– Nem titkoltan azt szeretnénk elérni, ha a cigánysággal kapcsolatos előítéletek is megszűnnének, hiszen közöttünk is vannak dolgos, képzett, keresztény emberek – magyarázza Hosszú János.

Hirdetés

Romantikus hangvételű reklámfilmjük a békés egymás mellett élést hangsúlyozza. Üzenete, hogy az ital összehoz cigányt és nem cigányt, azt kortyolva bárkit elkap a cigány életérzés: a cigányzenész nagyobb átéléssel énekel, az őt hallgató magyarból azonnal áradni kezd a muzikalitás, és még az ázsiai turista is romani nyelven szólal meg. Mivel a felmérések szerint a tuttifrutti ízesítésű energiaitalok a legkeresettebbek, így ők is ezt az ízvilágot követik. Később szeretnék bővíteni a skálát a cigánymeggy ízesítéssel, illetve alkoholtartalmú kiszerelésben is gondolkodnak. A Gypsy Feeling egyelőre csak online kapható, de ha minden igaz, hamarosan beindul a kiskereskedelmi eladás is.

A modern energiaital 1962-ben, Japánban jelent meg. A Lipovitan–D fő összetevője a taurin volt, és főként az éjszakai műszakban dolgozó sofőröknek és gyári munkásoknak ajánlották. 1976-ban azonban már energiaitalként mutatták be a japán piacon a Krating Daenget, amely koffeint és B-vitaminokat is tartalmazott. Az ital a nyolcvanas évekre meghódította a teljes ázsiai piacot.

Dietrich Mateschitz osztrák üzletember thaiföldi útja során találkozott vele és vált lelkes fogyasztójává, mert állítása szerint élénkítően hatott rá a fárasztó repülőút után. Az Európában addig teljesen ismeretlen italban üzleti lehetőséget látott, így 1987-ben az ázsiai tulajdonossal közösen Red Bull néven dobták piacra Ausztriában. A Red Bull így a földrajzi közelség miatt lett hazánkban az első energiaital. Globális piacvezető pozícióját azonban nem elsősorban magának a terméknek, hanem akkor még újszerű marketingstratégiájának köszönheti. Számtalan szubkulturális zenei fesztivált, nevesebb szponzorok által elhanyagolt extrémsport-versenyt és egyéb olyan rendezvényt szponzoráltak, ahol a teljesíthetetlennek tűnő kihívásokért rajongó fiatalok elhiszik, hogy a Red Bull valóban „szárnyakat ad”. A Red Bull ma toronymagasan uralja a világ energia­ital-piacát, évente több mint hétmilliárd doboz fogy belőle.

Korábban írtuk

Pokoli energia

A Red Bull által kitaposott útra lépett rá 2006-ban a száz százalékban magyar tulajdonú Hell Energy (Pokoli Energia). Termékeik öt kontinensen, több mint ötven országban kaphatók, közülük mintegy tízben piacvezetők. A saját alumíniumdoboz-gyárral és töltőüzemmel rendelkező cégcsoport tavalyi nettó árbevétele 51 milliárd forint volt. Forgalmuk több mint kétharmada az exportárbevételből származik, amelyet hazai befektetésekre, munkahelyteremtésre fordítanak. Az elmúlt tíz évben közel 90 milliárd forintot fektettek be, tovább erősítve a vállalat külpiaci jelenlétét.

A hazánkban ismert márkák közül a Bombának, a Burnnek, a Red Bullnak és a Monsternek van még látható piaci részaránya, de a kutatások szerint együtt sem érik el a Hell piacrészének a felét. A magyar fogyasztók árérzékenységének jelentős szerepe van abban, hogy a Red Bull csak néhány százalékot tud kihasítani az itteni piacból. Nem meglepő, hogy a 400-500 forintért kapható energiaital helyett az ízben és hatásában hasonló, de feleannyiba kerülő termékre jóval nagyobb a kereslet.

Az energiaitalok egyre fiatalabb korosztályokat hódítanak meg, így könnyen lehet, hogy az EU-ban előbb-utóbb követik az angliai gyakorlatot. Tavaly felmerült, hogy a 18 év alattiaknak betiltják az energiaitalokat, ez végül nem valósult meg, de azt sikerült elérni, hogy néhány üzletben 16 év alatti személy nem vásárolhat ilyen terméket. A Hell ezért igyekszik elébe menni a várható szigorításnak: reklámjaikkal a 18 év alatti korosztályt közvetlenül nem célozzák meg. Az Országos Élelmezés- és Táplálkozástudományi Intézet felmérése szerint ugyanis Magyarországon minden ötödik 10–14 éves gyerek energiaitalt iszik reggelire, összességében a magyar kamaszok 78 százaléka fogyasztja.

A koffein veszélyes

Dr. Járai Zoltánt, a Magyar Kardiológusok Társaságának főtitkárát arról kérdeztük, a tartós energiaital-fogyasztásnak van-e hosszú távú károsító hatása. Megtudtuk, az energiaital összetevői közül a koffein jelenti a legnagyobb veszélyt, mert függőséget okoz.

