkor fordult magyarországi testvértelepülésükhöz, Telkihez segítségért, amikor Bákó megyében kötelezővé tették a maszk viselését.

– A gyimesbükkiek azt kérték, küldjünk nekik maszkokat és kesztyűket, mert ők nem tudják beszerezni. A telkiek segítségének köszönhetően összeállítottunk egy 2500 darab maszkot és 2500 darab kesztyűt tartalmazó egészségügyi csomagot, és futárszolgálattal elküldtük nekik – idézte fel a Demokratának Móczár Gábor, Telki alpolgármestere.

A csomagszállítást az önkormányzat a Fürgefutár internetes oldalán rendelte meg, a nemzetközi szállítással pedig a Fürgefutár partnercégei közül a legkedvezőbb árajánlatot adó UPS Magyarország Kft.-t bízta meg. A csomagfelvétel rendben zajlott, a küldemény időben, április 18-án érkezett meg Gyimesbükkre. A csomagot Olteán Péter, a helyi RMDSZ elnöke vette át. Rögtön föltűnt neki, hogy hiányos.

– Egy 25 kilós dobozra számítottam, ezért amikor megemeltem, túl könnyűnek éreztem. Azonnal felbontottam, és láttam, hogy a maszkok kibontva, összevissza hevernek. A doboz oldalán egy nyílást találtam, a maszkok között pedig egy fémvágó tárcsát is. Ezzel vághatták fel. Még azzal sem törődtek, hogy a beesett vágótárcsát kivegyék – mondta a Demokratának Olteán Péter, aki a román rendőrségen ismeretlen tettes ellen feljelentést tett.

Korábban írtuk

Móczár Gábor bejelentette a Fürgefutárnál a kárigényt, amely a hiányzó 2000 darab maszk értékének (614 680 forint), illetve az újraszállítás költségének (43 561 forint) megtérítéséről szólt, és mellékelte a csomag felbontásakor készített fotókat. Miután a kárigényt továbbították a UPS-nek, a cég futárt küldött Gyimesbükkre, hogy a csomagot bevizsgálás céljából a cég bukaresti telephelyére vigyék. Erre azért volt szükség, mert a UPS szerint a fényképek alapján nem lehetett megítélni a csomagolás helyességét.

Három héttel később a UPS kivizsgálócsoportja elutasította a kárigényt. A vizsgálat megállapította, a maszkok a szállítás során a nem megfelelő csomagolás miatt vesztek el, azaz a feladóra hárították a felelősséget. Móczár Gábor jelezte, nem fogadja el a döntést, és a kár­igényét továbbra is fenntartja. Miután arra semmilyen választ nem kapott, hogy a kártérítés elutasításáról szóló döntést hogyan, milyen formában tudná megfellebbezni, szerkesztőségünkhöz fordult segítségért.

Kérdéseinkkel megkerestük a Fürgefutárt és a UPS-t is. Azt szerettük volna megtudni, hogy ha a felvevő futár átvételkor a csomagolással kapcsolatban semmilyen észrevételt nem tesz, utólag is megállapítható-e, hogy a csomagolás nem volt megfelelő, illetve ha a csomagot szállítás közben valaki felbontotta, milyen eljárással lehet megállapítani, hogy a csomagolás nem volt megfelelő. Azt is megkérdeztük, milyen csomagolással lehet elejét venni, hogy kiszállítás közben felbontsa a futár, vagy akinek a kezén még átmegy a csomag.

Megkeresésünkre a UPS nem válaszolt, a Fürgefutár pedig az alábbi választ küldte: „Köszönjük megkeresését, azonban konkrét, folyamatban lévő ügyekről Társaságunknak nem áll módjában adatokat közölni még akkor sem, ha a feltett kérdések általánosságban vonatkoznak bármilyen csomagküldésre.” Időközben Móczár Gábor a csíkszeredai főkonzulátus segítségét kérte. A főkonzulátus kérdéseinkre elmondta, kapcsolatba léptek a szállítmányozásért felelős romániai vállalattal, folyamatosan figyelemmel kísérik az ügy alakulását, és segítik a két fél közötti kommunikációt. Hozzátették, számukra is fontos, hogy „egy ilyen nemes ügyben, ahol a testvértelepülési kapcsolatok is meg tudják mutatni igazi erejüket és jelentőségüket, kielégítő megoldás szülessen”.

Miután kérdéseinkkel megkerestük a Fürgefutárt, úgy tűnt, rendeződhet a kártérítés kérdése, mert a Fürgefutár ügyintézője még aznap levélben értesítette Móczár Gábort, hogy az üggyel kapcsolatban másfél hét múlva egyeztetnek a UPS egyik munkatársával. Mivel ezután sem történt semmilyen előrelépés, Móczár Gábor jogi útra terelte a kár­igény-követelést.

– A UPS soha, egyetlen megkeresésemre sem reagált, minden kommunikáció a Fürgefutáron keresztül történt. Ők hiába adtak nekem igazat, széttárták a kezüket, és azt javasolták, forduljak fellebbviteli fórumhoz. Véleményünk szerint a káreseménynek a csomagoláshoz nem volt köze, hiszen az átvételkor egyértelműen látszott, hogy a doboz nem magától rongálódott meg, hanem valaki felvágta. A felvevő futár a csomagot megvizsgálta, a csomagolással kapcsolatban semmilyen észrevételt nem tett. Az áru átvételével elismerték, hogy a csomagolás megfelelő, hiszen ha nem így lett volna, akkor nem vették volna át a küldeményt. Egyértelmű, hogy a történtekért a UPS-nek kellene vállalnia a felelősséget – magyarázta Móczár Gábor, aki ügyvédet fogadott, és a Pesti Megyei Kormányhivatal Fogyasztóvédelmi Osztályán is bejelentést tett.

A már diplomáciai szálon is futó ügy beleillik a védőfelszerelés-szállítmányok nemzetközi téren zajló kifosztásának, eltűnésének sajnálatos folyamatába. Miután Magyarországon is több intézményből emeltek el védőfelszereléseket, az Operatív Törzs felhívta rá a figyelmet: a magyar törvények kiemelten büntetik, aki egészségügyi eszközöket tulajdonít el, mert különösen veszélyes a társadalomra azzal, hogy emberek épségét teszi ki veszélynek. A fenti történet nemcsak azért felháborító, mert egészségügyi eszközöket loptak el, hanem azért is, mert a szállító a felelősséget a küldemény feladójára, az adakozóra hárítja.