Fotó: MTI/Máthé Zoltán
Hirdetés

Tarlós István (Fidesz-KDNP) azt mondta: az utóbbi tíz évben a korábbinál lényegesen nagyobb a kerékpáros-fejlesztések volumene. Bővült a Mol BuBi (Budapest Bicikli) rendszere, szélesedett a kerékpárutak hálózata, támogatást kap a Bringázz a munkába! akció – sorolta. A legfontosabbnak azt nevezte, hogy együttműködési megállapodást írtak alá a Magyar Kerékpárosklubbal, amelynek így megnő a beleszólási lehetősége a budapesti közlekedés kérdéseibe.

A szervezetnek elfogadás előtt elküldték például véleményezésre a módosított Balázs Mór-tervet, a főváros hosszú távú mobilitási tervét – jegyezte meg.

A fővárosi önkormányzat Budapest közlekedését „kompakt rendszerként” kezeli, ennek azonban már hangsúlyos résztvevője a kerékpáros-társadalom – mondta.

Az Európai Kerékpáros Szövetség 15, a kontinenst átszelő kerékpárútvonalat akar kialakítani, ami részben már megvalósult. Az EuroVelo teljes hossza 70 ezer kilométer, amelyből 45 ezer már elkészült, és most Budapesten az 1,6 milliárd forintból a 6-os számú, Duna-menti és a nemrégiben jóváhagyott, 11-es számú, Graz-Balaton-Budapest-Kolozsvár vonalon haladó út magyarországi szakaszát fejlesztik.

A kormány már korábban határozott a Budapestet érintő két EuroVelo-útvonal modernizálásáról, amelynek a pénzügyi feltételei most látszanak teljesülni – mondta a főpolgármester.

Az 1,6 milliárdból 2019 és 2020 között megvalósulhat a 6-os útvonal Lánchíd és észak-budai városhatár közötti, mintegy 15 kilométeres szakaszának fejlesztése.

Tarlós István hangsúlyozta, hogy a fővárosi önkormányzat, több kerülettel összefogva, 12 projektben pályázott forrásokra, a projektek 16 kerületet érintenek, összértékük mintegy 10 milliárd forint. A támogatási szerződéseket 2016-ban aláírták, a tervezés folyik, a kivitelezés pedig 2020-tól 2022-ig várható.

A főpolgármester azt is kifejtette, hogy a biciklisták körében van egy kisebbség, amelynek a közlekedési kultúráján még javítani kell.

Révész Máriusz, az aktív Magyarországért felelős kormánybiztos kiemelte: az autósok érdeke is, hogy többen kerékpározzanak, mert így kevesebb lesz a dugó. Két fontos feltétele van annak, hogy az emberek biciklire üljenek – folytatta -, a szemléletformálás és az infrastruktúra fejlesztése.

Az előbbit szolgálja a Bringázz a munkába! kampány. Révész Máriusz azt hangoztatta, hogy a kerékpározás ünnepe a hétfői nap, amelyen az akció is elindult.

Másfelől sokan mondják, hogy szívesen bicikliznének, de félnek az utakon, és nincs elég tároló – mondta a kormánybiztos. Az elmúlt tíz év jelentős kerékpáros-fejlesztései sehol sincsenek ahhoz képest, ami most következik – fogalmazott. A Budapesten rendelkezésre álló 10 milliárd forint akkora összeg, amekkora ilyen rövid idő alatt még soha nem volt ilyen célokra – fűzte hozzá.

Ezt a 10 milliárdot „toldották meg” további 1,6 milliárddal, mivel a kormánybiztosság nagy hangsúlyt fektet az EuroVelo-útvonalak megépülésére. Elkezdődik a kivitelezése a Rajka-Budapest és a Budapest-Balaton szakasznak is – sorolta.

Révész Máriusz kijelentette: kínos lenne, ha az EuroVelo-útvonalak csupán Budapest határáig épülnének meg, onnan nem folytatódnának. Szeretnék, ha a fővárost és a Balatont összekötő szakaszt egészen a Lánchídig bevezetnék, és megvalósulna az észak-pesti kerékpáros-kivezetés is – jelezte, hozzátéve: az arról érkező turisták így Budapesten is tudnának biciklizni.

A kormánybiztos azt mondta, Tarlós István és a Magyar Kerékpárosklub példát mutatott a többi településnek abban, hogyan kell fejleszteni az infrastruktúrát: kikérik a biciklisták véleményét, amely egyeztetés fontos előfeltétele annak, hogy az érintettek által szívesen használt kerékpárutak épüljenek.

Kérdésre felelve Révész Máriusz közölte: városokon belül egy kilométernyi bicikliút 120-140 millió forintba kerül a közműáthelyezések miatt.