Az új rendelkezések szerint a szabályszegő autós szabálysértési eljárásban – a cselekmény súlyosságától függően – 5 ezertől 150 ezer forintig terjedő pénzbírsággal lesz sújtható. Aki pedig sérülésekkel járó balesetet okoz, a büntető törvénykönyv szerinti szankciókra számíthat.

A Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint 2011-ben 1580 tizennégy év alatti gyermek sérült meg közúti balesetben – írta közleményében az NFM. A tárca megjegyezte, hogy a szabályozási eszközökkel is indokolt felhívni a járművezetők figyelmét: fokozottan ügyeljenek a gyermekekre.

A kormány úgy ítélte meg, hogy az iskolabuszokon közlekedő gyermekek biztonsága érdekében általánosabb, egyértelműbben meghatározott rendelkezésekre van szükség. Így a kormány felkérésére az NFM elkészítette a hatályos rendelet módosítását, amelynek értelmében például a párhuzamos közlekedésre alkalmatlan úton a gyermekszállító autóbuszok mellett tilos lesz elhaladni az utasok be- és kiszállásának ideje alatt.

A „Gyermekek” táblával jelölt szakaszokon pedig a kiegészítő táblán feltüntetett távolságon belül legfeljebb 30 kilométer per órás sebességgel közlekedhetnek a járművek. A közútkezelők viszont ezt a táblát kizárólag olyan helyeken alkalmazzák, ahol a gyermekek úttestre lépésével fokozottan számolni kell, például a közoktatási intézmények környékén.

A módosítás bevezeti továbbá a gyermekszállító autóbusz fogalmát, amely minden olyan nem menetrend szerint közlekedő jármű lehet, amelyen gyermekek és felnőtt kísérőik utaznak, és amelyet előírásszerű tábla és „Gyermekszállítás” felirat jelöl. Az ilyen gyermeket szállító autóbuszok a jövőben a menetrend szerinti járatok számára kijelölt autóbuszöblökben is megállhatnak.

A megállóhelyről való elindulásukat pedig az autósoknak lassítással, szükség esetén megállással kell segíteniük – olvasható az NFM közleményében.

(MTI)