Bába Iván, a Külügyminisztérium közigazgatási államtitkára elmondta: az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság pszichológust küldött a helyszínre, aki segít a túlélőknek a tragédia feldolgozásában. Emellett az Országos Rendőr-főkapitányság két közlekedésbiztonsági szakember kiküldésével segíti a munkát, az Országos Mentőszolgálat pedig orvoscsoportot küld a helyszínre – tette hozzá.

Bába Iván megerősítette, hogy a 29 sérült közül négy súlyos sérültet és egyikük kísérőjét Kairóba szállították, a többi sérültet két hurghadai kórházban ápolják.

Az államtitkár szavai szerint több sérültet megoperáltak, állapotuk stabil. Hozzátette: négy könnyebb sérült ambuláns kezelésben részesült és egy szállodában várja, hogy hazatérhessen.

Kitért arra is, hogy a baleset okáról és körülményeiről továbbra sincsenek biztos információk, a vizsgálat még tart. Hozzátette: az eddigi információk alapján úgy tűnik, hogy műszaki hiba vagy gyorshajtás, illetve esetleg a kettő együtt okozta a tragédiát.

Szólt arról is, hogy a kint tartózkodó magyar diplomaták felkeresték az összes sérültet. Emellett a Külügyminisztérium egy konzuli gyakorlatban jártas diplomatát is küld Kairóba, hogy segítse a balesettel összefüggő munkát, ő már úton van.

Az államtitkár kiválónak minősítette az együttműködést az egyiptomi hatóságokkal. Jelezte: az egyiptomi külügyminiszter felhívta Martonyi Jánost, hogy részvétét nyilvánítsa. „Arról is biztosította a magyar külügyminisztert, hogy az egyiptomi kormány továbbra is minden segítséget megad a magyar sebesülteknek és hozzátartozóiknak” – tette hozzá.

Hétfő délelőtt Egyiptom budapesti nagykövete is levélben fejezte ki részvétét Martonyi Jánosnak.

Précsényi Árpád, a külügyi tárca konzuli főosztályának helyettes vezetője a sérültek hazaszállításáról annyit mondott, hogy ez nem diplomáciai, hanem szigorúan orvosi kérdés, egyelőre nem tud tájékoztatást adni az ügyben. Ismertette azt is, hogy a 11 elhunytból 3 azonosítása fejeződött be.

Jelezte, hogy a holttestek hazaszállítására szigorú nemzetközi szabályok vannak, az csak a halottkémi jelentések írásos kézhezvételét követően lehetséges.

Szavai szerint hétfőn valamennyi közvetlen hozzátartozó megkereste a konzuli tájékoztatási irodát, ahol név szerinti keresés esetén adnak információt a nagykövetségre beérkezett és a külügyi tárcának továbbított jelentések alapján.

Az Egyiptomban tartózkodó magyar diplomaták a sérültek meglátogatása után a rendőrséget is felkeresték, hogy „információikkal segítsék a helyszínelő munkát és igyekezzenek gondoskodni a magyar állampolgárok ingóságainak biztonságba helyezéséről, lehetőségeik keretein belül” – mondta.

A főosztályvezető-helyettes közölte azt is, hogy a tárca felvette a kapcsolatot a Best Reisen utazási irodával is, amelyet arra kértek – bár ezt az iroda magától is megtette -, hogy intézze az út biztosítással kapcsolatos ügyeit a biztosítók szövetségével, illetve azokkal a biztosító társaságokkal, amelyeknél tudomásuk szerint a turisták a biztosításukat kötötték.

A tárca alapvetően nem köteles azoknak a költségeit átvállalni, akiknek nincs biztosításuk – mondta Précsényi Árpád, hozzátéve: az utazási iroda a kapcsolati körébe tartozó biztosítókkal tárgyal arról, hogy anyagi fedezet hiányában ne hiúsuljon meg senkinek a hazaszállítása.

A busz még mindig a helyszínen van

Egy nappal a magyar turistákat szállító busznak az egyiptomi Hurghadán történt balesete után a járművet a kerekeire visszafordították, de hétfőn kora délután még továbbra is a helyszínen volt.

