Fizess az életért – Hiába várták a betegszállító mentőt Ozorán
Öt beteget kellett volna kórházba szállítania a mentőszolgálatnak Ozoráról az elmúlt héten. Ám az egészségügyi minisztérium utasítására az Országos Mentőszolgálat megszüntette a betegszállítást, ezt a szolgáltatást mostantól magáncégek végzik. Így az öt ozorai betegnek, köztük egy 94 éves, az első vizsgálatok szerint combnyaktörésben szenvedő asszonynak más megoldást kellett találni, hogy kórházba jusson. Egyre drágább lesz Magyarországon életben maradni. A Gyurcsány-kormány minden téren, már az egészségügyben is a piaci szempontokat helyezi előtérbe. De hány ezer forint lesz egy élet?
Ozora, a Tamásitól mintegy 20 kilométerre lévő kistelepülés körzeti orvosa, dr. Pataky László, mint minden hétvégén, az elmúlt héten pénteken is összeírta azoknak a mozgásban akadályozott idős embereknek a névsorát, akiknek mentőre lett volna szükségük, hogy kórházba kerüljenek kivizsgálásra. Az öt beteg – köztük Ozora község legidősebb, 94 éves asszonya, akinek a gyanú szerint combnyaktörése volt, de akadt a betegek között rákos és érszűkületes ember is – hiába várt a mentőre, az nem érkezett meg. Ugyanis a háziorvos kérésére egyetlen környező nagyvárosi mentőszolgálat sem vállalta a betegszállítást. Hogy miért? Dr. Pataky László a Demokratának elmondta, a mentők pénzhiányra hivatkoztak és közölték, felsőbb utasítás, hogy nem végezhetnek betegszállítást, csak sürgős esethez mehetnek ki. Mindez Molnár Lajos egészségügyi miniszter fejéből pattant ki. Ő úgy véli, azonnali tízszázalékos létszámleépítés kell végrehajtani a mentőknél, és szét kell választani a betegszállítást a sürgősségi mentéstől. Molnár a létszámleépítést takarékossági okokra hivatkozva rendelte el, s vélhetőleg azért volt szükség a betegszállítás megszüntetésére, mert kevesebb emberrel a mentőszolgálat nem tudja ellátni ezt a feladatot. Takács Zoltán, az Országos Mentőszolgálat vezetője a bejelentett döntés után lemondott posztjáról. A szaktárca vezetője által hozott intézkedések miatt nem kaphattak mentőt a betegek. Az ozorai háziorvos végső elkeseredésében hívta az Egészségügyi Minisztériumot, hiszen a betegeit szerette volna valahogyan eljuttatni a kórházba, de az illetékesek már nem dolgoztak. A minisztérium titkárságán közölték vele, hogy majd hétfő reggel próbálkozzon újra, hátha sikerül valakit elérni. Pataky doktor nem adta fel, megint tárcsázta az Országos Mentőszolgálatot, ahol elmondták neki a történteket, hogy utasításba kapták, a mai naptól a betegszállításnak vége, innentől ezt a munkát az alternatív mentők végzik, amely cégek magánkézben vannak, de államilag finanszírozottak, a betegszállításért a társadalombiztosításból kapják a pénzt. A szakértők szerint ezzel a döntéssel a Gyurcsány-kormány a magánszolgáltatóknak kedvez, mivel az állami mentőszolgálatnak megtiltja a betegszállítást, így az alternatív mentők előtt nyílik meg ez a lehetőség. Mikola István volt egészségügyi minisztert nem lepte meg ez a kormányzati döntés, hiszen a betegszállító magáncégekben néhány döntéshozó is érdekelt. Jelenleg a betegszállítás 60 százalékát magáncégek, 40-et pedig az Országos Mentőszolgálat végzi. Az állam ezeknek a cégeknek kilométerpénzt fizet, ezért egyelőre nem kell attól tartani, hogy a betegeknek a zsebükbe kell nyúlni, ha kórházba kell őket vinni. Azonban látva a magyar gazdaság jelenlegi helyzetét, nem kizárt, hogy idővel ezt a terhet a kormány igyekszik majd ledobni magáról, és akkor például két budapesti kórház közötti útért 2500-5000 forintot is fizethetnek a betegek. Akkor vajon mennyibe kerül majd egy beteg felszállítása például Ozoráról, ami 145 kilométerre van a fővárostól? Ebben az 1875 lélekszámú faluban nem jómódú emberek laknak, többségében idősek, akik nem engedhetik meg maguknak, hogy ha nem jön értük mentő, autót és sofőrt fogadjanak és fizessenek a szállításért. Az Ozorán és környékén élő emberek nyugalmát a mentők szirénázása bizonyára nem zavarja meg, de ettől ők egyáltalán nem nyugodtak… Apali Szabó László ozorai nyugdíjas szerint rossz a rendszer. Annak idején, amikor még szovjet katonákkal együtt aszfaltozta Tolna megye útjait, ilyen problémák nem voltak. Elő sem