Hirdetés

Hernádi Zsolt, a Mol elnök-vezérigazgatója közölte: töltőállomásaik negyedében volt leürülés az elmúlt napokban. Amióta a Mol van, ilyen nem történt – fogalmazott.

Tájékoztatása szerint a Mol idén eddig 2,2 milliárd liter üzemanyagot adott el a tavalyi 1,5 milliárddal szemben. Az utóbbi hét napban több mint 50 millió liter üzemanyagot értékesítettek, amely 60 százalékkal haladja meg az egy évvel ezelőtti forgalmat.

Benzinben az elmúlt napok forgalma csaknem duplája volt az előző évinek, két és félszerese a 2020-asnak. Múlt héten 2,2 millió vásárlót szolgáltak ki, ez a legrobosztusabb turistaforgalomnak felel meg a töltőállomásoknál – ismertette. Hozzátette: a nagykereskedelemben 871 rendelést nem tudtak kielégíteni. Kijelentette:

„A kereslet az egekbe szökött, a fogyasztók készleteztek, beindult egyfajta pánik. A Mol eddig bírta.”

Hernádi Zsolt hangsúlyozta: több mint egy évig tartott a hatósági áras rendszer, és a Mol mindent megtett az ellátás biztosításáért. Éjjel-nappal mennek teherautóik, de nem bírnak többet teljesíteni – fogalmazott.

Korábban írtuk

Fotó: MTI/Balogh Zoltán

Közölte: a termelésből hiányzó áru nagy részét Szlovákiából hozták be, novemberben minden negyedik liter gázolajat a pozsonyi finomítóból szállítottak.

Arra is kitért: fel kell készülni, hogy a már bevezetett brüsszeli szankciók késleltetett hatása mellett a február ötödikén életbe lépő újabb szankciók ismét kritikus helyzetet jelentenek majd. Februártól hiányozni fog az Oroszországból érkező, tíz százalékos arányú dízel üzemanyag az európai piacról – hívta fel a figyelmet.

Ez a környező országokban is nagy problémát okoz, a pozsonyi finomító termelésének kétharmada orosz olajból exportra ment és korlátozás alá esik – mondta.

Arra is fel kell készülni, hogy ha a Barátság kőolajvezeték szállításán bármiféle fennakadás van, az alternatív megoldásokat hogyan tudják életbe léptetni – jelezte.

Emiatt vissza kell állítani az importot és újra kell tölteni a készleteket – hangsúlyozta Hernádi Zsolt, hozzátéve, hogy ma kell lépni ahhoz, hogy jövő év elejére egy stabil, importtal megtámogatott üzemanyagpiac legyen újra Magyarországon és jelentősen magasabb készletekkel rendelkezzen az ország.

Nem jó, ha drága valami, de annál csak az sokkal rosszabb, ha nincs – vélekedett.

Kiemelte: mindenáron el kell kerülni, hogy Magyarország ellátásbiztonsága sérüljön és ezek az intézkedések nagy lépést jelentenek annak érdekében, hogy az üzemanyagfronton kialakult káosz „elcsituljon” és az ország masszívan, erősen álljon a következő brüsszeli szankciós lépések elő.

A Mol elnök-vezérigazgatója arról is beszélt: már önmagában a pánikreakció elmúltával viszonylag gyorsan eltűnik a káosz, az importőrök szeretnék visszanyerni a piacot, és a százhalombattai finomító működése is visszaáll. A korábbi helyzet – hogy az üzemanyag 70 százalékát a Mol és 30 százalékát az importőrök biztosítják – elérése egy-két hónapot vehet igénybe.

Hernádi Zsolt kijelentette: elmentek addig a pillanatig, ameddig kezelhető volt az ársapkával kialakult helyzet, véleménye szerint a szankciók az egész európai energiapiacnak sok kárt okoztak.

Hernádi Zsolt kérdésre válaszolva elmondta: a Molnak nagy veszteséget okozott az üzemanyagárstop, „ez egy fájdalmas” időszak volt. Hozzátette: „ne azért haragudjanak ránk, mert megszűnik az árstop, hanem annak örüljön mindenki, hogy ennyi ideig fennmaradt az árstop”.

Elmondta, hogy a kis benzinkutaknak a szállítását folyamatosan növelik, bár hozzátette: a kis benzinkutak többsége nem tőlük vásárolt, hanem azoktól az importőröktől, amelyek a reményeik szerint visszatérnek újra a piacra. „Hajrá kis benzinkutak, keressék meg újra a régi kapcsolataikat” – fogalmazott Hernádi Zsolt.

Hozzátette: azzal számolnak, hogy a következő évre sokkal magasabb ártartományban lesznek mind a jegyzésárak a termékekre, mind pedig a kőolajárak. Ez az unió szankciós rendszerének a következménye és annak, hogy Németország felfüggesztette az Északi Áramlat 2 üzembehelyezését. Ezek a lépések felborították a piacot.

Hernádi Zsolt kitért arra is, hogy az alternatív ellátási útvonal megerősítésében nemcsak Magyarország, hanem két másik közép-európai ország, Szlovákia és Csehország is érintett, mert ugyanazzal a problémával küszködnek, hogy ha a Barátság kőolajvezeték nem működőképes, akkor az Adria vezetéken kell pótolni a kőolajat. Ehhez azonban a horvátoknak is partnernek kell lenniük, kapacitást kell bővíteni a rendszeren, ezt pedig elő kell készíteni. Hozzátette: azt is át kell tekinteni, hogy ha orosz kőolajat nem tud fogadni Magyarország, akkor milyen mást és ahhoz milyen beruházások kellenek.