Az M5-ös autópálya körüli huzavona 1994-ben kezdődött, amikor a dr. Schamschula György vezette minisztérium aláírta a koncessziós szerződést, majd megalakult a Koncessziós Társaság, az AKA Rt. Az elmúlt tíz évben nem sikerült megoldást találni Európa legdrágább autópályájának matricásítására. A Medgyessy-kormány véleménye szerint most azonban megoldották a „kákán a csomót”. A koalíció 21 milliárd forintért vásárolta ki az M5-ös autópályát üzemeltető AKA Rt. részvényeinek 40 százalékát. Ahhoz azonban, hogy a sztráda a matricás rendszerhez kapcsolódhasson, az államnak évente 15-20 milliárd forintnyi rendelkezésre állási díjat kell fizetnie a koncessziós társaságnak. Ha a kormány nem vásárolja meg a részvények maradék 60 százalékát, az adófizetők pénzéből 25 év alatt több száz milliárd forintot fizethet ki az AKA Rt.-nek. A koalíciós pártok részéről rendíthetetlen az öröm, mert ahogy Kuncze Gábor fogalmazott: „ez egy tiszta üzlet volt”, aki bármi mást mond, az hazudik. Kuncze nem felejtett el visszamutogatni az Orbán-kormány négy évére, amikor is véleménye szerint a Fidesz-kormány semmit nem tett azért, hogy az M5-ös autópálya továbbépüljön, hogy bekerüljön a matricás rendszerbe.
Áder János, a Fidesz frakcióvezetője azt kérte, hogy a szerződést semmiképp ne írják alá február végéig, mert szerinte a beérkezett ajánlatok közül a Medgyessy-kormány a legrosszabb lehetőség mellett döntött. Ezt a vélekedést támasztja alá Demján Sándor, a Trigránit-csoport vezetőjének állítása, aki az M5-ös matricásítására és továbbépítésére a koalíció által választott megoldásnál 130 milliárd forinttal kedvezőbb ajánlatot tett. A Trigránit azt javasolta, hogy vásárolják ki az AKA Rt. száz százalékát, amelynek finanszírozását a Deutsche Bank vállalta volna. Majd pályázati úton ítélte volna oda az autópálya továbbépítését és üzemeltetését. Ezeket a lépéseket az állami költségvetés terhelése nélkül lehetett volna finanszírozni. A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium elfogadta az ajánlatot, majd az AKA Rt. ellenében elvetette. A Fidesz–Magyar Polgári Szövetség parlamenti vizsgálóbizottság felállítását és számvevőszéki ellenőrzést kért az ügy kivizsgálására, mert véleményük szerint a Medgyessy-kormány a legrosszabb ajánlatot választotta.
G. Kurucz
* * *
Medgyessy Péter:
– Ezzel megoldódik az, hogy az autópályán ez év március 12-től – a nagy szegedi árvíz évfordulójának napjától – matricával lehet közlekedni. Ezen eredményként 2005 végéig meg tud épülni az autópálya egészen Szegedig, és az állampolgárok használhatják ezt az autópályát, méghozzá matricával az elejét is meg a végét is. Megszabadul a lakosság attól a gondtól, hogy a környezetet terhelte az autóknak a gőze, mert sokan elkerülték az autópályát, más irányt választottak, mert elviselhetetlenül drágába került az autózás ezen az autópályán. Ezt az autópályát nemcsak a környezetben élők használják, hanem az ország nagyon sok lakosa, tehát azt mondhatom, hogy ez egy összes lakosságot érintő ügy, ha úgy tetszik, nemzeti ügy.
Áder János:
– A kormánynak az M5-ös autópályával kapcsolatos döntése az adófizetők szempontjából a legdrágább és a legrosszabb lépés volt. A koalíció korábban a Postabank eladásából származó 101 milliárd forintot az autópálya visszavásárlására kívánta fordítani, ezért nem értem, miért nem a teljes kivásárlásról döntöttek? A 40 százalékos üzletrész megvásárlása 21 milliárddal terheli meg a költségvetést. A következő három évben pedig még rendelkezésre állási díjat kell fizetni az AKA Rt.-nek, amit 2030-ig köteles fizetni az állam, ez még 576 milliárdot tesz ki a vételáron és az első három évben kifizetett díjon felül. Azt sem értem, miért maradt el a közbeszerzési eljárás egy több mint 100 milliárd forintos üzletnél? A Fidesz vizsgálóbizottság felállítását kezdeményezi az ügyben.
Csillag István:
– Ez a döntés azt mutatja, egy hazánk van, hiszen ugyanazt a matricát fogja használni mindenki mindegyik autópályán, tehát helyre tudjuk állítani az egységességet e tekintetben is. Tárgyalás nélkül nem lehet elérni semmilyen sikert, és aki korrektül tárgyal, az boldogul. Igyekeztünk úgy tenni a dolgunkat, hogy ezt a kérdést oldjuk meg, de ritkán lehet gyereket csinálni a nyilvánosság előtt. Ezért mindenki tette a dolgát: mi tárgyaltunk, a sajtó találgatott, az ellenzék kritizált, és aki érdekelt, az drukkolt. Ez nagyon helyénvaló munkamegosztás volt. Adott legyen a lehetőség az ország délalföldi, szegedi részén is, hogy elindulhasson az a gazdasági fejlődés, amiből sehol nem fogunk kimaradni, hiszen hazánk pontosan emiatt a változások miatt van sikerre ítélve.
Fónagy János:
– A Fidesz – Magyar Polgári Szövetség támogat minden olyan kormányzati törekvést, amely a magyar adófizetők, közlekedők számára megoldást jelent, azonban a koalíció mostani döntése nem pontot, hanem kérdőjelet tett az M5-ös történetének végére. Miért csak 40 százalékot vásároltak? Miért nem 51-60 százalékot, amely többségi tulajdont biztosít számukra? Miért vásárol a kormány kisebbségi tulajdont? Ki fogja kezelni az M5-öst? Ha az AKA Rt.-nél marad a 60 százalék, akkor kié lesz a rendelkezési jog? Ki fog dönteni a matrica bevezetéséről? A kormány szándéka, hogy az autópálya 2005-ben Szegedig elkészüljön. Ki építi tovább, és mennyiért? Miért csak töredékeiben tájékoztatják a magyar közvéleményt? Mit titkolnak? Kinek az érdekében cselekednek?