– Észak-Erdély ismételt elcsatolása óta, hatvannégy év után tavaly először közlekedett magyar felségjelű mozdony Erdélyben. Hogyan jutott eszébe a Székely gyors ötlete?

Hirdetés

– Gyimesbükkön, a történelmi Magyarország legkeletibb pontján, az ezeréves határnál áll egy vasúti őrház. A román tulajdonos már le akarta bontani, de Deáky András iskolaigazgató megvette tőle, és felajánlotta az önkormányzatnak. A Budakeszi Kultúra Alapítvány 2007-ben felkereste ezt az őrházat, és elhatározta, hogy megmenti az enyészettől. Ekkor kerültünk kapcsolatba, én a magam szerény eszközeivel támogattam ezt az elképzelést. A felújítás komoly társadalmi összefogással indult el. Mivel egy vasúti őrházról volt szó, úgy gondoltam, hogy nagyon jó lenne oda egy különvonattal elmenni. Ez lett a Székely gyors. Az utasok felcsíki falvakban szálltak meg, és a csíksomlyói búcsú mellett az őrház átadási ünnepségére is ellátogattak.

– Milyen volt a vonat fogadtatása?

– Páratlan és lélekemelő ünnepléssel fogadták Székelyföldön, végig az út mellett zászlóval integettek, köszöntőkkel, fúvószenekarral fogadták a vonatot, a gyimesbükki pályaudvaron már több ezren vártak bennünket. Az észak-erdélyi vasútvonalon, amíg Székelyföldig el nem érünk, főleg román többségű tájakon haladunk. A románok ugyanúgy megnézték a vonatot és nagyon tetszett is nekik. A bákói rendőrkapitány a román televízióban látta a gyimesbükki piros-fehér-zöld zászlóerdőt, a sok boldogan ünneplő, megindult embert, és megemelte a kalapját, azt mondta, hogy a magyarok csodálatosan, európai módon ünnepeltek. A résztvevők is nagyon élvezték az utazást, és a mostani út után is nagy volt az érdeklődés. Ezt jelzi az is, hogy már egy kétszer akkora vonattal, közel kilencszáz utassal, zarándokkal kelünk útra pünkösdkor.

Korábban írtuk

– A Székely gyors mellett régi Ikarus buszokat is indítanak.

– Magyarországon van még hét olyan farmotoros Ikarus, amely a szépségén túl a magyar ipari formatervezés egyik csúcsát is jelenti. A buszok tulajdonosai felújították ezeket, így műszakilag, esztétikailag is karbantartott járművekről van szó. Azért döntöttünk úgy, hogy buszokat is indítunk, mert a vonatra hamar elkeltek a jegyek, de a buszútra még lehet jelentkezni. Mivel a mai emberek kényelmesebb közlekedési eszközökhöz vannak szokva, tettünk egy próbautat, és az a tapasztalatunk, hogy teljesen élvezhető az utazás az Ikarusokkal is. Ezek nem lesznek zsúfolásig tele, kényelmesen lehet velük utazni, és a vonathoz hasonlóan a buszokon is idegenvezetők kísérik az utasokat.

– Milyen terveik vannak a jövőre nézve?

– Lehetséges, hogy jövőre már két vonatot indítunk, az egyik, a Székely gyors az észak-erdélyi, az Erdély expressz pedig a dél-erdélyi vasútpályán haladna, és Csíkszeredán találkoznának. Tervezzük a gyimesbükki programok kibővítését is. A helyiek egyre több támogatást megadnak, és egyre inkább magukénak érzik a rendezvényt. Reméljük, hogy Gyimesbükkön a következő években is lesz ilyen ünnepségsorozat, és ez segít majd nekik egy kis erőt adni, ez lehet a túlélés, a továbbélés záloga. Szeretném, ha nagyobb szerepet kapna a vasút az út során, hiszen például a Csíkszereda és Gyimesbükk közötti vasútvonal a történelmi Magyarország leginkább hegyvidéki jellegű vasúti pályája, amely olyan mérnöki bravúrokat őriz, hogy annak önmagában is csodájára lehetne járni. Örülnék, ha a zarándokok figyelme a vasút felé is fordulna kicsit, nagyon jó lenne, ha fölfedeznék ezt az értéket is.

Elek Nikolett

További információ:

www.szekelygyors.hu

www.indohaz.hu