A hagyományos és az önvezető járművek tesztelésére is alkalmas 260 hektár területű zalaegerszegi járműipari tesztpálya egyedülálló a világon. A több mint negyvenmilliárd forintos kormányzati beruházás gazdasági hasznot jelent Magyarországnak, és erősíti versenyképességünket.

Fotó: Vermes Tibor/Demokrata

Fotó: Vermes Tibor/Demokrata

A kormány 2016-ban döntött a járműipari tesztpálya zalaegerszegi megvalósításáról azzal a céllal, hogy hozzájáruljon a hazai járműipari kutatás-fejlesztési kapacitások erősítéséhez. 2017-ben, a tesztpálya alapkőletételén Orbán Viktor miniszterelnök úgy fogalmazott, hogy a beruházással Magyarország felkerül a járműipari kutatás-fejlesztés és tesztelés világtérképére, és ezzel egy lépést teszünk afelé, hogy Közép-Európa egyik járműipari fellegvárává váljunk.

A 42 milliárd forintos projekt célja a jövő járművei és kommunikációs technológiái számára egy teljes körű tesztkörnyezet létrehozása, amely többszintű tesztelési lehetőséget biztosít a prototípustesztektől a szériatermék-fejlesztésig. A hagyományos és az önvezető járművek tesztelésére is alkalmas 260 hektár területű tesztpálya egyszerre nyújt lehetőséget a magyarországi járműipari vállalatoknak, az ebben az iparágban elhelyezkedni akaró szakembereknek, a kutatóműhelyeknek és a beszállítóknak.

Dr. Háry András projektmenedzsert arról kérdeztük, hogyan halad a beruházás. Mint elmondta, az elmúlt másfél évben megépült a konferencia- és rendezvényterem, valamint a tesztelő cégek járműveit fogadó műszaki épület a bérelhető műhelyekkel és irodákkal. Tavaly nyáron elkészült a háromszáz méter átmérőjű járműdinamikai felület, amelyet akár óránként 200 kilométeres manőverek és féktesztek végrehajtására is használhatnak. A kör alakú tesztfelület olyan járműdinamikai próbákra is alkalmas, ahol az önvezető járművek konvojban közlekednek.

Használatra kész állapotban van a nagy sebességű kormányozhatósági pálya is, ami egy több mint két kilométer hosszú, többszörösen ívelt, tizenkét méter széles pályarendszer. A tesztutat egy speciális kavicságy veszi körbe, ahol az esetleg kisodródó járművek biztonságosan lefékeződnek. A kanyarokat akár 120 kilométeres sebességgel vehetik be az autók. Itt a járművek vezethetőségi, stabilitási vizsgálatait lehet elvégezni, valamint lehetővé teszi a vezetői rendszerek többsávos környezetben való tesztelését, mint például a sávtartó asszisztens, amely képes felismerni és korrigálni, ha az autó elhagyja a sávját. Ezt a pályaelemet is több külföldi járműgyártó és -beszállító cég kipróbálta már, és mindannyian elismerően nyilatkoztak.

Fotó: Vermes Tibor/Demokrata

A tesztpályán kialakítanak egy úgynevezett okos várost, nevezzük Okosvárosnak (Smart City Zone), amelynek már elkészült az egynegyede. Itt a városi közlekedésben való részvételt lehet tesztelni, mint például a forgalmidugó-asszisztenst vagy a vészfékasszisztenst, amely lefékezi az autót, ha váratlanul egy gyalogos lép le az úttestre. Okosváros körforgalmakkal, közlekedési táblákkal és épületekkel rendelkező városi környezet, amely teljesen leképezi a városi közlekedést. Elkészült a parkolózóna első szakasza, ahol például olyan asszisztensrendszereket lehet kipróbálni, amelyek segítségével egy vezető nélküli jármű üres parkolóhelyet keres, és beparkol.

Okosvárosban lesznek mozgó objektumok, valós és a virtuális akadályok is. Elkészült a féktesztekre alkalmas speciális burkolatú pálya aszfaltja is, amelyet esőztető rendszerrel látnak el, a rossz időjárási körülmények tesztelésére. A pályaelem nyolc különböző tapadási tényezőjű felülettel, más-más súrlódási körülmények mellett biztosít lehetőséget a tesztelésre. Személygépjárművek és tehergépjárművek, sőt akár járműkonvojok fékezési tesztjei esetében is biztonságos tesztkörnyezetet biztosít.