A busz totálkárosra tört, a bal oldalán – amelyre borult – az összes ablak kitört, a csomagtartó ajtói közül is több kiszakadt a helyéről. A szélvédő és a hátsó ablak is kitört, s bár a busz jobb oldala viszonylag épen maradt, láthatóan azon is több ablakot kitörtek.

A busz környékén számos személyes tárgy maradt, utazási papírok, párna, ruhadarabok, ásványvizes palackok. A busz környékén rengeteg az üvegtörmelék, a várostól távolabbi, a repülőtértől mintegy öt kilométer távolságra levő útszakaszon a törmelékektől pár kordonnal igyekeznek megvédeni a közlekedőket.

A busz bal oldalán, amelyen gyakorlatilag nem maradt ép elem, vérfoltok láthatók. A busz mellett néhány helybeli tartózkodott, de az MTI munkatársai nem tapasztalták, hogy a roncsot őriznék. A balesetről a helybeliek is értesültek, az MTI munkatársának ismeretlen taxisok fejezték ki sajnálatukat a történtek miatt.

A balesetben 11-en vesztették életüket, 29-en megsérültek. A négy legsúlyosabb sérültet Kairóban ápolják, az MTI információi szerint két további sérültet a hétfői napon szállítanak át. A Hurghadán ápolt sérülteket pedig a General Hospitalból a Nile Hospital kórházba vitték, amely ugyancsak a városban található.

Megemlékeztek a képviselők az áldozatokról

Egyperces néma felállással emlékeztek meg a képviselők az Országgyűlés hétfői ülésnek elején a vasárnapi egyiptomi buszbaleset magyar áldozatairól.

Kövér László házelnök úgy fogalmazott, megdöbbenve értesültek a balesetről. Az áldozatok hozzátartozóinak részvétét és együttérzését fejezte ki, a sérülteknek pedig mihamarabbi gyógyulást kívánt az egész Országgyűlés nevében.

A vasárnapi balesetben 11 magyar meghalt, 29 pedig megsérült. A Best Reisen utazási iroda csoportja három autóbusszal tartott hurghadai szállodáiktól a repülőtérre, amikor az első busz felborult.

Szakértő: a busz megfelelhetett a műszaki és biztonsági követelményeknek

Az egyiptomi Hurghadában vasárnap este baleset szenvedett autóbusz fotói alapján egy szakértő úgy véli, a jármű megfelelhetett a műszaki és biztonsági követelményeknek, a balesetben valószínűleg a sebesség nem megfelelő megválasztása játszhatott kulcsszerepet.

Héjj Demeter, a világ egyik vezető tömegközlekedési autóbuszgyártójának, a NABI (North American Bus Industries) Gyártó és Kereskedelmi Kft.-nek a marketing- és értékesítési vezetője az MTI érdeklődésére hétfő délután azt mondta: a szerencsétlenséget szenvedett autóbusz a fotók alapján egy Mercedes alvázra épült, MCV 600-as típusú, európai felépítésű turistabusz lehetett.

A szakértő a ronccsá vált jármű fotójáról elmondta, a 12 méteres turistabusz minden bizonnyal a nagy sebesség melletti fékezéskor dőlt el, és az oldalán csúszott hosszabb távon. Szerinte azért lett a balesetnek tizenegy halottja és sok sérültje, mert az utasok feltehetően nem kötötték be a járműbe szerelt kétpontos biztonsági övet, amely megvédte volna őket.

Héjj Demeter szerint az utóbusz megfelelhetett a műszaki és biztonsági követelményeknek, és ezt a fotók is alátámasztják, mert a járműszerkezet nem károsodott nagyon, megmaradtak a túlélést biztosító „terek”.

Az MTI tudósítója a baleset helyszínén hétfő délután azt látta, hogy a busz totálkárosra tört, a bal oldalán – amelyre borult – az összes ablak kitört, a csomagtartó ajtói közül is több kiszakadt a helyéről. A szélvédő és a hátsó ablak is kitört, és bár a busz jobb oldala viszonylag épen maradt, láthatóan azon is több ablak kitört.

