Karácsonyék megint variálnak – utas legyen a talpán, aki ezt átlátja!
Egész Budapestre kiterjesztik az elsőajtós felszállást (EAF) este nyolc óra utánra, derült ki a főváros klímavédelmi, közlekedési és városfejlesztési bizottságának hétfői üléséből.Közel egy éve derült ki, hogy az önkormányzati választások közeledtével a BKK meghátrált és felfüggesztette az elsőajtózás kiterjesztését, legalábbis egy időre. Akkor azt írtuk, hogy ha a Karácsony Gergely-féle városvezetés újabb mandátumot kap, az elsőajtózás kiterjesztését ott folytathatják, ahol februárban abbahagyták. Így is lesz.
Az utasokat korábban pulykákhoz hasonlító Walter Katalin BKK-vezérigazgató bejelentette, hogy Budapest szinte összes busz- és trolivonalán bevezetik, hogy 20 óra után is csak az első ajtón lehessen felszállni.
Noha az intézkedést azzal magyarázta, hogy így átláthatóbb lesz a rendszer, annak bonyolultsága egyes járatokon csak tovább fokozódik.
Egyfelől azért, mert a 20 óra utáni elsőajtós felszállás szabálya az, hogy azokon a járműveken kell jegyet, bérletet mutatni a vezetőnek, amelyek 20:00-kor vagy azt követően indulnak a végállomásról.
Másfelől több járat is ketté vagy háromfelé(!) van vágva, hiszen az elsőajtózás nemcsak időben, de térben is korlátozódik, ahogy a Walter Katalin által bemutatott prezentáció is írja. Ahogy a BKK vezérigazgatója hangoztatta, a legforgalmasabb autóbuszos tengely, a Rákóczi út és a Thököly út kimarad a szórásból. Az ezen az útvonalon közlekedő járatokon tehát hol csak az első ajtó használható, hol pedig az összes.
Példa: a Rákospalotáról 19:59-kor induló 5-ös busz teljes menetén az összes ajtó használható felszállásra. Aki 20:53-kor ugyanerre a buszra felszáll a Harangvirág utcánál, annak még nem kell az első ajtóhoz fáradnia, noha ekkor már csaknem egy órája csak az első ajtó vehető igénybe a másik irányba közlekedő 5-ös buszokon. 20:09-kor indul a következő 5-ös Rákospalotáról. Erre a buszra már csak az első ajtónál szabad felszállni, egészen a Korong utcáig. Zugló vasútállomástól ugyanis a jármű összes ajtaja igénybe vehető, viszont csak a Március 15. térig. A Szarvas tértől ismét csak az első ajtó használható. Utas legyen a talpán, aki ezt átlátja!
A lenti dia több sebből vérzik: az elsőajtós felszállás rendszere továbbra sem válik egységessé, csupán harmincöt járat átkerül egyik kategóriából egy másikba. Hetente nyolc-tíz járaton történő bevezetésről írnak, miközben a harmadik csoportban hat, a negyedik csoportban csak három járat szerepel. Azt írják, este 8-tól a végállomásról induló közösségi közlekedési járművekre vonatkozik az elsőajtózás – ez téves, a villamosok, metrók közül egyik sem elsőajtós.
A főváros a három nagy forgalmú budakeszi járatot illetően kénytelen lesz Lázár János minisztériumával egyeztetni, a 22-es buszcsaládot ugyanis a MÁV-csoport tagja, a VOLÁN üzemelteti.
Így ütemezik az elsőajtózás kiterjesztését munkanapokon 20 óra utánra
Jelenleg is elsőajtós munkanapokon egész nap: 10, 13, 13A, 15, 25, 26, 27, 29, 38, 38A, 39, 40E, 46, 53, 54, 55, 57, 58, 60B, 63, 64, 64A, 64B, 65, 65A, 67, 68, 71, 72*, 73, 74A, 77, 79, 82, 82A, 84E, 87, 87A, 88, 88A, 89E, 91, 92, 92A, 93, 93A, 94E, 95, 96, 98, 98E, 100E, 102, 104, 104A, 105, 113, 113A, 117, 118, 119, 120, 121, 122E, 124, 125, 126, 128, 129, 130, 131, 134, 137, 138, 140, 140A, 140B, 141, 144, 146, 146A, 147, 149, 150, 150B, 152, 153, 154, 155, 156, 157, 157A, 158, 160, 161, 161A, 162, 164, 164B, 165, 166, 168E, 170, 172, 173, 174, 175, 178, 179, 181, 183, 185, 187, 188, 188E, 191, 193E, 194, 194B, 195, 197, 198, 200E, 202E, 204, 210, 210B, 212, 212A, 212B, 217, 217E, 218, 219, 220, 225, 226, 231, 231B, 236, 236A, 237, 238, 243, 250, 250B, 251, 251A, 251E, 254E, 255E, 257, 260, 262, 264, 266, 268, 269, 270, 272, 275, 277, 278, 279, 279B, 280, 280B, 281, 287, 291, 294E, 296, 296A, 297, 298
Jelenleg is elsőajtós munkanapokon, de csak 20 óra után: 11, 21, 31, 32, 34, 66, 66B, 70, 74, 78, 97E, 101E, 106, 110*, 112*,114, 123, 123A, 169E, 176E, 182, 184, 213, 221, 244, 276E
A hamarosan induló első ütem járatai: 44, 45, 85, 136, 139, 142E, 223E, 224
A második ütem: 20E, 30, 30A, 35, 36, 75, 148, 151, 159, 230
A harmadik ütem: 16, 76, 80, 99, 196, 196A
A negyedik ütem: 9, 72, 83
Az ötödik ütem: 5*, 7*, 8E*, 22, 22A, 33, 133E*, 222
A többi járat azért marad ki, mert nem jár munkanapokon 20 óra után (pl. 85E) vagy csak a Rákóczi–Thököly-tengelyen közlekedik (7E) vagy ingyenes (135).
(A trolikat dőlttel jelöltük; a szakaszosan elsőajtós, tehát kétfelé vagy háromfelé vágott járatokat csillaggal.)
Az ábrák forrása a Budapesti Közlekedési Központ Walter Katalin által a Fővárosi Közgyűlés Klímavédelmi, Közlekedési és Városfejlesztési Bizottságának 2025. január 27-ei ülésén ismertetett prezentációja, amelyet Vitézy Dávid élőben közvetített.