Hirdetés
Fotó: YouTube, indexkép
A Háttér Társaság által készített érzékenyítővideó közel 400 ezer megtekintést produkált

Az utóbbi években a fiatalok médiafogyasztása teljesen átalakult. A televízió visszaszorult, helyét a YouTube és más hasonló internetes platformok vették át, amelyek mára az idősebbek előtt láthatatlan alternatív nyilvánosságot hoztak létre. Ennek az univerzumnak a főszereplői az úgynevezett influenszerek. Olyan véleményvezérek, akik a közösségi médiában egyedi stílusuknak köszönhetően felhívják és megragadják a figyelmet, ezért kamerával felvett monológjaikkal képesek tömegek gondolkodásmódját formálni.

Közülük egyesek Magyarországon is százezres vagy akár milliós eléréseket produkálnak azzal, hogy érdekes, informatív, szórakoztató tartalmakat készítenek jó minőségben. A Follow Me Influencer Marketing Agency és az ArvaliCom 2019-es felmérése szerint a 14–18 éveseknek csaknem fele kísér figyelemmel rendszeresen influenszereket az Instagramon, a YouTube-on, valamint a TikTokon, és sokan akár napi egy-másfél órát is eltöltenek kedvenceik nézésével. Ezt kihasználva mára komplett üzletág épült az internetes véleményformálók reklámfelületeinek értékesítésére. Beszédes tény, hogy egy tavalyi kutatás szerint a fiatalok negyven százaléka influenszer szeretne lenni.

Az influenszerek széles elérését és befolyását olykor különféle civil és álcivil szervezetek is kihasználják, hogy társadalmi és politikai üzenetekkel bombázzák a fiatalokat. Ilyen többek közt a Háttér Társaság nevű hazai LMBT-szervezet is, amely aktív támogatója a közösségi médiában megjelenő, a szexualitás alternatív formáit hirdető propagandának. A szervezetek szorosan együttműködnek az olyan tíz- és százezres követői bázisú videobloggerekkel, mint például a homoszexuális Stíler, aki segít „értelmezni” a különböző szexuális irányultságokat, ZSHOW time, aki a homoszexuális férfiak örökbefogadási jogi kiskapuiról is beszél, a transzszexuá­lis Emma Dandelion, aki „teljes átalakulásának” folyamatáról számol be, vagy a heteroszexuális Szabyest, aki homoszexuális tinédzserekről szóló kisfilmmel érzékenyíti a 8–16 éveseket.

Hatékony érzékenyítés

Megvertek, amiért meleg vagyok – a Háttér Társaság által szponzorált, több mint százezer követőt magáénak mondható, transznemű Bish Bharbie könnyekkel küszködve mesél gyerekkori traumáiról. Az LMBT-influenszer szakmányban gyártja az érzékenyítő tartalmakat, áldozati perspekítváját megerősíti belső vívódásaival és – a társadalmi kirekesztést alátámasztandó – személyes történeteivel, közvetlenségével pedig már-már baráti kapcsolatot épít ki a közönségével.

Fotó: YouTube, képernyőkép
Bish Bharbie, az egyik legismertebb transznemű influenszer videói nagy részében sminkeket népszerűsít, valamint a transzneműségéről és az elfogadásról beszél

A hozzá hasonló inluenszerek által sokszor kifejezetten középiskolásoknak készített youtube-os videók főként párkapcsolati, valamint az iskolások hétköznapjaival kapcsolatos témákat tárgyalnak, amelyek apropóján a tinédzserek érzelmi instabilitását kihasználva népszerűsítik a maguk szexuális irányultságát.

A kommentek tanúsága szerint az érzékenyítés gyakran megértő fülekre talál, a követők egy része példaképként tekint a homoszexuális és transznemű vloggerekre, sok 12–14 éves felhasználó pedig arról számol be, hogy a kedvenc online véleményvezére inspirálta saját másságának elfogadására. A videós megmondóemberek befolyását jól mutatja, hogy a fentebb említett kutatás során a fiataloknak közel 15 százaléka úgy nyilatkozott, hogy komolyabb érzelmeket táplált vagy táplál jelenleg is kedvenc influenszerei iránt, további 17 százalékuk pedig elképzelhetőnek tartja ezt a későbbiekre nézve.