Fotó: Vermes Tibor/Demokrata

Idén készül el a több szakaszból álló, autópálya-, autóút- és országúti előírásoknak megfelelő tesztkörnyezet, amely lehetőséget biztosít a közepes és nagy sebességű, valós közúti körülmények között végzett tesztek végrehajtásához. Változatos kialakítású, a pályán fény és rádiófrekvenciás árnyékolással ellátott szakaszok is lesznek, változó domborzati viszonyok mellett.

Háry András szerint a zalai tesztpálya azért egyedülálló, mert a hagyományos járműipari tesztek mellett az automatizált és a teljesen önvezető járművek tesztjeit is lehetővé teszi.

– A zalaegerszegi beruházás előnye, egyben kihívása is, hogy a technológiai átalakulás idején készül. A járművekkel szembeni követelmények egyre nőnek, így egyre több tesztelésre van igény. Európában kevés hagyományos tesztpálya van, és a kapacitásuk is korlátozott. Hasonló méretű tesztpálya csak Németországban, Spanyolországban és Angliában épült. Ezek azonban hagyományos pályák, amelyeket az új kihívásoknak megfelelően folyamatosan át kell alakítani. Vannak olyan funkciók, amelyeket a hagyományos tesztpályákba már nem is lehet beépíteni. Világszerte jellemző, hogy néhány településen városrészeket választanak le az önvezető autók tesztjeire, vagy akár autópálya-szakaszokat jelölnek ki. A zalaegerszegi tesztpálya környezetében a két tesztelési forma integráltan lesz jelen egy újonnan épülő, zöldmezős objektum körül, amely egyedülálló a világon. Magyarországon 2017 óta engedélyezett az önvezető járművek közúti tesztelése. Ez az Európában élen járó szabályozás lehetővé teszi, hogy a pályateszteket kiegészítsék városban vagy közúton folyó tesztekkel.

Háry András elmondta, arra számítanak, hogy a pályát használó cégek közül sokan döntenek úgy, Magyarországon létesítenek fejlesztőközpontokat.

– A járműipar dinamikusan fejlődő ágazat, folyamatosan jönnek új kezdeményezések, újabb és újabb fejlesztési elvárások. A tesztpálya gazdasági hasznot jelent Magyarországnak, és erősíti versenyképességünket. A legjelentősebb járműipari gyártók már jártak nálunk, és pozitívan nyilatkoztak a tesztpályáról. Emellett már közel harminc nemzetközi kutatóintézeti együttműködés indult el, és mintegy száz vállalat érdeklődik komolyan a tesztpálya iránt. Elindult egy nemzetközi együttműködés Ausztriával és Szlovéniával az önvezető járművek fejlesztése, tesztelése terén. Magyarországon a járműipar jelentős fejlesztési pozíciókkal rendelkezik, jelenleg több olyan fejlesztés folyik Magyarországon, amely akár csak néhány más helyen zajlik a világban. Ha ezt a fejlesztői közösséget Zalaegerszegen ilyen attraktív infrastruktúrával szolgáljuk ki, akkor vélhetően hozzá tudunk járulni a hazai fejlesztő munkahelyek számának növekedéséhez.

Fotó: Vermes Tibor/Demokrata

Fotó: Vermes Tibor/Demokrata

Arra számítunk, hogy egyre több vállalkozás települ a tesztpálya környékére. Egy cég a tesztpályához kapcsolódó telephelyet már létre is hozott Zalaegerszegen. Budapesten, illetve az ország más részein pedig már több olyan fejlesztésről is döntés született, amely a tesztpálya nélkül nem jött volna létre, mondta a projektigazgató.

Nagy átalakulás zajlik a járműiparban, nehéz pontosan előre jelezni, milyen lesz a jövő járműve.

– Ami biztos, hogy a mobilitási rendszer teljesen átalakul. Egyre magasabb szintű automatizációs rendszereket fejlesztenek, ahol a legmagasabb szint a teljesen önvezető, egymással és a környezettel is kommunikáló járműveké lesz. A hagyományos és az automatizált járművek a közeljövőben még egyszerre lesznek jelen az utakon. A következő évtized így minden bizonnyal meghatározó időszak lesz a járműipari fejlesztések és tesztelések terén – mondta a projektigazgató.

Cél az is, hogy egy időben több tesztelő is használhassa majd a pályát. 2020 után, amikor a beruházás eléri a teljes kiépítettségét, egyszerre akár hetvenen is tudnak majd tesztelni. A pálya tervezői és működtetői figyelemmel kísérik a fejlesztői igényeket, a piaci trendeket, így várhatóan a beruházás lezárulta után is folyamatosan fejlesztik majd a tesztpályát és az alkalmazott tesztelést támogató rendszereket.