Az utálat táptalaja

Amikor arról faggatták a szülőket, hogy ők melyik tantárgyat nem szerették az iskolában, és mi a gyermekük legkevésbé szeretett órája, a matematika mindkét esetben megszerezte a kétes dicsőségű első helyet. A szülők között 24, a gyerekeknél 39%-ot szerzett, összesítésben pedig 32%-kal verte meg a mezőnyt.

Az utálat kezdete

A válaszokból megállapították, hogy iskolakezdéskor még csak a gyerekek egyharmada számára okoz problémát a matematika, majd – ahogy múlnak az évek – folyamatosan emelkedik a gyenge matekosok aránya. Középiskolában már a gyerekek kétharmada küszködik a tantárggyal. A felső tagozatban csökken a matematika utáltsága, de ez elsősorban az új tantárgyak – fizika, kémia, történelem – belépésének köszönhető.

Az utálat oka I.

A szülők véleménye szerint leginkább az oktatási rendszer felépítése akadályozza a gyerekeket a matematika tanulásában. A tanárt inkább az idősebb gyerekek szülei hibáztatják, nem elsősorban a szakmai (matematika) felkészültség hiányáért, hanem inkább azért, mert nem tudnak izgalmasan, játékosan tanítani.

Az utálat oka II.

Minél magasabb osztályba járnak a gyerekek, annál több szülő gondolja úgy, hogy gyermekénél a matematika alapjainak elsajátítása nem történt meg, és ez akadályozza a jó eredmények elérésében.

Hova vezet az utálat?

A matematika órákon nyújtott teljesítmény komoly hatást gyakorol a továbbtanulási esélyekre: a matematikából gyengén teljesítő gyerekeknek négyszer(!!!) nagyobb az esélye, hogy nem tudnak leérettségizni, mint azoknak, akik jól szerepelnek matekórákon!

Részleteket és további izgalmas összefüggéseket az alábbi, grafikonokkal alátámasztott kutatáselemzésben olvashat.