Összefogással a kábellopás visszaszorítására
A téma fontosságát érzékelteti, hogy ez év első 3 hónapjában már 260 esetben történt kábel- és színesfém-lopás. A szakmai napon az érintett vasúti szolgálati ágak vezetői, a rendőrség és a hasonló problémával küzdő cégek képviselői vitatták meg a legszükségesebb feladatokat.
„A MÁV 7 ezer kilométeres pályahálózata mentén, mintegy 50 ezer kilométernyi kábel fut. A létesítmények élőerős őrzését lehetetlen biztosítani oly módon, hogy szemmel tudják tartani a teljes vezetékrendszert” – mondta Túrós András a MÁV Zrt. biztonsági igazgatója. Az elmúlt évben 40 esetben sikerült fémlopás közben beavatkozni, 75 személyt értek tetten. Pest megyében követik el a legtöbb kábellopást, az esetek 13 százalékában itt történik a károkozás. A legnagyobb zavart a Bp. Keleti-pályaudvar – Ferencváros – Kőbánya-felső háromszögben történt kábelátvágások okozzák.
A vasúti szakemberek mellett a rendőrség is magas szinten képviseltette magát a szakmai tanácskozáson. Urbán Zoltán rendőr-alezredes, az ORFK bűnügyi főosztályvezetője a rendőrségi statisztikákat ismertette. Ebben az egyik legfontosabb mutató az ügyészség számára vádemelési javaslattal átadott esetek száma. A rendőrségi statisztikákban lényegesen kevesebb fémlopás szerepel, mint a MÁV rendkívüli eseményei között. Ennek egyik oka, hogy különböző az esetek megítélése. Egy-egy színesfém-lopás jellemzően lopás, rongálás, vagy a közlekedés biztonságának veszélyeztetése megítélés alá esik.
Tóth Tihamér a MÁV Zrt. információvédelmi osztályvezetője a kábellopások megelőzésére tett jogszabály-módosítási javaslatokat ismertette. Véleménye szerint a Büntető Törvénykönyvet és a két éve életbe lépett Fémtörvényt lenne érdemes változtatni.
„Gödöllő térségében tavaly 4500 esetben követtek el bűncselekményt, ebből 11 volt kábellopás, 2 fémtolvajt fogtak el” – tudtuk meg Bozsó Zoltán rendőr-dandártábornok, gödöllői rendőrkapitánytól. Majd elmondta: hetente 2 alkalommal tartanak ellenőrzést a vasúton. A MÁV illetékes szakembereitől további segítséget vár azzal kapcsolatban, hogy földrajzilag mely területekre koncentráljanak, és melyek azok a vasúton használt alkatrészek, amelyeket a leggyakrabban lopnak.
Nemcsak mi, hanem az egész Európai Unió szenved a színesfém-lopásoktól – összegezte az elhangzottakat Túrós András. Az idehaza hamarosan megalakuló Nemzeti Bűnmegelőzési Tanácsban javasolni fogja, hogy foglalkozzanak a témával. A megelőzésben és a felderítésben hasznos lehet a fémlopásban érintett vállalatok közös adatbázisának létrehozása. Túrós András emlékeztetett: továbbra is érvényes Szarvas Ferenc MÁV elnök-vezérigazgató kijelentése, miszerint minden vasúti fémtolvajt elfogó, vagy a felderítésben közreműködő rendőrt megjutalmaz. A közeljövőben nyomravezetői díjat is hajlandó lesz fizetni a MÁV Zrt. a különösen nagy kárral járó színesfémlopások felderítésének hatékonyabbá tételére.