Fotó: Cartoon Network
Kiss-Monok Ágnes (b), dr. Hatala József (k), Tabár Andrea (j)
Hirdetés

A kampány részeként mától két hónapon keresztül láthatók a vadonatúj, Aki ver, az nem haver c. kampányfilmek a Cartoon Network csatornán, valamint az a komplex weboldal, amely szpotokkal, kisfilmekkel, szakértői tanácsokkal, iskolai tananyaggal és tesztekkel segítik a gyerekeket. A kampány nagykövete Kapás Boglárka, (olimpiai bronzérmes, világbajnok, hétszeres Európa-bajnok úszó, pszichológushallgató), akinek missziója, hogy minél több gyermekhez eljusson az üzenet: a bántalmazás semmilyen formában, semmilyen körülmények közt nem elfogadható, fontos, hogy a gyerekek támogatóak és elfogadók legyenek egymással szemben, illetve hogy az aktivitás, a célok és a sikerek olyan lelkierővel, önbizalommal vértezik fel őket, amely segít a bántalmazás feldolgozásában. A Boglárkával készült interjú és kampányfilm itt tekinthető meg.

A bántalmazás legtöbbször az iskola falai közt zajlik, vagy onnan indul ki, ezért a szervezők idén is az iskolai szemléletváltást, illetve az iskolások edukációját tűzték ki célul. A Nemzeti Bűnmegelőzési Tanács egy olyan interaktív, online programot készített, amely játékos formában tanítja meg a gyermekeknek, mi is a bullying, milyen formában, szituációkban szembesülhetnek vele, és hogyan oldhatják meg ezeket a nehéz helyzeteket. Abban, hogy a játék az ország valamennyi érintett 3–4., és 5–6. évfolyamához eljusson, a Klebelsberg Központ segítségét kérték. A játékhoz pályázat is társul: a résztvevő osztályok közül hármat a legnépszerűbb YouTube-gémerek és véleményvezérek (zsDav, Attis, Baluka) látogatnak meg, hogy együtt játsszanak, készítsenek készítsenek anti-bullying-vlogot, amelyet az egyik legnépszerűbb videós találkozón, a MineCinemán be is mutatnak decemberben.

Fotó: Cartoon Network

Tekintve, hogy a leginkább érintett korosztály többnyire az interneten érthető el, mozgósítható, egy úgynevezett #jofejvagyok c. közösségimédia-mozgalom is társul a kampányhoz: a résztvevőknek egy jó cselekedetet, gesztust kell tenniük egy társuk felé, valamint a kampány szimbólumait, az Aki ver, az nem haver-karkötőt, -pólót viselni, és másokat is erre buzdítani.

Malgosia Chapman, a WarnerMedia Közép- és Kelet-Európa gyermekcsatornáinak vezetõje, valamint márka- és a tartalomelkötelezettségi alelnöke elmondta: „Mivel az Aki ver, az nem haver kampányunk jelentős, ötödik évadjához ért, fontosnak tartottuk, hogy kezdeményezésünket az iskolákkal való együttműködésekkel erősítsük. A tanárok segítségével szeretnénk ösztönözni a gyerekeket a pozitív viselkedésre, hogy barátságos és kedves emberekké váljanak. Köszönjük partnereinknek, hogy mellettünk állnak ebben az erőfeszítésünkben, és szakmai segítséget nyújtanak.”

Dr. Hatala József, az Nemzeti Bűnmegelőzési Tanács elnöke így nyilatkozott az együttműködésről: „A biztonság nem magától keletkezik. Minél többen dolgozunk érte, annál több van belőle. A Nemzeti Bűnmegelőzési Tanács ezernyi szakembert képez, akik a gyerekeket készítik fel az élet kihívásaira. Sok programot indítunk azért, hogy a gyermekek számára élmény legyen a suliban töltött idő. A Cartoon Network csatorna Aki ver, az nem haver programjához azért csatlakoztunk, hogy játékosan zárjuk ki az erőszakot a suliból.”

A bullying bárkit érinthet, ezért fontos tudatosítanunk a gyermekekben, hogy erről beszélni kell, nem szabad tabuként kezelni. Ezért a mozgalomhoz idén minden eddiginél több civil és közszereplő is csatlakozott, többek közt a Star Network influenszerügynökség jóvoltából. Tabár Andrea (DoggyAndi, influenszer) története például klasszikus iskolai történet: Andiról negatív pletykákat terjesztett egy osztálytársa, ami miatt végül el kellett hagyni az iskolát, míg Dóczi Attilát (Attis, Tanulom magam) kiskorában kövérségéért csúfolták, zsDav (gémer, YouTuber) pedig a diszlexiájából eredő negatív megítéléstől szenvedett a legtöbbet, Baluka (YouTuber, influenszer) felnőtt fejjel már bánja, hogy nem lépett közbe, amikor társait igazságtalanul bántották. Kapás Bogit azért érte támadás, kirekesztés, mert másképp élte az életét, mint osztálytársai: gyakran kimaradt a közösségi programokból, hiszen az ideje nagy részét az úszás töltötte ki.

További hírességek is a kampány mellé álltak

Vágó Piros (műsorvezető, gasztrovlogger): „Nagyon fontosnak tartom az Aki ver, az nem haver kezdeményezést. Manapság nincs olyan család, amelyet valamilyen formában ne érintene az iskolai kirekesztés, kiközösítés, bántalmazás témája. Sajnos közvetve mi is voltunk már érintettek, ugyanis a fiam iskolája közelében történt az a bokszeres bántalmazás, amely a híradásokba is bekerült. Azt gondolom, hogy erről a témáról nem lehet eleget beszélni, minden eszközt meg kell ragadni az erőszak visszaszorítására.”

Szögeczki Ági (műsorvezető): „Szívügyem a gyerekek védelme, így nagyon nagy megtiszteltetés számomra, hogy az Aki ver, az nem haver kezdeményezés mellé állhatok. Sajnos előfordult, hogy azt láttam, egy-egy gyerekkel szemben jogtalanul, kirekesztően vagy épp büntetően lépnek fel. Nagyon örülök, hogy ez a kezdeményezés minderre felhívja a figyelmet és segíti az érintetteket – legyen az szülő, gyerek vagy maga az iskola – egy ilyen helyzet kezelésében.”

Fotó: Cartoon Network

Singh Viki (énekesnő): „Saját bőrömön tapasztaltam meg, hogy milyen érzés célkeresztben lenni, hiszen a származásom miatt gyerekként nem egyszer kellett megtapasztalnom, hogy milyen érzés, amikor kirekesztenek. Ezt egyetlen gyereknek sem lenne szabad átélnie, remélem sikerül teljesen kiszorítani az ilyen és ehhez hasonló helyzeteket a gyerekek életéből.”

Lóránth Eni (modell): „Örömmel álltam az Aki ver, az nem haver kezdeményezés mellé. Fontosnak tartom, hogy beszéljünk erről a témáról, ez az első lépés a megoldáshoz vezető úton.”

A teljes sajtótájékoztató

A Cartoon Network Magyarország bántalmazás elleni kampánya, az „Aki ver, az nem haver” idén is folytatódik. Exkluzív élő adás a sajtótájékoztatóról! #akiveraznemhaver

Gepostet von CRT Magyarország am Dienstag, 5. November 2019