Vincze-Pap Sándor, a Magyar Buszgyártók Szövetségének (Mabusz) elnöke az interneten fellelhető tanulmányában kifejti: az autóbuszok fajlagosan ritkábban kerülnek baleseti szituációkba. Ezeknél a járműveknél a borulás jelenti a legnagyobb baleseti veszélyt, ugyanis ekkor történik a legtöbb sérülés. Az oldalütközések különösen a nehézjárművekkel történő találkozások esetén veszélyesek, a frontális ütközéseknél pedig főként a vezető és az első sorban ülő utasok kerülnek életveszélyes helyzetbe.

A gépészmérnök szakember tanulmányában azt írja: a járművek ütközésbiztonságának tervezésekor két fő szempontot kell figyelembe venni: azt, hogy az ütközéskor mindig elegendő sértetlen fizikai, úgynevezett túlélési tér álljon a vezető és az utasok rendelkezésére, illetve az embereket megfelelő módon, övvel, légzsákkal, energiaelnyelő burkolatokkal az ütközés előtti térrészben kell tartani, és meg kell védeni a testükre ható, sérüléseket okozó erők, lassulások ellen.

Az autóbuszok passzív biztonsági előírásait az Európai Unió 2001/85 számú irányelve szabályozza, ennek alapján a borulásbiztonságot, a homlok- és oldalütközés elleni védelmet és a tűzbiztonságot ellenőrzik a járműveknél. A buszokra és részegységeikre vonatkozó passzív biztonsági követelményeket előírások tartalmazzák: az autóbusz-felépítmény tetőszilárdságára vonatkozó előírás, az autóbuszülések, -üléslekötések szilárdsági követelménye, a midibuszok tetőszilárdsága, az ülések övbekötési pontjainak ellenőrzése, a fejtámlás ülések szilárdsági követelménye, valamint az autóbusz-szélvédő biztonsági követelményei és a konstrukciós és átfogó biztonsági kialakítás.

A vizsgálatot úgy végzik, hogy az autóbuszokat 80 centiméter magasról betonfelületre borítják, majd megmérik és elemzik a felépítmény deformálódását. A tetőszilárdságára vonatkozó előírás Magyarországon 1986-ban lépett hatályba.

A passzív biztonság lényeges összetevője a jármű anyagainak lángállósága, tűz esetén a tűz elolthatóságának és az utasok kimenekítésének biztosítása. A vizsgálatot a teljes autóbusz kiégéséhez vezető tűzesetet szimulálva végzik el.

Vincze-Pap Sándor arra is felhívta a figyelmet, hogy az autóbuszgyártó magyar mérnökök már a 60-as években, a hazai balesetek elemzésekor felhívták az európai járműelőírásokat kidolgozó munkabizottság figyelmét az autóbuszok borulásszilárdságának növelésére, de csak a 70-es évek közepén, a saját buszborulásos tömegbaleseteik győzték meg Európa fejlettebb országait ennek a kérdésnek a fontosságáról.

A Mabusz elnöke megjegyzi, hogy a távolsági buszok valamennyi ülését ma már biztonsági övvel kell felszerelni, de használatuk nem kötelező.

Bényi Mónika, az Országos Rendőr-főkapitányság szóvivője az MTI érdeklődésére hétfőn elmondta, hogy a magyar rendőrség az európai TISPOL közlekedésbiztonsági akció keretében is külön ellenőrzi az autóbuszok közúti közlekedésével kapcsolatos szabályokat. Ilyen akciót legutóbb tavaly július végén tartottak, és az akkori ellenőrzések a járművezetők és a különböző okmányok vizsgálatán túl a menetíró berendezésekkel kapcsolatos visszaélések felderítésére, a vezetési és pihenőidőre vonatkozó szabályok ellenőrzésére, a gyorshajtások felderítésére, az ittas járművezetők kiszűrésére, valamint a jármű műszaki állapotának vizsgálatára is kiterjedt.

Hurghadában 2010 júniusában és november 22-én ugyanilyen típusú autóbusz szenvedett balesetet turistákkal. A novemberi balesetben kilenc európai, a júniusiban hat ausztrál turista halt meg, és csaknem 60 ember megsérült.

(MTI)