A Fertő tavi fejlesztés több évtizedes lemaradást pótolva teljesen újjávarázsolja a tó partjának magyar szakaszát. A több tízmilliárd forint értékű projekt hazai költségvetési forrásból valósul meg, így jelenleg az ország legnagyobb turisztikai beruházásának számít.

A kormány 2016-ban Sopron és a Fertőtáj térségét kiemelt turisztikai célponttá nyilvánította. A Sopron–Fertő Turisztikai Régió fejlesztésének egyik kiemelt eleme a Fertő-part, amely része a világörökségi területnek és a Fertő-Hanság Nemzeti Parknak. Az egyetlen látogatható magyarországi partszakasz lehetőségei jelenleg jóval elmaradnak a szomszédos osztrák strandok és kikötők lehetőségeitől. Ezen kíván változtatni a 2021-ig megvalósuló fejlesztés.

Sopron vonzáskörzetének legjelentősebb turisztikai vonzereje a Fertő tó. Fontos a világörökség részét képező kultúrtáj és környezetének hatékonyabb turisztikai kihasználását biztosító rehabilitációja, valamint fejlesztése, amely része a Modern városok programnak és a világörökségi térség fejlesztési koncepciójának. A projekt kizárólagos állami területen, hazai költségvetési forrásból jön létre több tízmilliárd forint értékben, így jelenleg az ország legnagyobb turisztikai beruházásának számít. A tervezett fejlesztéseket két ütemben valósítják meg. Az első ütem kivitelezése a terület-előkészítő munkálatokkal tavaly decemberben vette kezdetét. 2020-ig megépül a központi fogadótér, egy interaktív, a Sopron–Fertő térséget bemutató kiállítótér és a szolgáltatóház.

Fejlesztik a strandot, a vitorlás- és csónakkikötőt, épül egy kemping és sportközpont, a hozzá tartozó sportpályákkal. Fejlesztik a közműhálózatot, gyalogos és vegyes forgalmú útvonalak és új zöldfelületek létesülnek, buszfordulóval és buszparkolóval. Kiépül az üzemi és a személykikötő a szükséges létesítményekkel, amely a Fertő egyik legnépszerűbb programját, a sétahajózást teszi még komfortosabbá. Már elkezdődött a második ütem tervezése. Ennek keretében a fejlesztés egy ökoturisztikai látogatóközpontot, egy kapcsolódó vízi és szárazföldi tanösvényhálózatot és lagúnarendszert, vitorláskikötőt és egy hotelt foglal magába. Az ökoturisztikai látogatóközpont célja a természeti értékek bemutatása, az interaktív kalandélmény elérése. A fejlesztés szerves része a területre bevezető bekötőút korszerűsítése is. A megnövekedett kerékpáros- és gyalogosforgalom kiszolgálása érdekében biztonságos kerékpár- és gyalogossáv áll majd a turisták rendelkezésére.

A Sopron–Fertő Turisztikai Régió fejlesztése komplex módon, egymással összefüggő, egymást erősítő állami beruházásként valósul meg. Része a programnak az M85 megépítése, a kerékpáros úthálózat és pihenőhelyek bővítése a meglévő útszakaszok összekapcsolásával, a Fertő-parti utak korszerűsítése, az Esterházy-kastély mind teljesebbé váló rekonstrukciója, a fertőszéplaki Széchényi-kastély felújítása, a szálláshelyek bővítése, és több más fejlesztés a világörökségi településeken. Ezekhez kapcsolódnak a Sopronban részben már megvalósult és még megvalósításra váró nagyszabású modernizálások, új attrakciók. A cél a vendégéjszakák növelése, hogy olyan, a meglévő hazai és külföldi turisztikai igényeket is magas színvonalon kiszolgálni tudó turisztikai kínálat jöjjön létre, amely egész évben lehetőséget nyújt a családok szabad idejének aktív eltöltésére, az egészséges életmódra, az aktív turizmusra, a sportolásra, rekreációra. Annál is inkább, mert az osztrák Fertő-parti kínálat zömében csak a nyári hónapokra korlátozódik. Hazánkban négy évszakos lesz, az ehhez járó szolgáltatásokkal, különböző minőségű szálláslehetőségekkel.

A részletekről a Sopron–Fertő Turisztikai Fejlesztő Nonprofit Zrt. vezérigazgatóját, Kárpáti Bélát kérdeztük.

– Az egyik alapvető cél az, hogy a jelenlegi hiányos és korszerűtlen kínálatot versenyképes színvonalara emeljük. A Fertő tó hazai oldalának jelenleg a természeti értékek bemutatására épülő aktív turizmus a fő iránya. Elsősorban azért, mert mind a vízi sportok, vitorlázás, túravitorlázás, mind a horgászturizmus, mind pedig az Ausztriá­ba átnyúló sétahajózás infrastruktúrája a korábban elmaradt fejlesztések miatt nem volt megfelelő. Továbbá a vízparton nincs és soha nem is volt szálláslehetőség. A térségbe látogató turisták sok esetben ezért elkerülték a hazai partszakaszt.

Erre jó példa a kerékpáros-közlekedés. Mivel a Fertőrákosról a vízitelepre bevezető út nem volt megfelelő, és nem volt elválasztva a gépkocsi-, a kerékpáros- és a gyalogosközlekedés, ezért a legtöbb turista Fertőrákoson keresztül azonnal átbiciklizett Ausztriába, így hazánk elesett a kerékpáros-turizmus által generált bevételektől is, mondja Kárpáti Béla.

Megtudtuk, az új strandot és kikötőt fizikailag is bekötik a tó körüli kerékpár­útba. Ugyancsak a fejlesztéssel összhangban a térségben több kerékpárosutat is felújítanak és kiépítenek, mint például a Sopron–Fertőrákos-útszakaszt. A strand területén az elmúlt tizenöt-húsz évben a víz erősen eliszaposodott, ezért a Fertő tó hazai medencéje strandolásra csak mérsékelten volt megfelelő. A mederkotrásnak köszönhetően a Fertő tó a jövőben remek strandolási lehetőségeket kínál majd, és építenek szabadtéri medencéket, vízi élményjátszóteret is a gyermekek részére.

A Fertő tó igazi horgászparadicsommá is válik. Többszörösére növelik a parti horgászásra alkalmas területet, továbbá kialakítanak egy biztonságos és rendezett horgászkikötőt is. A jelenlegi terület közel hathektáros. A projekt eredményeként egy közel harminchektáros szárazulat alakul ki oly módon, hogy hasznosítják a jelenlegi területeket is. Kérdésünkre, hogy milyen gazdasági eredményeket, előnyöket jelent a fejlesztés a térségnek, a vezérigazgató elmondta, azt várják, hogy a térségbe érkező turisták száma határozottan emelkedik, nő a vendégéjszakák száma, miáltal emelkedik a szolgáltató szektor bevétele, és általánosságban is nő a térségi turizmus jövedelmezősége. Ráadásul a beruházásnak rövid távon is gazdaságélénkítő hatása lesz.