Minden partra vetődött tengeri emlősben találtak mikroműanyagot Nagy-Britanniában.

Fotó: shutterstock.com, illusztráció

A kutatók összesen 50 olyan delfint, fókát és bálnát vizsgáltak meg, amely a Nagy-Britannia körüli vizekből vetődött partra. Minden állatban találtak legalább egy műanyagrészecskét – közölték a Scientific Reports című szaklapban.

„Az állatonkénti 5,5 darab viszonylag kis arány. Ez azt sugallja, hogy végül szervezetük kiválasztotta a műanyagot vagy az állatok visszaöklendezték” – mondta Sarah Nelms, az Exeteri Egyetem kutatója.

A mikroműanyagok azok a műanyagrészecskék, melyek öt milliméternél kisebbek. Az állatok közvetlenül a vízből vagy a zsákmányállatokon keresztül veszik fel szervezetükbe.

„Sokkoló, de egyáltalán nem meglepő, hogy minden állat vett fel a szervezetébe mikroműanyagot” – mondta Nelms.

A részecskéknek vagy az azokban lévő kémiai anyagoknak az állatok egészségére gyakorolt hatásának megismeréséhez további vizsgálatokra van szükség.

A talált műanyagrészecskék 84 százaléka ruházatból, halászhálóból vagy fogkefékből származó szintetikus rostokból áll. Más töredékek valószínűleg olyan tárgyakból származnak, mint például az élelmiszerek csomagolása és a műanyagpalackok.

A kutatók megállapították, hogy az állatok bélrendszere kevesebb részecskét tartalmaz, mint a gyomra. Valószínűleg ezen a területen akad meg először a műanyagrészecske. Megfigyelték továbbá, hogy azoknak a tengeri emlősöknek, amelyek fertőző betegségben pusztultak el, több műanyagrészecske volt az emésztőrendszerében.

„Nem vonhatunk le határozott következtetést ezen megfigyelésekből a lehetséges biológiai hatásaira. Még nagyon az elején járunk ezeknek a mindenütt jelen lévő káros anyagoknak a megértésében. De most már van egy mértékünk, melyhez mérhetjük a jövőbeli tanulmányokat” – mondta Brendan Godley, a tanulmány társszerzője.

A tengeri emlősök, például a bálnák, delfinek és fókák, a kutatók szerint fontos indikátorai a tengeri ökoszisztémák egészségének, különös tekintettel a környezetszennyezésre.