– Problémás, hogy már fiatalon megszokják, csak így tudnak teljesíteni, ezért a fogyasztása könnyen tartós szenvedéllyé válhat. Ha valaki mindenképpen itallal szeretné felpörgetni magát, inkább kávét igyon, hiszen bizonyított a mértéktartó kávézás szív- és érrendszeri betegségektől védő hatása – válaszolta.

Az energiaitalok alkohollal keverve szívritmuszavarokat idézhetnek elő, ezért a kardiológusok a szívbetegeket eltiltják az energiaital fogyasztásától.

– Nyáron a meleg hatására sokat verejtékezünk, megváltozik az ionháztartásunk. Csökken a koncentrációja a vérben lévő ionoknak, amelyek felelősek a szabályos szívműködésért. Ha ilyenkor még energiaitalt is iszunk, amit alkohollal keverünk, az nagyon veszélyes lehet nemcsak a szívbetegekre, hanem az egészségesekre is – mondta Járai Zoltán.

Abonyi Orsolya dietetikus a Demokratának arról beszélt, hogy egy egészséges felnőtt szervezet számára akár napi három presszókávényi koffeinmennyiség sem ártalmas, viszont nem mellékes, hogy így a bevitt cukormennyiséget alaposan megnövelhetjük, amely többkilónyi súlytöbbletként is jelentkezhet. A koffein normál adagban egyáltalán nem ördögtől való, mert aki nem rendszeres koffeinfogyasztó, annak egy energiaital is elég az élénkítő hatáshoz, viszont a koffein túlzott vízhajtó hatása káros lehet a vesére. Szerinte a fiatalok körében azért hatványozott a veszélyforrás, mert nagyobb mennyiségben, üdítőitalként, szomjoltásra használják.

– Az energiaitalokban lévő koffein és a B-vitaminok különösen fáradtság esetén pozitív hatást is kifejthetnek, nem helyes azonban, ha a megfelelő mennyiségű és minőségű pihenést ilyen italokkal váltjuk ki. Hozzátéve, hogy az energiaital B-vitaminjai változatos, kiegyensúlyozott táplálkozással, amely tartalmazza a teljes kiőrlésű gabonaféléket, tejtermékeket, húsokat, hüvelyeseket, ugyanúgy bevihetők a szervezetbe.

Száz emberből húsz

A Target Group Index fogyasztási adatai szerint a hazai sport- és energiaitalok piacán az évtized eleji nagy boom után stabilizálódott a fogyasztói kör mérete. 2010-ben száz emberből még 27 ivott energiaitalt, ez a szám 2012 óta 20-22 körül mozog. Az eladott mennyiség tekintetében viszont folyamatos növekedés figyelhető meg. 2017. április és 2018. március között 28 milliárd forint értékben vásároltunk energiaitalt, ami 44 millió litert tesz ki. Ez kilencszázalékos értékbeli és négyszázalékos mennyiségi növekedés az előző év azonos időszakához képest. A Nielsen Piackutató Kft. lapunkhoz eljuttatott legfrissebb adatai szerint 2019. június és 2020. május között közel 33 milliárd forintért vásároltunk energia- és sportitalt, ez ötszázalékos értékbeli növekedés az előző évi azonos időszakhoz képest. A magyarok közel ötvenmillió liternyi serkentőitalt fogyasztottak, ami 171 millió darab terméket takar.

Az energiaital megnevezés jogszabály szerint nem kötelező, viszont a 15 mg/100 ml-nél több koffeint tartalmazó termékek esetében javasolt ezt feltüntetni. Mivel az energiaital jogszabályban meg nem határozott élelmiszer, az egyéb anyagok (B-vitaminok, idegrendszerre ható vitaminok, ásványi anyagok) hozzáadása sem kötelező. Az energiaitalok gyártói a termék hatékonyságának és élvezeti értékének fokozására használják ezeket az összetevőket, amelyeknek felhasználási módja viszont szigorúan szabályozott.

Az energiaitalok népszerűsége töretlen, ezért minél többen szeretnének hasznot húzni belőle. Nem meglepő, hogy a magyarországi diszkontáruházak és bolthálózatok legtöbbje régóta tart saját márkás energiaitalt, sőt egy kezdő vállalkozókat támogató portál kifejezetten buzdít rá, hogy gyártassunk ilyet: „Gondolkodtál már azon, hogy saját üdítőital-márkát indítasz, vagy van egy jó recepted energiaitalra, esetleg valamilyen bonbon- vagy csokiötleted van? Még saját recept sem kell! Sőt, nem kell hozzá saját gyár, hogy beindítsd az üzletedet. A kulcsszó: bérgyártás” – biztat a hirdetés.

Az energiaital óriási üzlet Magyarországon, ezért egyre több cég vállal bérgyártást is. Egyedi ízek kikeverésére is van lehetőség, a dobozokat a megrendelő kívánsága szerinti dizájnnal készítik, és kis mennyiségben is rendelhető, így nem kell hozzá több tízmillió forintos induló tőke sem. Tuttifrutti az egész világ, és energiaitalt gyárt benne minden férfi és nő…