Hirdetés

Az új nyomvonalon haladó kétszer egysávos – a későbbiekben akár négysávossá fejleszthető – gyorsforgalmi út Vasszentmihály és Szentgotthárd közötti 6,6 kilométeres szakaszát már június elejétől használatba vehették a közlekedők, a magyar-osztrák határig hátralévő 1,5 kilométeres útszakasz átadásával azonban meg kell várni, amíg osztrák oldalon elkészül az S7-es gyorsforgalmi út, ami legkorábban 2024-ben várható.

Mosóczi László, az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) közlekedéspolitikáért felelős államtitkára az avatóünnepségen hangsúlyozta: a kormány korábban sosem látott nagyságrendű fejlesztéseket hajt végre rendkívüli tempóban a hazai közúthálózaton, melyek célja, hogy 2025-ig minden megyei jogú város négysávos úttal be legyen kötve a gyorsforgalmi úthálózatba az autópályák, autóutak pedig minden irányból elérjenek az országhatárokig.

Az államtitkár kiemelte: a közúti közlekedésfejlesztési terveket összegző útprogram teljes költségvetése országosan már meghaladja a 3600 milliárd forintot.

Emlékeztetett arra, hogy éppen öt éve adták át az M86-os autóút Csorna-Hegyfalu közötti szakaszát, amely Szombathelyt is bekapcsolta a gyorsforgalmi úthálózatba.

Korábban írtuk

Úgy fogalmazott: „ egy régi adósságot törlesztettek”, és a folytatásra sem kellett évtizedeket várni. Kijelentette, egy másik beruházásban a jövő év végéig megépülhet a Szentgotthárd keleti elkerülő még hiányzó szakasza is.

Felsorolása szerint az M86 Szombathely-Zanat és Körmend közötti szakaszának előkészítése a tanulmányterv, környezetvédelmi hatástanulmány és engedélyezési tervek kidolgozásánál tart, eredményes közbeszerzési eljárás esetén 2022-ben elindulhat a kiviteli tervek elkészítése.

Hozzátette: még az idén elkészülnek az M87-es főút Szombathely-Kőszeg és a 87-es főút Kőszeg-országhatár közötti út engedélyes tervei, szeptember vége óta zajlik a közbeszerzési eljárás a 87-es és 89-es főút Szombathely elkerülő szakasz megvalósítására, a szerződés legkorábban a jövő év elején köthető meg, az építés pedig 2024 végéig fejeződhet be.

Szólt arról is, hogy három éven belül megháromszorozhatják a magyar-osztrák gyorsforgalmi összeköttetések számát: az M8-as autóút legnyugatibb szakasza már készen van, és Sopronig ér az M85 autóút, melynek Fertőrákosig tartó folytatását jövő tavasszal vehetik birtokba a közlekedők, fejező szakasza pedig a tervek szerint 2024 őszére épül meg az országhatárig.

V. Németh Zsolt (Fidesz) a térség országgyűlési képviselője úgy fogalmazott: nincs mértéke annak a szabadságérzésnek, amellyel a környező települések megszabadulnak a rajtuk átmenő forgalomtól. Felhívta a figyelmet arra, hogy a jelenlegi forgalmi adatok alapján az EU csak a kétsávos út megépítéséhez nyújtott támogatást, de amennyiben a forgalom növekedése indokolja, az út bővíthető – tette hozzá.

Bebes István (Fidesz) Körmend polgármestere arra emlékeztetett: komoly küzdelmeket kellett megvívni az útfejlesztésért, amire csak 2010 után nyílt lehetőség, a szomszédos Ausztriát például meg kellett győzni az út folytatását jelentő S7-es szükségességéről.

Nyul Zoltán a NIF Zrt. vezérigazgató helyettese a projektet bemutatva elmondta: a 28,8 kilométer hosszúságú gyorsforgalmi úton óránként 110 kilométeres sebességgel haladhat a forgalom, 24 felüljáró, négy külön szintű és egy azonos szintű csomópont, kétszer két pihenőhely épült meg, 336 ezer facsemetét ültettek. A projekt keretében felépült 575 méter hosszú völgyhídnak 11 pillére van, a legmagasabbak 22 méteresek.