A magyar fogyasztókat – közvetett módon – nemcsak a háborús és a szankciós infláció sújtja, hanem a tranzitdíj ukránok általi többszöri emelése is. Jelen pillanatban ugyanis az orosz Transznyefty és az Ukrantransnafta megállapodásán múlik a Magyarországra érkező orosz olaj vezetékdíja, amelyet az elmúlt időszakban több alkalommal is megnöveltek. Sorban haladva: Ukrajna előbb 2022 áprilisában emelt árat, majd 2022 decemberében 18,3 százalékkal ismét növelte a nyersanyag tranzitdíját. Összességében csak tavaly 51 százalékot emelkedett a tranzitdíj.

Hirdetés

Ez értelemszerűen a magyar tankolásokat is drágította közvetett módon.

Ez azonban még nem minden, ugyanis az ukránok 2023 április elsejétől megduplázták a tranzitdíjat. Sőt, a Magyar Nemzet információi szerint, bár 2023 június elsejétől az ukrán céggel közvetlenül a Mol állapodna meg, és fizetné nekik a tranzitdíjat, az Ukrantransnafta az eddigieken felül újabb 25 százalékos emelést, ráadásul augusztustól újabb díjnövelést ajánlott. Hernádi Zsolt, a Mol elnök-vezérigazgatója április végén a Reutersnek arról számolt be, hogy még tárgyalnak az ukrán féllel, és vita van a díjemelésekről – olvasható a Magyar Nemzet cikkében.

Korábban írtuk