A Tudatos Vásárlók Egyesülete utánajárt ennek a feltételezésnek, a piacon kapható 6 legnépszerűbb terméket tesztelte táplálkozástudományi szakértő segítségével a gabona és cukor aránya, az összetétel, a hozzáadott adalékanyagok és a tájékoztatás szempontjából.

A teszt során bebizonyosodott, hogy a vannak ugyan előnyeik, de táplálkozásbiológiailag a piacon lévő termékek a legtöbb esetben nagyon távol állnak az elvárható értéktől. Főleg extrudált gabonapelyhekből, cukorszirupból (fruktóz-glükóz szirup, kukoricaszörp stb.), aszalt és fagyasztva szárított gyümölcsökből, olajos magvakból és egyéb hozzáadott adalékanyagokból készülnek. A hozzáadott cukor, csokoládé, puffasztott gabonák nemcsak rontják az értéküket, de a tápanyagarányt is megváltoztatják – főleg a cukrok és a zsír javára.

A 6 müzliszelet közül 2 termék közelít az egészséges kategóriához, bár a legelőnyösebb összetétel a kettő keveréke lenne. A Cerbona piros gyümölcsös cukormentességével, a Nestlé epres müzliszelet pedig a teljes kiőrlésű gabonák magas aránya miatt szerepelt az elsők között. A legrosszabb eredményt a Challenger és a Fit müzliszeletek érték el, mert több cukrot vagy cukorszirupot tartalmaztak, mint gabonát, összetételükben nem volt semmi kiemelkedő, illetve még a tájékoztatás is hiányos volt az esetükben. Két termék is (Ceretem, Fit) tartalmazott hidrogénezett vagy keményített zsiradékot, amelyek magas transzzsírsav-tartalommal rendelkeznek. Ezek a zsírsavak összefüggésben vannak a szívbetegségek, cukorbetegség, elhízás és koleszterinanyagcsere-betegségek kialakulásával, nem illenek egy, az egészséges táplálkozással azonosított termék összetevői közé.

Összességében elmondható, hogy bár a piacon lévő termékek között nagy különbségek vannak, a legjobbaknak is lenne hová fejlődni. Ideális az lenne, ha ezek a termékek legalább fele arányban teljes kiőrlésű gabonát, kevés hozzáadott cukrot és zsírt, valamint valódi, szárított gyümölcsöket és minimális adalékanyagot tartalmaznának, hiszen technológiailag ez kivitelezhető lenne.

A teszt eredményei és az összefoglaló elemzés elérhető a http://tudatosvasarlo.hu/cikk/termekteszt-muzliszeletek oldalon.


A Tudatos Vásárlók Egyesülete non-profit, közhasznú szervezet. A TVE az etikus, környezetileg és társadalmilag tudatos vásárlás népszerűsítésért dolgozik Magyarországon. Célja, hogy hozzájáruljon a fogyasztói értékek és a vállalati működési gyakorlatok pozitív, a társadalmi és természeti környezet fejlődését támogató változásaihoz.

Néhány főbb tevékenység:

A Tudatos Vásárlók Egyesülete 2004 óta működteti a Tudatos Vásárló (www.tudatosvasarlo.hu) portált, az ország első és mindmáig egyetlen, felelős és környezettudatos vásárlással foglalkozó napi frissítésű híroldalát.

Honlapján működteti a részletes magyarázatokkal kiegészített, kereshető E-szám, azaz élelmiszer adalékanyag adatbázist (www.tudatosvasarlo.hu/eszam).

2010-ben indította el az ÖkoKöröket (http://tudatosvasarlo.hu/okokorok), amelyek célja a háztartások zöldítése, fenntarthatóbbá tétele környezeti terheik csökkentésével, tudatosságuk fejlesztésével, gyakorlati segítségnyújtással.

2009-ben jelent meg Magyarország Zöld Térképe (www.zoldterkep.hu), amely a fenntartható életmódot lehetővé tevő boltokat, szolgáltatásokat (javítóműhelyek, bioboltok, kölcsönzők stb.) gyűjti össze az ország egész területén.

2010-ben indította el az Ökofitnesz (www.okofitnesz.hu) online közösségi platformot, amely interaktív és játékos módon segít a környezettudatos életvitel kialakításában.