Hirdetés

– A közoktatási intézmények távoktatásra való átállásában működtök közre. Hogyan foglalható össze konkrétabban a csoporttagok feladata?

K. R.: – A csoportvezetők fogják össze és koordinálják a munkát tantárgyanként. A mi feladatunk a káosz elkerülése, egy irányvonal megadása, amely mentén tudnak dolgozni a lelkes csoporttagok. A középiskolás történelem tananyagért felelős csoportban ezt úgy oldottuk meg, hogy öt részlegre oszlottunk: egy-egy kiscsoport az évfolyamok tananyagáért felel, egy pedig az érettségi anyagokért. Ehhez a csoporthoz csatlakozott még az angol nyelvű történelemanyagért felelős, később megalakuló csoportunk is. A kiscsoportok átlagban 8-10 fővel dolgoznak. Az első feladatunk a hasznos linkek összegyűjtése volt: a kiscsoportokban külön-külön összeszedtük azokat az oldalakat, amelyeket ismerünk és szívesen ajánlunk tanári és tanulói használatra. Ezt követően kezdődött csak a munka igazán izgalmas része – elhatároztuk, hogy minden tankönyvi leckéhez készítünk egy-egy PowerPoint-bemutatót és Quizlet-setet. Általában egy adott tankönyvi fejezetért felel egy lelkes hallgató. Azt tervezzük, hogy ezek az anyagok a jövő hét elején teljességgel elérhetőek lesznek. Tervben van továbbá mindenféle IKT-eszköz (Kahoot, Redmenta) készítése a tananyaghoz.

– Hogyan oszlanak meg a vezetőség feladatai? Mi a HR divízióvezető dolga?

Z. B.: – Az egész kezdeményezés múlt szombaton indult el. Vasárnapra pedig már ki is alakult a szervezeti struktúra. Mivel nem volt idő és elég információ sem arról, hogy hány lelkes „oktondis” jön még, vagy hogy milyen jellegű feladatok merülnek fel, ezért nem alakítottunk ki pontos feladatkör-leírást, csak ösztönösen sodródtunk az árral. Mostanra mondhatjuk el, hogy annyi segítővel dolgozunk, hogy nagyjából kialakultak a végleges divíziók, csapatok. Ezért a jövő héten fognak kialakulni a pontosabb hatás- és feladatkörök. HR divízióvezetőként az első napokban az emberierőforrás-igény felmérésével, toborzással, kiválasztással és a divízióvezetőkkel való konzultációval foglalkoztam. Az első napokban a legnagyobb kihívást az jelentette, hogy kialakítsunk kommunikációs csatornákat, ahol a lelkes jelentkezők elérnek bennünket. Mivel a divízióvezetők nagyon leterheltek voltak, szükségszerű volt egy HR-es email címet létrehozni, ahol mi foglalkozunk a jelentkezők beléptetésével. Néhány nap után már nem tudtunk több embert fogadni, hiszen megszilárdultak az egyes munkafolyamatok és kialakult a végleges struktúra. Nagy kihívással néztünk szembe a jogi kérdéseket illetően, főleg a GDPR-ra kellett odafigyelnünk. A negyedik napot követően számtalan igény jött felém, többek között szervezetfejlesztés, képzések megtartása, szervezeti kultúra kialakítása. Ezért a HR divízióvezető-helyettes, Moroz Viki vette át tőlem a kiválasztási rendszer működtetését, én pedig tudtam koncentrálni az újabb HR területekre.

– Mi indított titeket arra, hogy belekezdjetek ebbe az egészbe?

Z. B.: – Őszintén? Fogalmunk sincsen. Bevallom, hogy egyhuzamban még soha nem dolgoztam ennyit – és ez az OKTONDI-nál mindenkire igaz. Az utóbbi hat napban nem volt idő gondolkodni, nem volt semmilyen racionális tényező, ami elindította ezt a kezdeményezést. Egyszerűen csináltuk, húztuk egymást felfelé, mert tudtuk, hogy nemes a cél. De a napokban végeztünk egy felmérést a tagjaink között és a legtöbben ezeket említették, mint motivációs tényező: „a nemes cél, a fiatalok összefogó ereje, hivatástudat, reformáló erő, segíteni vágyás”.

– Eddig – szombatig – 4559 tagot számlál az OKTONDI. Hogy alakul a résztvevő hallgatók összetétele szakok szerint?

Z. B.: – A szakok szerinti összetételt nem tudom megmondani. Az viszont biztos, hogy a tanárszakos hallgatók vannak a legtöbben. Illetve az IT Divízióban számlálunk nagyon sok hallgatót az ELTE Informatika Karáról, hiszen az egyetem vezetősége felkérte őket, hogy támogassanak minket a tudásukkal. Illetve rendkívüli megtiszteltetés, hogy nagyon sok tanár is felajánlja a segítségét a tananyagfejlesztésben.

– Milyen módon tudjátok segíteni a tanárok, diákok munkáját?

Z. B.: Létrehoztunk egy weboldalt, amelynek a fejlesztésén szinte megállás nélkül dolgozunk. Itt a tanárok, a diákok és a szülők is segítségre lelhetnek – megtalálhatók különféle tantárgyakhoz tartozó, osztályokra lebontott, válogatott segédanyagok; emellett a weblap egy személyre szabható oktatási modult is tartalmaz, amely segítségével könnyebbé tehető a kommunikáció és az egymás közötti fájlmegosztás. Ügyfélszolgálati funkcióval is rendelkezünk: itt anonim módon lehet kérdéseket feltenni, melyeket csapatunk a lehető legrövidebb időn belül megválaszol. A lehetőség adott a tananyaggal kapcsolatos kérdésekre – például ha valaki nem ért valamit és magyarázatra van szüksége –, valamint az oldallal kapcsolatos, technikai jellegű kérdéseket is itt fogadjuk. Továbbá van szakmai kommunikációs felületünk is – egy olyan fórum, melyen keresztül szakmai, módszertani kérdéseket vitathatnak meg a pedagógusok. Megtalálható még egy kérdőív a tanárok számára, hogy leírják pontos kéréseiket, elképzeléseiket. Végül a „További források” menüpont alatt olyan további felületek találhatóak meg rendszerezve, melyek segítségével szintén megkönnyíthetjük az otthontanulást.

– Hány iskolához szeretnétek eljutni? Van konkrét célkitűzés e tekintetben?

Z. B.: – Az összeshez!

– Mit gondolsz, ez a nagy létszámú csapat a járvány lecsengését követően is mobilizálható lesz a köznevelést segítendő?

Z. B.: – Ebben teljes mértékben biztos vagyok. Az OKTONDI-nál mindenkinek szívügye a közoktatás kérdése, legyen az online vagy offline. Ezen a területen pedig van hova fejlődni, amiért mi mindent meg fogunk tenni a járvány után is.

– Mi a végső célja a csoportnak?

Z. B.: – Jelenleg az elsődleges és legfontosabb küldetésünk a magyar online közoktatás segítése a diákok, tanárok és szülők számára. Ezt most a weblapon nyújtott szolgáltatásokkal tudjuk megvalósítani. Azonban nem titok, hogy hosszú távon gondolkodunk, hiszen egy nemes cél, a reformáló erő és az összetartás a csillagokig vezethet.