A projekt keretében uniós források bevonásával, a Budapesti Közlekedési Központ irányításával nemcsak a rendkívül leromlott villamospályák felújítása történik meg, hanem 2005 óta először új szakasszal bővül a fővárosi villamoshálózat is: az 1-es villamosok 2014-től már a Rákóczi hídon át a Fehérvári útig közlekednek.

Az elmúlt évtizedek során rendkívül leromlott az 1-es és a 3-as villamosok pályája. Az építésekor gyorsvillamosnak tervezett 1-es vonalán és a több fontos csomópontot összekötő 3-as vonalán a rossz pályaállapotok miatt jelentősen megnőtt a menetidő, a nyolcvanas évekbeli létesítés óta felújítás nélkül üzemelő pályákon számos 10-20 km/h-s sebességkorlátozást vezetett be BKV. Mindez versenyképtelenné tette a villamosokat, az utasok pedig a kritikus pályaállapotok miatt jelentős kényelmetlenséget kénytelenek elviselni. A villamosvonalak teljes körű felújítására és az 1-es meghosszabbítására uniós források nélkül nem lenne esély, és bár fejlesztés szükségessége régóta ismert, az elmúlt években azonban a hányattatott sorsú projekthez képtelen volt a Főváros uniós támogatást szerezni. A BKK létrejötte után vette át a projekt irányítását, és a szakmai hiányosságok megszüntetését követően 2011 tavaszán döntött a Kormány a projekt támogatásáról.

A Budapesti Közlekedési Központ célja, hogy a Főváros fontos körgyűrűs villamosvonalain, az 1-es és 3-as vonalakon javuljon az utazás komfortja és gyorsabban haladjanak a villamosok, ezért uniós források bevonásával 2015-ig felújítják az 1-es villamos Bécsi út és Puskás Ferenc Stadion közötti szakaszát, valamint a 3-as villamos leromlott szakaszait, az áramellátási berendezésekkel együtt. Az 1-es villamost átvezetik az 1995 októberében átadott Lágymányosi (mai nevén: Rákóczi) hídon, a Szerémi út és a Hengermalom út érintésével a Fehérvári útig járnak majd a szerelvények, csúcsidőben 3-4 percenként, kiváltva ezzel a mai zsúfolt és a torlódásban gyakran araszolni kényszerülő 103-as buszjáratot.

A mintegy 40 milliárd forintos beruházás keretében megújul a két villamosvonal vágányhálózata, Budapesten először az 1-es óbudai és az új, Fehérvári útig vezető szakaszán, illetve a 3-as villamos Kőbánya központján átvezető szakaszán füves vágányokat létesítünk. A vonalakon új váltók létesülnek, így forgalmi akadályok, zavarok esetén rövidebb szakaszon kell buszokkal pótolni a villamosokat. A projekt keretében a nagyobb közúti csomópontok is megújulnak, a villamosok érzékelésére alkalmas jelzőlámpa-rendszerek épülnek, melyek segítségével gyorsabban érik el úti céljaikat a fővárosban közlekedők.

A megállóhelyi peronok színvonala is lényegesen javul, megközelítésük akadálymentessé válik liftek beépítésével, valamint a gyalogos átkelőhelyek átalakításával. Új perontetők épülnek, a BKV Futár projektjével összhangban megújul az utastájékoztatás is valamint a peronok magasságának megemelésével könnyebbé válik a járművekre történő le-és felszállás. A BKK új, alacsonypadlós járművek beszerzését is tervezi az 1-es és 3-as vonalakra, erre külön projektjavaslatot nyújtottunk be a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium részére. Az új villamosok padlószintje már egy magasságban lesz az új peronéval, ezáltal a vonalak teljes körűen akadálymentessé válnak.

A projekt teljes költsége 41 milliárd forint, ennek közel 94 százalékát az aláírt támogatási szerződés alapján uniós támogatásból fedezi a Budapesti Közlekedési Központ, míg a szükséges önrészt Budapest Főváros Önkormányzata biztosítja.