Az Európai Fogyasztói Központ (EFK) magyarország szervezete kiemelten fontosnak tartja a belföldi és a határon átnyúló internetes vásárlásokkal kapcsolatos fogyasztói tudatosság növelését, amely során a webáruházat üzemeltető kereskedő honosságáról történő előzetes megbizonyosodás jelentőségére is szükséges felhívni az internethasználók figyelmét.

Internetes vásárlásaink során tisztában kell lennünk azzal, hogy a honlap magyar nyelvű megjelenése vagy a „.hu” kiterjesztés nem jelenti egyértelműen azt, hogy az eladó ténylegesen magyarországi székhelyű vállalkozás. Gyakran előfordul, hogy magyar nyelvű webáruházat külföldi (más európai uniós vagy Európán kívüli, például amerikai vagy egy egzotikus szigeten lévő adóparadicsomban bejegyzett) vállalkozás üzemeltet. Egy külföldi vállalkozással való szerződéskötés esetén pedig az előnyök mellett (szélesebb választék, adott esetben kedvezőbb vételár) a fogyasztónak számolnia kell bizonyos nehézségekkel és problémákkal is, amelyek a vásárlás során esetlegesen felmerülhetnek.

Előfordulhat, hogy a külföldi eladó a termékhez nem mellékel magyar nyelvű használati-kezelési útmutatót, vagy ugyan mellékel, de annak megfogalmazása nem felel meg a magyar nyelv helyesírási szabályainak, így az a fogyasztó számára nehezen érthető meg. Emellett a külföldi kereskedők által működtetett webáruházak kivétel nélkül a vételár előzetes átutalásához kötik a termék leszállítását, azonban ha a termék leszállítására bármilyen okból nem kerül sor, a szerződésszegéssel kapcsolatos igényeink érvényesítése nehézségekbe (külföldi céggel való hosszú pereskedés) ütközhet és magas költségekkel (perköltség, fordítás) járhat. Nem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy a külföldi webshopok Magyarországon általában nem tartanak fenn a vásárlók számára vevőszolgálatot, így a kereskedővel való személyes kapcsolatfelvételnek a nyelvi korlátok mellett földrajzi akadályai is lehetnek, amely miatt a kommunikáció a postai út mellett kizárólag e-mailen vagy esetleg telefonon lehetséges.

Továbbá szükséges figyelembe venni, hogy az internetes vásárlások során a fogyasztót megillető indokolás nélküli elállási jog gyakorlását követően a termék külföldi kereskedőhöz való visszajuttatásának, valamint egy hibás termék kijavítás vagy kicserélés érdekében történő visszaküldésének költségei jóval magasabbak, mint a hazai online kereskedők esetében.

Az EFK azt tanácsolja a fogyasztóknak, hogy a megrendelés előtt keressenek a webshop honlapján további információkat, amelyek utalnak arra, hogy mely országban található a vállalkozás székhelye. Emellett segíthet az is, ha az internetes fórumokon utánanézünk a webshopnak, mivel ezeken az oldalakon is találhatunk hasznos információkat az internetes üzletről, illetve annak üzemeltetőjéről. A fórumokon általában más fogyasztók (természetesen kétségbevonhatatlannak nem tekinthető) tapasztalatait is megismerhetjük, amelyek szintén segíthetnek eldönteni, hogy valóban biztonságos-e a kiválasztott webshopból vásárolni.

Bár sokszor jelentéktelen kérdésnek tűnik a kereskedő honossága internetes vásárlásaink során, a fogyasztói panaszokból leszűrt tapasztalatok alapján egy kis utánajárással és körültekintéssel sok kellemetlenségtől és bosszúságtól óvhatjuk meg magunkat. Az internetes vásárlásokkal kapcsolatban további hasznos információk találhatók az EFK www.magyarefk.hu címen elérhető honlapjának „Hasznos tudnivalók/Internetes vásárlás” menüpontja alatt.”