Fotó: Vermes Tibor/Demokrata
Hirdetés

– Az Agrármarketing Centrum 2013 óta kampányol a sertéshús fogyasztásának növelése mellett. Melyek a tízéves kampány legfontosabb eredményei?

– Tíz év, tíz kilogramm, azaz 2013 óta az egy főre eső sertéshúsfogyasztást évi 23-ról 33 kilogrammra tudtuk növelni, amivel a sertéshúst sikerült visszahelyeznünk az őt megillető helyre, hiszen a magyar tradicionálisan sertéstartó és sertéshúsfogyasztó nemzet. Kuriózum, hogy egy termékpálya kapcsán ilyen hosszú időn át tudjunk kommunikálni, aminek köszönhetően a sertésszakma kiemelt támogatást kap az Agrárminisztériumtól és az Agrármarketing Centrumtól. Járulékos eredmény, hogy a fogyasztással párhuzamossal nőtt a tudatos fogyasztói magatartás és egyre szélesebb rétegek számára fontos az egészségtudatos táplálkozás is, amihez elengedhetetlen volt a vásárlóerő elmúlt évekbeli erősödése. Egyre többen fordítanak figyelmet arra, hogy egészségtudatosan vásároljanak vagy például egészségesebben süssék sokunk kedvencét, a rántott húst is.

– Európai viszonylatban hol áll a magyar sertéshúsfogyasztás?

– A magyar sertéshúsfogyasztás valamelyest meghaladja az uniós országok átlagát. Fontos ehhez megjegyezni, hogy a tengerparttal rendelkező országok étrendjében a halfélék, a tengeri eredetű ételek nagyobb arányt képviselnek. A sertés egyébként a török időkben vált a magyarok kedvencévé. Miután az oszmánok végigdúlták az országot, a magyaroknak szinte csak a sertés maradt, mert azt a török vallási okokból nem fogyasztotta. Így lett a sertés a magyarság fennmaradásának záloga, a sertéstartás hagyományai is ide vezethetők vissza. Magyarország 96-98 százalékban önellátó sertéshúsban, így gyakorlatilag elmondhatjuk, hogy amit megtermelünk, azt el is fogyasztjuk, illetve amit elfogyasztunk, azt meg is tudjuk termelni.

Korábban írtuk

Fotó: Vermes Tibor/Demokrata

– Miért egészséges a sertéshús?

– A sertéshús olyan mikro- és makroelemeket tartalmaz, amelyek fontosak szervezetünk számára. B-vitaminok, vas, cink, olyan esszenciális zsír- és aminosavak, amelyeket muszáj a szervezetünkbe vinnünk, mert önállóan nem állítja őket elő. Általánosságban elmondható, hogy minél vörösebb egy hús, annál több vasat tartalmaz, ezért például a várandós kismamáknak kifejezetten fontos ezek fogyasztása. A dietetikusok szerint vörös húst legalább hetente egyszer ajánlatos fogyasztani, ez Magyarországon kilencven százalékban sertéshúsfogyasztást jelent.

– A jelenlegi gazdasági helyzet milyen hatással van a sertéshús fogyasztására?

– Az élő sertés kilónkénti ára az ukrajnai háború kitörése előtt 400-450 forint körül mozgott, majd február 24-ét követően néhány hét alatt felszaladt a 700-850-es sávba, ami hetven-nyolcvan százalékos növekedés. Az energiaár-robbanás által kiváltott infláció negatívan hat a fogyasztásra, és sajnos még csak a folyamat elején járunk, ráadásul most jönnek a téli hónapok, amikor az emberek biztosan takarékosabban fognak majd vásárolni. Amíg ilyen magasak az energiaárak, addig kényszerpályán mozog a hazai élelmiszeripar, mert az egyik legfontosabb input az energia: a hús előállítása, hűtése, fagyasztása és szállítása is hatalmas energiaigénnyel jár, ezért az energiaár-növekedés hatványozottan jelenik meg az élelmiszerek árában. Drágább lett minden alapanyag, a takarmány, a munkaerő is. Ha ezt nem érvényesítik a piacon, az gyárbezárásokkal, munkahelyek elvesztésével járhat, ami negatív spirálba sodorhatja a gazdaságot. Ezt meg kell előznünk!

– A sertéshúsfogyasztás ösztönzése közvetve a gazdaságra is pozitív hatással van?

– A fogyasztás ösztönzésével a hazai sertéságazatot szeretnénk támogatni, emellett pedig tovább növelni az egészségtudatosan táplálkozók körét. A jelenlegi magas élelmiszerárak mellett is abban segítenénk a fogyasztókat, hogy lehetőségeikhez mérten ezután is változatosan étkezzenek. Ahhoz, hogy a változatosságot meg tudják őrizni, nemcsak a vásárlás, hanem az ételek elkészítése terén is szükséges a kreativitás. Ebben nyújt segítséget a honlapunkon található receptválogatás, ezeket az ételeket pedig kóstoltatókampányaink során is igyekszünk minél több emberrel megismertetni. Most az egyik legfőbb célunk, hogy a fogyasztó továbbra is tudatosan döntsön, vásároljon sertéshúst is, segítve ezzel a hazai termelőt a talpon maradásban. Az ünnepi kampány részeként közterületi megjelenésekkel, járműreklámokkal, brandingelt buszmegállóval, rádióhirdetésekkel, print és online sajtómegjelenésekkel, közösségimédia-bejegyzésekkel és országszerte ingyenes kóstoltatásokkal igyekszünk vásárlásra ösztönözni a fogyasztókat.