Az érzelmileg sérülékeny gyermek- és fiatalkorú nézők egy része tehát a videós véleményvezérektől kaphatja meg a lelki támogatást. Korántsem egyértelmű azonban, hogy ezek a gyerekek ténylegesen „mások”-e szexuálisan, vagy csak a példaképük követése, illetve a kamaszkorban jellemző kirekesztettségérzetük miatt lépnek erre az útra.

Azt is látni kell, hogy az LMBT-youtuberek sokszor maguk is áldozatok. A fősodrú szivárványos lobbi által beléjük sulykolt önmegvalósítás előtérbe helyezésével csak görgetik maguk előtt a problémáikat. A videókat vézve szembetűnő, hogy már-már mantraként bizonygatják, hogy boldogok, kiegyensúlyozottak, megtalálták önmagukat, és nem érdekli őket mások véleménye. Utóbbira némileg rácáfol, hogy a kommentek közül gondosan kimoderálják a negatív visszajelzéseket. Úgy tűnik tehát, hogy tudtán kívül sok tinikorú influenszer valójában a lelke gyógyítására használja a nyilvánosságot, nem törődve a másokra gyakorolt esetleges negatív hatásokkal.

Félrevezető tartalmak

Ha belenézünk az LMBT-influenszerek videóiba, látni fogjuk, hogy rengeteg téves információt ismételgetnek bennük. Ezekben a vlogokban a fiatalok szájából az LMBT-lobbi évtizedekkel ezelőtt felépített kommunikációs paneljait halljuk vissza újra és újra – mondta a Demokratának Schittl Eszter szociálpedagógus.

Fotó: YouTube, indexkép
Stíler, homoszexuális vlogger, különböző LMBT-emberekkel beszélget, videóiban sokszor vaskalaposnak, primitívnek állítja be a „kevésbé nyitott” nézőit, valamint a társadalmat

–  Gyermekvédelmi szempontból aggasztónak tartom, hogy a védtelen gyermekeket és fiatalokat tömegesen érik el olyan félrevezető tartalmakkal, mint hogy megváltoztathatják a nemüket, vagy teljesen normális a sajátjaiktól eltérő nemi hormonokat szedniük. Ezt látva nem csodálkozom azon, hogy az elmúlt években drámaian megnövekedett Nyugaton a gyermekek és fiatalok körében a nemi identitászavar gyakorisága. Nem függetlenül attól, hogy egyre több csatornán jutnak el hozzájuk az LMBT-tartalmak, többek között az influenszerek révén is.

A szociálpedagógus problémásnak tartja azt is, hogy az LMBT-témájú videókban rendszeresen homofóbnak és transzfóbnak titulálják, aki nem fogadja el a nemváltoztatást, az egyneműek „házassághoz” és az örökbefogadáshoz való jogát. A szakember ennél is nagyobb gondnak tartja, hogy a tizenéves influenszerek sok esetben a lelki problémák megoldásaként állítják be a nemváltó műtétet.

–  A műtét csak a felszínen változtatja át másik neművé a pácienst. Az LMBT-influenszerek nagy része szabad nemváltásra buzdítja a nemi identitásukban elbizonytalanodott fiatalokat. Pedig a kamaszkor befejeztével a gondokkal küzdő fiataloknak a statisztikák szerint 70-90 százaléka magától visszatalál a saját nemi szerepéhez, és megerősödik szexuális identitásában. A többieknek pedig pszichológiai segítséget kell nyújtani, és abban támogatni őket, hogy visszataláljanak férfi vagy női identitásukhoz.

A transzneműek kapcsán Schittl Eszter aláhúzza, hogy pszichés problémáik nem oldódnak meg a műtéttel. A szakember két idősebb férfit említ, akik a saját kárukon tapasztalták meg a nemváltás következményeit. Mindkettőjüket átoperálták, levágták a nemi szervüket, viszont egyikük sem változott a műtéttől nővé, és az életük sem lett boldogabb. Végül mindketten belátták, hogy férfi nem válhat nővé, így most már férfiként élnek. Az LMBT-személyek örökbefogadása kapcsán pedig több kutatás is alátámasztotta, hogy az azonos nemű párok által nevelt gyermekek kétszer annyi érzelmi problémával szembesülnek, mint a hagyományos családból érkezők. Mindezekről azonban a véleményvezérek nem beszélnek.