fordulhatott, hogy nem jött mentő a betegekért. Úgy véli, az állami cégek eladása, a mindent a profit érdeke alá helyező politika a hibás mindezért. Szerinte Magyarország olyan lett, mint egy zsibvásár. Ozorán sok az idős ember, akik kiszolgáltatottnak érzik magukat. Bösze Józsefné az orvosi rendelőben arról beszél, hogy mindent elvesznek az emberektől, ennek következménye, hogy már mentő sem jön értük, ha szükség van rá. – Azt gondolják az uraságok odafönn a kormányban, hogy mi sietünk a föld alá, pedig dehogy. Azt a kis időt, ami még hátravan, szeretnénk nyugalomban leélni, de nem engedik – mondja. Egy másik idős hölgy leinti őt, szerinte nem kifizetődő Magyarországon a rendszert szidni, mert könynyen megütheti a bokáját az ember. A neve elhallgatását kérő hölgy a Demokratának elmondta, férje 85 éves, túl van egy infarktuson, de még ma is a kertben dolgoznak mindketten. Félnek, hogy ha történik velük valami, nem jön segítség. Szerettük volna megszólaltatni azokat a mentőket is, akiknek dolguk lett volna, hogy a betegekért menjenek Ozorára, de nem hajlandóak nyilatkozni, úgy vélik, az, amit a kormány döntéseiről mondanának, az állásukba kerülne, s mindannyiuknak családja van. Pataky László háziorvostól annyit sikerül megtudni, hogy a szaktárcánál hozott döntésekről mindenki tudott, csak éppen az érintetteket, a falvakban, kisvárosokban dolgozó orvosokat felejtették el értesíteni. Ezért nem tudta ő sem, hogy kihez forduljon abban az esetben, ha nem jön mentő a betegeiért. Szerinte nem szabadott volna ilyen radikális lépéssel megszüntetni az Országos Mentőszolgálatnál a betegszállítást, a szaktárcának körültekintőbben kellett volna eljárnia. Schranz Istvánné, Ozora fideszes polgármestere egyeztetett a háziorvossal, és a betegek szállítására a falu 17 személyes buszát ajánlotta fel. Ezzel a környező településekről is össze tudják szedni a mozgásukban korlátozott, kórházi kezelésre szoruló idős embereket. Schranz Istvánné felhívta a figyelmet arra, a Gyurcsány-kormány most ugyanúgy jár el, mint annak idején az ötvenszázalékos közalkalmazotti béremelésekkel. Vagyis hozott egy döntést, amelyet nem egyeztetett senkivel, aztán az önkormányzatokat magukra hagyta, hogy oldják meg az ebből adódó problémákat, ahogy tudják. Települések kerültek a csőd szélére az elmúlt négy év gazdaságpolitikájának következtében. Így van ez Ozorán is. A település a rendszerváltozás óta eltelt 16 évben eddig mindig részt vett a virágos Magyarországért programban. 1995-ben országos versenyen elnyerte a legvirágosabb település rangot, majd 1996-ban Európa-díjat kapott az ausztriai Tullnban. De az elmúlt négy évben olyan helyzetbe került az önkormányzat, amelyre még nem volt példa. Évről évre kevesebb virágot tudnak elültetni, a település felélte az összes tartalékát, ezért önkormányzati lakások eladásával próbálják mérsékelni a hiányt. Ez az összeg az, amelyből át tudják vészelni ezt az évet. – De mi lesz jövőre és azután, amikor már nem lesz mit eladni? – tette fel a kérdést a polgármester. A Gyurcsány-kormány négy éve után már nem csupán a kistelepülések küzdenek az életben maradásért, hanem az ott élő emberek is. Az élet egyre drágább, a hangzatos választási ígéretek ellenére mégis fizetős lesz az egészségügy és azon belül a betegszállítás is. Bár ma még abban az esetben, ha orvos írja ki a kocsiutalványt, nem kell fizetni ezért a szolgáltatásért a magáncégeknek, ám ha valaki maga rendel autót, hogy odaérjen egy drága orvosi vizsgálatra, több ezer forintot is elkérhetnek tőle a szállításért. Adódik a kérdés, hogy ha mindenki fizet egészségügyi hozzájárulást, és ezen felül a jövőben a kórházba szállításért újra fizetni kell, akkor mire költik a duplán befizetett összeget. Jelenleg az állam 80-90 forintot fizet kilométerenként a mentőknek. Az egészségügyi tárca és Molnár Lajos miniszter is sokáig tagadta, hogy lesz vizitdíj. Aztán kiderült az igazság, mégis kell fizetni a vizsgálatokért. Most azt mondják, a mentőért sem kell majd a zsebükbe nyúlniuk az embereknek. De várjuk ki a végét. Eljöhet még Magyarországon az az idő, hogy egy beteg szállítása több tízezer forintba kerül majd. És aki tud fizetni, az életben marad. Aki nem tud… (gkp)