Vesztegetés, hűtlen kezelés és más bűncselekmények miatt nyomoznak a 4-es metró építése és a Margit-híd felújítása ügyében
Karsai Péter az MR1-Kosuth Rádióban elmondta, megnyugvással vette tudomásul, hogy feljelentésnek értékelték beadványát. Közölte, írt már a Gripen-ügyben is levelet, akkor az volt az ügyészség válasza, hogy ők sajtóértesülések alapján nem indítanak vizsgálatot. Az ügy annyival bonyolultabb – folytatta -, hogy nemcsak a magyarországi események mellett zajlott, annak tágabb összefüggései voltak. Szerinte ez a mostani eljárás csak azon múlott, hogy azokat a számokat, amelyeket nem titkos módon, nem könyvtárak mélyéről kibányászva, hanem a napi híradásokból lehet megszerezni, azokat rakta olyan logikai sorrendbe, ami nyilvánvalóan felkeltette az érdeklődésüket, mondván, hogy itt valamilyen ellentmondás van, aminek a magyarázatát meg kell találni. Ezt pedig csak vizsgálattal lehet – tette hozzá Karsai.
Skoda Gabriella, a Fővárosi Főügyészség szóvivője úgy vélte, a levél, a feljelentés korrupció gyanús bűncselekményekre utal. Az általános gyakorlat szerint a korrupciós bűncselekmények többnyire vagy vesztegetést, vagy hűtlen kezelést valósítanak meg. Ez egy általános jellegű megfogalmazás. Hangsúlyozta, hogy a kezdetén tartanak még az eljárásnak, és ilyen esetben önmagában csak egy egyszerű gyanú meglétére van szükség.
A Gazdaságkutató friss jelentése szerint a közbeszerzések 25 százalékkal drágítják a beruházásokat – többi között erre is hivatkozott Karsai Péter az ügyészségnek írt levelében, amely nyomán eljárás indult. A Fővárosi Főügyészség szóvivője elmondta, hogy sajtóhírek nyomán nem indulhat eljárás, a tételes írásbeli beadvány azonban másként esik a latba.
Karsai Péter szerint a Margit-híd felújítása irreálisan sok pénzbe került, vagyis a tervezettnél jóval többe. Ráadásul úgy, hogy amíg 2008 májusában a fővárosi önkormányzat egyik cége „csak” 13 milliárd forintra taksálja a beruházást, rá egy fél évvel pedig ez 26 milliárdra emelkedik – ez olyan ellentmondás, ami nyilván magyarázatra szorul – tette hozzá.
A 4-es metró is érdekesen alakul, mert még 2004-ben 195 milliárd forintra becsülték a beruházók a 10,5 km hosszúságú szakaszt, ma már Karsai szerint senki sincs, aki meg tudja mondani, de ez az összeg akár 500 milliárd forint körül is lehet. Ehhez képest egy spanyol cég még tavaly azt jelezte, hogy mindösszesen 137 milliárdból is megvalósítható lenne az egész beruházás. Karsai úgy vélte, itt is égbe kiáltó ellentétek vannak. Maga az Európai Bizottság tizenegy rendbeli soron találta a nyílt pályázás mellőzésével kötött szerződéseket szabálytalannak, ezért 43 milliárd forintnyi uniós támogatástól esett el Magyarország.
A Margit-híd felújítását végző konzorcium közleményben reagált. Mint írják, téves összehasonlítani a beruházást nemzetközi munkákkal, különösen azzal a Németországban felújított híddal, amelyről hibás adatokat írt a levelében Karsai Péter. A cég szerint képtelenség a politikus következtetése, vagyis az, hogy a Margit-híd átalakítása öt milliárd forintból is kijöhetett volna.
Nincs két egyforma metróépítés – így reagált a 4-es metró kivitelezője Karsai Péter felvetéseire. A DBR Metro Project Igazgatóság szerint Magyarország a középmezőnyben van az árakat nézve, az pedig külön megnöveli a költségeket, hogy menet közben kell új szerelvényt tervezni, és ha ehhez nincs összeszokott csapat, a 4-es metrónál ezek a problémák is közbejöttek. A cég a közleményében azt írta: nem igaz, hogy a tervezettnél háromszor drágább a metróépítés. A mostani adatok szerint a munka 365 és félmilliárd forintba kerül.
Ikvai-Szabó Imre szabaddemokrata főpolgármester-helyettes ugyanebben a műsorban úgy vélte, alkotmányosan kötelesek mindenben a törvényesség szerint eljárni. A Karsai által felhozott példáknak utána jártak, és kiderült, hogy egyetlen szám sem stimmel. A 2006-os kampányban már a Fidesz állította, hogy a világ legdrágább metrója épül, ők akkor a mallorcai metró példájával jöttek. A hír többször körbejárta a sajtót, mire kiderült, hogy Mallorcán nem metró épült, hanem kis teljesítményű kéregvasút, nem a városban, hanem a tengerparton, és tized annyi utas számára épült, mint a fővárosi. Karsai Péter a Margit-híd ügyében ugyanígy járt, lyukra futott – fogalmazott Ikvai-Szabó Imre.
Egy független tervező iroda 21 milliárd forintra árazta be a Margit-híd rekonstrukciójának költségeit. A városháza, mivel sokallta ezt a forrást, a saját rendelkezésére álló pénzhez képest, és mert el akart nyerni hatmilliárd uniós támogatást, megpróbálta ezt lefaragni. Kiírt egy tendert, és a piac szinte fillérre pontosan 20,8 milliárd nettó költségre igazolta ezt vissza. Nem a számokkal volt probléma, spórolni próbáltak és nem jött be – közölte. Pont annyi lett a tendernyertes ajánlat, mint amit két évvel korábban a független cég beárazott. Ez egy műemléki rekonstrukció, ennyibe kerül – ezt lehet vizsgálni – tette hozzá a szabaddemokrata főpolgármester-helyettes.
180 perc