Magatartási kódexet fogadtak el a követeléskezelő társaságok
A követeléskezelők a kódexben rögzített szabályok maradéktalan betartásával vállalják, hogy átlátható és felelős magatartást tanúsítanak a lakossági adósokkal szemben a követeléskezelés időszaka alatt – ismertetik a szakmai osztály vezetői, Kevés Tibor elnök és Varga Ferenc, valamint Fehér Andor társelnökök közleményükben.
A követeléskezelők hangsúlyozzák: az adós megmentése a végrehajtástól a hitelintézet, a követeléskezelő és az adós közös érdeke.
A kódexet aláírók célja minden esetben az, hogy a banki adósokat olyan helyzetbe hozzák, hogy fizetési kötelezettségeiknek eleget tudjanak tenni egy olyan feltételrendszer mellett, amit megélhetésük veszélyeztetése nélkül vállalni tudnak.
A kódex készítői felhasználták eddigi követeléskezelői tapasztalataikat, az ügyfelekkel történt kommunikáció során kapott válaszokat, tényeket, amelyek legtöbb esetben arról szóltak, hogy „az adósok néhány kivételtől eltekintve törleszteni akarnak és törlesztenek is, ha teherbíró képességüket figyelembe vesszük és így alakítjuk ki az új törlesztő részleteket” – olvasható a közleményben.
A közlemény szerint meg kell értetni az adósokkal, és el kell fogadtatni velük, miszerint a követeléskezelők segítenek azzal, hogy olyan megoldási javaslatokat dolgoznak ki és ajánlanak fel, amelyek célja, hogy – a jelzálog fedezetű és a fedezetlen hitellel rendelkezők és más adósok megsegítésére létrehozott jogszabályok feltételeinek betartása mellett – az adósok ingatlana ne kerüljön végrehajtásra.
A követeléskezelőknek e tevékenységüket úgy kell végezniük, hogy mindeközben biztosítsák, hogy a hitelintézetek megtérülése minél nagyobb legyen, és ezen keresztül a betétesek pénze is biztonságban legyen. E törekvésükhöz a hitelintézetek és a vonatkozó PSZÁF előírások minden támogatást megadnak.
A felelős hitelezés, követeléskezelés korrekt magatartást követel meg mind a hitelezők, mind a követeléskezelők, mind az adósok részéről, ebben az együttműködésben a kódexet aláíró követeléskezelők elől kívánnak járni – hangsúlyozza a közlemény.
Az alapítók felhívják a célokkal egyetértő piaci szereplőket, hogy a magatartási kódex elfogadásával csatlakozzanak a felelős adósságrendezés folyamatához. A kódex és az elfogadó nyilatkozat a BKIK honlapján lesz megtalálható.
Kevés Tibor az MTI-nek elmondta, hogy a követeléskezelő szakmai osztályt tízen alapították – követeléskezelő társaságok, ügyvédek, biztosítási alkusz -, közös vonásuk, hogy valamennyien követeléskezeléssel foglalkoznak fő tevékenységként. Nemcsak banki, hanem közmű- és parkolóköveteléseket kezelők is vannak az alapító csapatban.
Hangsúlyozta: nem a végrehajtás, nem az igényérvényesítés a céljuk, hanem az, hogy az adósokat olyan állapotba hozzák, hogy tartozásukat maradéktalanul vissza tudják fizetni a hitelezőknek. Lehet, hogy nem azonnal, hanem „cseppekben”, de az adóst akkor is az ingatlanában hagyva, közösen olyan struktúrákat kialakítva, hogy az adósságrendezés elindulhasson – tette hozzá.
A magatartási kódex létrehozásával szeretnék elősegíteni a piac megtisztulását, eltávolítani maguktól azokat, akik nem teljesítik a jogszabályi és etikai normákat – mondta Kevés Tibor arra a kérdésre, volt-e szerepe a magatartási kódex megszületésében annak, hogy az utóbbi egy-két évben reflektorfénybe kerültek a követeléskezelő cégek a végrehajtások, kilakoltatások kapcsán.
Hozzátette: már elkészült az etikai szabály tervezete is, amit várhatóan néhány héten belül elfogadnak. Azok a követeléskezelő társaságok, illetve személyek, akik elfogadják az etikai szabályzatot, az etikai bizottság előtt „meghurcolhatóak lesznek” a fogyasztók, adósok által, illetve azok a követeléskezelő társaságok, amelyek a nyilvánosság, a bankok, közműcégek felé fellépnek, „védjegyként” használhatják, hogy ennek a követeléskezelői osztálynak a tagjai. Bíznak abban, hogy az etikai szabályzat elfogadása arra ösztönzi majd a bankokat, hogy előnyben részesítsék azokat a cégeket, amelyek a szabályzatot magukra nézve kötelezőnek ismerik el.
A szakmai osztály alapítóinak távlati céljai között a jogszabályi környezet finomítása is szerepel, hogy jobban igazodjon a követeléskezelői tevékenységhez. Most nincs olyan oktatása, szabályozása, mint a jól működő követeléskezelői rendszerrel működő országokban – mondta Kevés Tibor.
(MTI)