Fotó: shutterstock, készítette Syda Productions, illusztráció
Hirdetés

A Magyar Lelki Elsősegély Telefonszolgálatok Szövetségének adatai alapján az elmúlt egy évben – más segélyhívó számokhoz hasonlóan – jelentősen emelkedett az inadekvát hívások száma – írja közleményében a szövetség.

A hecc – és zaklató hívók magas aránya jelentős időveszteséget, pszichés terhet okoz az önkéntesek munkájában, ezenfelül felesleges kiadást az állami közteherviselésben. A legnagyobb problémát azonban az okozza, hogy a telefonvonalak foglaltsága miatt a valóban rászorulók, krízishelyzetben lévők nem kaphatnak segítséget – figyelmeztetnek.

A 116-123 ingyenesen hívható telefonos lelki elsősegély hívószám bevezetése óta folyamatosan növekszik a hívások száma a Magyar Lelki Elsősegély Telefonszolgálatok (LESZ) tizennyolc szolgálatánál. Az elmúlt év adatai alapján a közel 200.000 hívás több mint hatvan százaléka inadekvát tartalmú (téves, néma, hecc, zaklató hívás) volt, közülük kiemelkedő volt a hecchívók, szórakozni kívánó hívók aránya.

Az általuk okozott foglalt segélyhívó-vonal azt eredményezi, hogy a krízisben, konfliktushelyzetben lévő, szuicid szándékkal a lelki elsősegély telefonszolgálatokhoz forduló hívók nem érik el az önkéntes segítőket – hívják fel a figyelmet a telefonbetyárság legsúlyosabb következményére.

A LESZ szándéka, hogy felhívja a figyelmet a segélyhívószám adekvát használatára, emellett különböző jogi lehetőség igénybe vételét fontolgatják a hecc- és zaklató hívók távoltartása végett.