A Miniszterelnökséget vezető miniszter meggyőződése szerint a következő időszakban nem lesz szükség a letelepedési kötvényekre.Lázár János csütörtöki budapesti sajtótájékoztatóján közölte: az adósságfinanszírozás javult, nőtt a magyar állampapírok iránti kereslet, így nincs szükség erre az eszközre. Hozzátette: a kötvények felülvizsgálata – a Jobbik kezdeményezésétől függetlenül – fél éve tart.

A tárcavezető azt mondta, a kormány visszautasítja az ellenzéki párt zsarolását és nem köti össze a kötvények kivezetését az alaptörvény módosításával. Utóbbira össznemzeti ügyként hivatkozott, amit „piszlicsáré, pitiáner ügyekkel összekötni kisstílűség”

Fotó: MTI/Illyés Tibor

Lázár azt is elmondta: a kormány nem ért egyet Áder János köztársasági elnök álláspontjával a szélerőművek ügyében, ezért – kisebb módosításokkal – újra az Országgyűlés elé terjeszti a visszaküldött villamosenergia-törvényt.

Az államfő múlt pénteken küldte vissza megfontolásra a parlamentnek a villamos energiáról szóló törvény módosítását, amely szigorított a szélerőművek létesítésének szabályain. Áder János szerint a módosítások ellehetetlenítik az ilyen erőművek építését. 

Lázár János erre azt mondta: a kormány szerint Magyarország szélerőművek nélkül is képes teljesíteni a párizsi klímamegállapodás célkitűzéseit.

Úgy fogalmazott: a kabinet álláspontja nem elutasító a szélerőművek ügyében, csak bizonyos ökológiai és gazdasági okokból „óvatos”. Jelezte, áttekintik, hogy Németországban hogyan szabályozzák újra a szélerőműveket.

Beszélt arról is: a kormány ötpárti egyeztetést tart szükségesnek a büntetőeljárási és a rendőrségi törvényről is.

A Miniszterelnökséget vezető miniszter szerint megérett az idő a jogszabály újraalkotására. Ezt egyebek mellett azzal indokolta, hogy a büntetőeljárások átlagos ügyintézési ideje 380-390 nap, 10-20 százalékos növekedés tapasztalható.

Lázár szólt arról is, hogy elkerülhetetlennek tartja a bírósági utat a földforgalmi törvény ügyében indult kötelezettségszegési eljárás miatt. Az unió azt akarja, hogy külföldiek és jogi személyek is korlátlanul vásárolhassanak földet, a kormány azonban ezt meg akarja akadályozni – ismertette.

Bejelenetette:  mintegy 1200 milliárd forint értékű vasútfejlesztést hagyott jóvá a kabinet. A 2022-ig szóló koncepció többek között vasút- és vasúticsomópont-fejlesztést, valamint vasúti szerelvények vásárlását tartalmazza. A tervek szerint korszerűsítik a Budapest és Százhalombatta, valamint a főváros és Hatvan közötti vonalat, valamint a Balaton körüli vasúti pályát mindkét parton – tájékoztatott. Hozzátette, vasúti kocsik vásárlására mintegy 100 milliárd forintot szánnak.
    
A források 80 százaléka az Európai Uniótól származik majd, a fennmaradó 20 százalék pedig hazai lesz.
    
Jóváhagyták továbbá a debreceni és a kecskeméti repülőtér fejlesztését – tudatta a tárcavezető.
    
Orbán Viktor miniszterelnök egyúttal kezdeményezte, hogy foglalkozzanak a ferihegyi repülőtér és Budapest belvárosának jelenleg nem megfelelő összeköttetésével. Ezért a stratégiai kabinet napirendre veszi a reptér és a belváros közúti és vasúti összeköttetésének kérdését – közölte a miniszter.

MTI