Közlése szerint a szakmai testületek nagy többséggel támogatták az egy éve nyilvánosságra hozott koncepciót, amelybe az egyeztetések során több mint ötezer oldalnyi javaslatot dolgoztak bele. A kormány által jóváhagyott szöveg a szakmai vélemények alapján mintegy 25 százalékban módosult – tette hozzá.

Hoffmann Rózsa kiemelte, a szakma támogatását alátámasztja az is, hogy – többek között – az Országos Köznevelési Tanács nagy többséggel, a Közoktatáspolitikai Tanács nyolc oldala közül hat egyhangúlag vagy többségi véleménnyel támogatta a tervezetet. Értetlenségét fejezte ki, hogy „rendre-másra nyilatkoznak olyan szakszervezeti vezetők, akiknek a javaslatait részben befogadták”, de valamilyen oknál fogva fontosnak tartják valótlan állításokkal borzolni a kedélyeket.

Kérdésre válaszolva az államtitkár kifejtette, hogy a 2012. szeptember elején hatályba lépő új köznevelési törvény a 26 éve megszűnt szakmai ellenőrzést is visszaállítja, a szabályozáson, a finanszírozás meghatározásán és az ellenőrzésen keresztül biztosítja az egész országban egységes megvalósulást. Az iskolák állami kézbe kerüléséről szólva azt mondta, hogy jó esetben a bonyolult megyei egyeztetési folyamat – amely a kormányhivatalok feladata – automatikusan, kevés adminisztrációval, „lényegében egy tollvonással és pecséttel” is működhet. Azt, hogy a jelenlegi megyei fenntartású intézmények már 2012. január 1-jétől a kormányhivatalokhoz kerülnek „nehéz átmenetnek” nevezte.

Hoffmann Rózsa úgy vélekedett, hogy a szeptembertől életbe lépő változásokból, a kialakuló új iskolarendszerből, „ha jól végezzük a dolgunkat” a pedagógusok nagyon keveset fognak megérezni, mert a fenntartói jogosultságok változása a pedagógusi munkát közvetlenül nem érinti. „Amit meg fognak érezni, az pozitív lesz” – fogalmazott, hozzátéve, hogy az állam átvállalja a pedagógusok fizetését, míg jelenleg egy-egy intézmény működésének csak 45 százalékát garantálja a központi költségvetés.

(MTI)