Fotó: MTI/Kovács Tamás, archív, illusztráció
Testkamera és a felvételre figyelmeztető kártya
Hirdetés

Tavaly márciusban nagy sajtóvisszhangot váltott ki a Budapest–Székesfehérvár-vonalon történt eset: a gárdonyi állomás peronján egy háromfős társaság egyik tagja ócsárolta, leköpte, majd olyan erővel megütötte a MÁV jegyvizsgálóját, hogy eltört az állkapcsa.

Az ilyen és ehhez hasonló incidensek miatt a vasúttársaság 2017 augusztusában testkamerák gyakorlati tesztelésébe kezdett. A készüléket kezdetekben elsősorban a budapesti elővárosi közlekedésben használták, ugyanis a statisztikák szerint a ceglédi, a váci és az esztergomi vonalakon éri a legtöbb atrocitás a vasúttársaság dolgozóit, a bántalmazások csaknem hetven százaléka itt történik.

A MÁV által használt mobilkamerák igen strapabíróak: a készülékek nagy teljesítményű akkumulátoraiknak köszönhetően fokozott igénybevétel esetén és éjszaka is képesek akár nyolcórás működésre. Legkevesebb tizenhárom órányi felvételt tudnak tárolni, és akár kétméteres zuhanást is kibírnak mindenfajta sérülés nélkül. Amennyiben inzultus éri a jegyvizsgálót, nincs más dolga, mint megnyomni egy gombot a készüléken, amely a gombnyomást megelőző húsz másodpercet is rögzíti. A felvételeket a testkamerák jelszóval védik, így az illetékes hatóságon kívül senki nem férhet hozzájuk.

A kamerák, illetve a MÁV figyelemfelhívó kampányai beváltották az előzetes reményeket, ugyanis amíg 2018-ban 123, addig 2019-ben már „csak” 70 esetben érte támadás a társaság dolgozóit, amiből 48 fajult tettlegességig ütés, lökés, karmolás, rúgás formájában. Ezt az eredményt, valamint a tesztben részt vevők értékelését figyelembe véve a MÁV úgy döntött, hogy kiterjeszti a testkamerák használatát, ezért 2019-ben a meglévők mellett további 103-at helyezett üzembe, ugyancsak kísérleti jelleggel. Így a vasúttársaság minden területi igazgatóságán telepítettek legalább egy, a munkavállaló azonosítására, az adatok mentésére, az eszközök ellenőrzésére és az akkumulátorok feltöltésére létrehozott gyűjtőállomást.

A rendszer működni látszik: azokon a vonatokon, amelyeken alkalmazták a testkamerákat, az elmúlt hónapokban nem jelentettek be atrocitást.

Kiszolgáltatottság és közöny

–  Vagy nincs jegyük, vagy részegek, vagy a kettő együtt – foglalja össze kérdésünkre az agresszív utasok általános jellemzőit János (neve álnév), aki közel tíz éve dolgozik jegyellenőrként. – A legrosszabbak, akik valami szintetikus cuccot szívnak. Azokat jobb meg sem szólítani – teszi hozzá. Noha igyekszik elkerülni a bajt, Jánost mégis napi szinten érik különféle inzultusok. Sok esetben ezek kimerülnek szidalmazásban, gyalázkodásban, de előfordult, hogy leköpték, többször léptek fel vele szemben fenyegetően, és olyan is történt már, hogy lökdösték.

–  Általában az esti órákban és az éjszakai járatokon jellemzőbbek a balhék. A tél beálltával egyre sűrűbben fordulnak elő, mert ilyenkor a hideg miatt az ittas hajléktalanoknak és potyautasoknak még kevésbé akaródzik leszállni. Mivel részegek, nem tudatosul bennük, hogy akár évekre is rács mögé kerülhetnek, ha megütnek egy közfeladatot ellátó személyt.

Fotó: MTI

A Demokratának nyilatkozó vezető jegyvizsgáló elmondta, hogy a MÁV munkatársai számos esetben nem jelentik sem a feletteseiknek, sem az illetékes hatóságnak az őket ért támadást, mivel szeretnék elkerülni az ezzel járó procedúrát, főleg azokon a járatokon, amelyeken kamera és tanúk híján maguk kerülhetnek bajba. Elmondása szerint sokuk kiszolgáltatva érzi magát, mivel a jogszabályok értelmében semmiféle önvédelmi eszközt nem hordhatnak maguknál, az utasok segítségére meg csak nagyon ritkán számíthatnak, mivel a bajt látva többségük közönybe burkolózik.

