Az egy éve működő Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Térben (EESZT) láthatóak a betegek leletei, így sokkal biztonságosabb a betegek kezelése – mondta el Szabó Bálint, az Állami Egészségügyi Ellátó Központ főosztályvezetője az M1 aktuális csatorna hétfő reggeli műsorában.

Fotó: ShutterStock.com (illusztráció)

A rendszer tavaly november óta tartalmazza a keletkezett adatokat, de indult egy új program, amely során öt évre visszamenőleg feltöltik a betegadatokat – közölte Szabó Bálint.

Elmondta, a háziorvosok és a járóbetegellátók 10-15 százaléka nem él még az informatikai rendszer nyújtotta lehetőséggel. Nekik is kötelező lenne használniuk, így ők jelenleg jogsértő magatartást folytatnak – jegyezte meg.

Egy év alatt ötszázmillió adat került fel az elektronikus egészségügyi rendszerbe

Több mint ötszázmillió egészségügyi adat – e-recept, betegdokumentum, ellátási információ – került fel az elektronikus egészségügyi szolgáltatási térbe (EESZT) az indulás óta eltelt egy évben.

Az Állami Egészségügyi Ellátó Központ (ÁEEK) az MTI-hez hétfőn eljuttatott közleményében azt írta: a rendszer indulása, tavaly november 1-je óta a páciensek több mint 176 millió elektronikus receptet váltottak ki, a napi e-recept-beküldések száma egy átlagos hétköznapon meghaladja a 800 ezret. 

Ezen kívül mintegy 92 millió, a betegellátáshoz kapcsolódó dokumentum (például lelet, ambulánslap, zárójelentés) került be az adatbázisba, és csaknem 10 millió alkalommal kérdeztek le kórtörténeti adatot az EESZT-ből a kezelőorvosok, valamint az eProfil esetében 100 ezernél is több alkalommal küldtek be és kérdeztek le információt.

Kiemelték: az EESZT szolgáltatásai révén az orvosok számára több információ áll rendelkezésre a betegről, látják a más kezelőorvosok által előírt gyógykezeléseket, a felírt és azon belül ki a nem váltott gyógyszereket, a beutalókat, a leleteket; mindez jelentősen javítja a betegellátás minőségét és hatékonyságát. A rendszerrel elkerülhetők a feleslegesen megismételt vizsgálatok, az orvosok sokkal pontosabb képet kapnak betegükről, ami elősegíti a biztosabb diagnózist és a gyorsabb gyógyulást. 

Közölték, az egészségügyi szolgáltatók rendszerhez csatlakozása folyamatos, így az emberek egyre több, az egészségügyi ellátásukkal kapcsolatos adatot követhetnek figyelemmel egyetlen központosított szolgáltatásban. 

Jelenleg minden fekvőbeteg-ellátó intézmény és gyógyszertár használja a rendszert, a háziorvosok 87 százaléka, a járóbeteg-ellátó intézmények 85 százaléka veszi igénybe napi szinten ezt a felhő alapú technológiát. 

Mint írták, a tervek között szerepel a bevezetés előtti öt évben keletkezett betegadatok feltöltése, a telemedicina-szolgáltatások – vagyis az egészségügyi intézmények közötti digitális képtovábbítás – fejlesztése, továbbá speciális egészségügyi nyilvántartások létrehozása. 

Hamarosan a mobilapplikációk fejlesztése és a csatlakozása is lehetővé válik, ezek segítségével például elérhetők lesznek elektronikus receptjeink, betegdokumentumaink és időpontfoglalásaink – áll a közleményben.