Fotó: T. Szántó György/Demokrata
Hirdetés

2022. december 31-ig maximum 2,5 millió forintos támogatást kaphatnak a minimum három gyermeket nevelő családok egy új, legalább hétszemélyes autó vásárlásához. A támogatás összege az autó bruttó vételárának legfeljebb a felét teheti ki. A nagycsaládosok autóvásárlását támogató program a Nagycsaládosok Országos Egyesületének (NOE) javaslatára valósult meg. Kardosné Gyurkó Katalin, a NOE elnöke szerint a hétszemélyes gépkocsi a nagycsaládosoknak nem luxuseszköz, hanem a mindennapi életben nélkülözhetetlen szükségszerűség. Az egyesület 12 500 tagcsaládjának 93 százaléka rendelkezik autóval, 70 százalékuknak tízévesnél régebbi gépkocsija van.

A nagycsaládosok a piacon összesen mintegy ötvenféle hét- vagy többüléses modellből válogathatnak. Ebből kaptak ízelítőt a NOE által szervezett, „7+ üléses hétvége” elnevezésű rendezvényre kilátogatók. Az esemény óriási érdeklődés mellett zajlott: a két nap alatt több mint kétezer család érdeklődött a különféle autófajták és lehetőségek iránt. A Vasúttörténeti Parkban 13 márka (Citroën, Dacia, Fiat, Ford, Honda, Kia, Nissan, Opel, Peugeot, Renault, Skoda, Toyota és Volkswagen) mintegy harminc típusát lehetett megtekinteni az egyterű gépjárművektől az utcai terepjárókon át egészen a kisbuszig.

Nem csak a termékskála, az árkategória is széles volt. Ötmillió forint alatt öt különböző márkájú modellt láttunk, öt- és tízmillió forint között pedig már mindegyik gyártó kínált hét- vagy többüléses gépjárművet. Fontos, hogy ha az autó vételára nem éri el az ötmillió forintot, akkor a támogatás összege nem 2,5 millió forint, hanem a vételár fele. Tehát ezeknél a típusoknál nem lehet kihasználni a teljes támogatást. Viszont ha az autó értéke a kiegészítőkkel vagy az extrákkal éri el az 5 millió forintot, akkor már jár a 2,5 millió forint támogatás.

Fotó: T. Szántó György/Demokrata
Lovasi Zsolt és családja

Lovasi Zsolt háromgyermekes család­apa érdeklődésünkre elmondta, nagyon örülnek a lehetőségnek.

– Jelenleg egy ötszemélyes, 12 éves autónk van. Ha nem lenne a támogatás, néhány évig még biztosan azt használnánk, de így hamarosan lecserélhetjük. Már ki is néztünk azt a modellt, amelyet megvásárolunk, a támogatást még 3 millió forinttal kell kiegészítenünk – mondta.

– Nyolcüléses autónk van, ugyanilyet szeretnénk venni, csak újat. Nagyon örülünk a kormány által biztosított kedvezménynek, hiszen új járműre tudnánk cserélni a jelenlegi 11 éveset. Sajnos az árak még a támogatással sem alacsonyak, hitelt pedig nem szeretnénk felvenni. Számunkra az autó elengedhetetlen, mert öt gyermekkel szinte lehetetlen tömegközlekedéssel iskolába vagy néptáncra menni – mondja az ötgyermekes Marosi Márton.

Fotó: T. Szántó György/Demokrata
Marosi Márton és családja

A háromgyermekes Földi Mária lapunknak arról beszélt, hogy az ötszemélyes személygépkocsiba nagyon nehéz egyszerre három gyermekülést betenni, egy másik édesanya pedig azt ecsetelte: a támogatás segítségével azért vesznek hétüléses autót, hogy a nagyszülőkkel együtt tudjanak kirándulni.

Bőr Gergely autókereskedő kérdésünkre elmondta, az érdeklődők többségének 10-12 éves autója van.

– Az intézkedés mindenképpen pozitív, hiszen a támogatásnak köszönhetően sok olyan családosnak nyílik lehetősége új autót vásárolni, akik ezt a kormányzati segítség nélkül nem tehetnék meg.

A finanszírozással kapcsolatos kérdésekre a helyszínen az MKB Euroleasing munkatársai válaszoltak. Mint megtudtuk, az egyik leggyakrabban feltett kérdés az volt, hogy az autó megvásárlásához kell-e önerő, vagy a gépjármű anélkül is elvihető. A rendezvényen erről igencsak eltérő információkat hallottunk. Egy általunk megkérdezett kereskedő szerint a kormány által nyújtott támogatás készpénznek minősül, így beszámítható az önerőbe.

Hanczár Zsolt, az MKB Euroleasing ügyvezető igazgatója a Demokratának elmondta, a pénzintézetek ezzel kapcsolatban még kormányzati szabályozásra várnak.

–  Elképzelhető, hogy lesz olyan bank, amelyik önerő nélkül is adja az autót. Szerintünk az a felelős magatartás, hogy önerő nélkül ne lehessen autóhoz jutni. Valószínűnek tartom, hogy a kormány ezt rendeletben fogja tiltani, hiszen rengeteg veszélyt rejt magában, hitelezési válság is kialakulhat. Kérdés az is, ha a hitel bedől, a lízingcégnek vagy az ügyfélnek kell-e fizetnie – magyarázta.

A támogatás iránti kérelmet a Magyar Államkincstár honlapján közzétett formanyomtatványon a kincstárnál vagy a kormányablaknál lehet benyújtani, ezután hat hónap áll rendelkezésre, hogy megkössék az adásvételi szerződést. A támogatás összegét a Magyar Államkincstáron keresztül utalják a kereskedőnek. Az autót csak azután lehet megvásárolni, ha a jogosultságot megállapító határozat véglegessé vált. A támogatást egy- és kétszülős családok is igényelhetik a családi pótlékra jogosító gyerekek után. Harmadik gyerek esetén a várandósság betöltött 12. hete már jogosultságnak számít, a tartósan beteg vagy fogyatékkal élő gyermekek pedig életkortól függetlenül számítanak.

Az autót nemcsak klasszikus adásvételi szerződéssel, hanem zárt végű lízingszerződéssel is meg lehet vásárolni. Feltétel, hogy az igénylőnek vagy a házastársának, élettársának B típusú vezetői engedélye legyen. Az igénylőnek nem lehet köztartozása, nem lehet büntetett előéletű, és magyarországi lakcímmel kell rendelkeznie. Az autót három évig nem szabad eladni, és a kereskedőnek a saját költségén egy „Családbarát Magyarország” logót kell elhelyeznie az autón, amelyet ugyancsak három évig nem lehet leszedni.

A programból az autópiac is profitálhat. A márkakereskedők várakozásai szerint évente 4-5 ezer új kocsival többet adhatnak el. A teljes magyarországi újautó-piac az első negyedévben 8,6 százalékkal bővült, az idén pedig összesen 15 százalékos növekedésre számítanak. Lapunknak több autókereskedő is arról beszélt, a piac­ra egyelőre még a kivárás jellemző, a rendezvény pedig remek lehetőséget kínál arra, hogy felmérjék a nagycsaládosok igényeit: milyen felszereltségű és milyen árfekvésű gépjárművekre van a legnagyobb igény.