Éppen ezért az egyik budapesti elővárosi vonalon dolgozó forrásunk nagy reményeket fűz a testkamerához, mert akik már viselik, azoktól csupa jó véleményt hallott.

Előremutató intézkedések

A jegyvizsgálók biztonsága érdekében tett lépéseket taglalva a MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatósága lapunkkal közölte, hogy a testkamerák mellett a vasúttársaság hangosbemondón keresztül jelzi az utasoknak, hogy a jegyvizsgálók munkájuk során fokozott jogi védelem alatt állnak, valamint tavaly megállapodásokat kötött a rendőrséggel és a polgárőrséggel, és számos vonalra vasútőri kíséretet is megrendelt az elmúlt évben. A bűncselekmények megelőzése érdekben évente csaknem 72 ezer vonatot biztonsági személyzet, 11 ezret pedig a Készenléti Rendőrség munkatársai kísérnek. A MÁV munkatársai minden olyan esetben rendőri segítséget kérhetnek szolgálati mobiltelefonjukon, amikor úgy érzik, veszélyben lehetnek a vonaton tartózkodók, illetve saját maguk.

Kérdésünkre, miként tudják garantálni az éjszakai járatokon dolgozó, főként női alkalmazottak védelmét, azt a választ kaptuk, hogy a vasúttársaság munkatársai a nő jegyvizsgálók beosztásánál minden erővel törekszenek arra, hogy az éjszakai órákban egyedül ne teljesítsenek szolgálatot.

A MÁV szerint mindig feljelentést tesznek, ha az alkalmazottakat inzultus éri. A sérelmet szenvedett munkavállaló döntése, hogy igénybe kíván-e venni jogi képviseletet. Jelenleg 53 ügy zajlik, ahol ezt a vasúttársaság biztosítja; a már befejezettekből kitűnik, hogy a bíróságok jellemzően elmarasztaló ítéleteket hoznak a támadókkal szemben, szabadságvesztés vagy pénzbüntetés formájában. A sérelmet szenvedő dolgozók kérhetnek emellett mentori támogatást, igényelhetnek rehabilitációs szabadságot, valamint lelki segítségnyújtást is. A MÁV várhatóan 2020 első felétől folytatja a testkamerák beszerzését; a tervezett fejlesztés az előzőhöz hasonló mértékű lesz, figyelembe véve a vasúttársaság dolgozóinak javaslatait.

Elrettentőerő

A mátészalkai vonalon dolgozó Czine László vezető jegyvizsgáló tavaly április óta visel testkamerát. Korábban napi rendszerességgel érte verbális inzultus, nemegyszer kis híján tettlegességre is sor került. Ám az új eszköz használata óta egyetlenegy atrocitás sem történt vele szemben, és úgy találja, a saját biztonságérzetén felül az utasok is komfortosabban érzik magukat.

–  Nemrég egy férfihoz rendőrt kellett hívnom, ugyanis nem volt a kedvezményes jegyhez érvényes igazolványa, majd amikor többszöri figyelmeztetés után sem volt hajlandó kifizetni a pótdíjat, vagy leszállni a vonatról, hosszas szitkozódás után rugdosódni kezdett. Pár hét múlva ismét találkoztam vele – ezúttal kamerával a mellkasomon –, és bár újfent nem volt érvényes igazolványa, a készülék láttán mégis együttműködött.

Czine László úgy véli, hogy a kihelyezett piktogramok, tájékoztatók, a „hang- és képrögzítés történik!” feliratú kitűző és a jól látható kamera kellő elrettentőerővel bírnak, így neki kizárólag pozitív tapasztalatai voltak az eszközt illetően, és reméli, hogy mielőbb kap ilyet valamennyi kollégája.

A MÁV dolgozóinak kiszolgáltatottsága egyáltalán nem tekinthető speciálisan magyar jelenségnek. A külföldi vasúttársaságok dolgozóit is egyre sűrűbben érő erőszakos támadások miatt korábban a német Deutsche Bahn, a brit Virgin Trains, valamint az osztrák Österreichische Bundesbahnen is a testkamerák kísérleti jellegű bevetése mellett döntött, amit szintén pozitív visszajelzések követtek.