Társadalmi üzenetek

Kérdéseinkkel megkerestük az egyik legnépszerűbb, LMBT-vonalat képviselő online véleményvezért, Bish Bharbie-t, válaszok helyett azonban csupán egy árlistát kaptunk, valamint egy kísérőlevelet, mely szerint csak fizetett promóciót vállal. Úgy tűnik, hogy a lehetőséggel sokan élnek. Mások mellett a Mixit, Telekom, a Tesco és a KFC termékei is feltűnnek az LMBT-véleményvezérek videóiban.

Fotó: YouTube, képernyőkép
A 24 éves Emmát több mint 15 ezren követik a YouTube-on, és bár gyerekkora óta nőnek érzi magát, amióta felvállalta „másságát” (coming out), és egy videóban elmondta, hogy a biológiai neme férfi, rohamosan megnőtt a népszerűsége, egyes videói százezres nagyságrendű nézettséget is elértek

Végül sikerült elérnünk egy transznemű influenszert, Emma Dandeliont, aki készségesen válaszolt. A 24 éves Emmát több mint 15 ezren követik a YouTube-on, és bár gyerekkora óta nőnek érzi magát, amióta vállalta „másságát” (coming out), és egy videóban elmondta, hogy a biológiai neme férfi, rohamosan megnőtt a népszerűsége, egyes videói a százezres nagyságrendű nézettségnél tartanak.

–  Nem gondolom, hogy a videóim befolyásolnák a fiatalok nemi identitását. Amikor én voltam tizenéves, még nem voltak ilyen jellegű platformok, pedig mit meg nem adtam volna érte. Én nem erőltetek senkire semmit, az én videóim legfeljebb segítséget nyújthatnak azoknak, akik bizonytalanok nemi identitásukban. Rengeteg üzenetet kapok fiataloktól, akik annak reményében írnak, hogy tanácsot adjak a coming outtal vagy a nemváltoztatással kapcsolatban – mondta Emma a Demokratának.

Mivel a magyar jogszabályok szerint a 18 éven aluli állampolgárok nem kaphatnak hormonkezelést, Emma külföldről rendelt gyógyszerek segítségével már serdülőkorában elkezdte az „átváltozást”. A felnőttkort elérve átesett a nemi átalakító műtéteken, nevét hivatalosan is megváltoztatta, attól kezdve teljes jogú nőként él. A serdülőkorúak hormonkezelését támogatja, de szerinte a videói elsősorban nem ezt hivatottak propagálni.

Emma egy LMBT-szervezet aktív tagja. Elmondása szerint nem hivatástudatból kezdte az influenszerkedést, ám mióta a nyilvánosság előtt vállalta transzneműségét, jó érzéssel tölti el, hogy tudja támogatni azokat, akik a „társadalmi nyomás” miatt kénytelenek eltitkolni, hogy „rossz testbe” születtek. A videózást hobbiként űzi, de idővel felismerte, hogy így a társadalmi üzenetei is könnyebben célba érnek.

Noha a célközönség valódi reakciójáról a moderálások miatt nincs hiteles információ, fiatalokkal folytatott beszélgetéseinkből úgy tűnik, a tinik véleménye megosztott és nagyban függ az influenszer személyétől.

–  Fannikát és Alexet az egész osztály nézi, és mindenki röhög rajtuk – mondja a 16 éves Bence, a két legextrémebb youtuberre utalva. – Van olyan is, aki azt várja, mikor adja élőben, ahogy a vonat elé ugrik.

Bence elmondja, voltak olyan osztálytársai, akik egymásra licitálva ócsárolták kommentjeikben a női ruhákban flangáló, öncélúan obszcén tartalmakat készítő online hírességeket, remélve, hogy azok válaszolnak nekik az egyik videóban. Egyelőre hiába.

Ha valaki követi az extrémebb LMBT-vloggereket, a YouTube algoritmusai hamar az ajánlott videók közé teszik a visszafogottabb véleményvezérek és aktivisták tartalmait is. Ők pedig, mivel idősebbnek és érettebbnek mutatkoznak célközönségüknél, sok identitását kereső fiatal számára példaképként is szolgálhatnak.