Hirdetés

A szerző izgatottan állt a színidirektor irodájában, és hallgatta az igazgató véleményét a műről, amit írt.

– Nos. Érdekes a darab. Az utolsó vacsora. Hm. Összegyűlnek az apostolok meg a vezetőjük, ez a… – belepillantott a kéziratba – Jézus. Érzelmek, feszültség, a tragédia előszele… De így nem lehet bemutatni.

Az író arcára csalódottság ült ki, közben azon töprengett, vajon túl klerikális-e, vagy éppenséggel nem eléggé az. Darázsfészekbe nyúlt, vagy inkább elcsépelt a téma?

– Nem tudom, mennyire szándékos – folytatta megrovóan az igazgató –, de a darabban csupa férfi szereplő van. Ez manapság abszurdum. Nekem jönne az esélyegyenlőségi hivataltól a sajtón át a feminista szervezetekig, az EU-ig és az ENSZ-ig mindenki. Esetleg – töprengett félhangosan – lehetne valamelyik apostol nő. Mondjuk Júdás Judit néven.

– Pont az áruló nő? Abból lenne még botrány!

– Igaz. Akkor Péter legyen Petra. Ő lelkileg labilis, extrovertált, végül mégis belőle lesz a pápa. Nagyot szólna. Vagy ott lehetnének a vacsorán a feleségek. A rockoperában is szerepel egy csomó női énekes. Például a Mária Magdolna, aki a Leonardo-festményen ott ül János helyén.

– Az apostolok nem lehetnek nők. Ez történelmietlen és teológiailag abszurd.

– Viszont ez egy színdarab. De ha az apostolok nem, akkor legyen Jézus nő.

– Jézus az Isten fia.

– A magyar nyelvben ez jelenthet nőt is. „Nézz ki, fiam Sára”, írja Arany. Voltak más nagy vallásalapítók is nők. Ott van például Buddha.

– Buddha férfi volt.

– Ilyet ne is mondjon – nézett körül idegesen a direktor. – Nem játszhatjuk el, és pont.

– De hát a színházban nagy sikerrel fut a Tizenkét dühös ember, abban is csupa férfi van.

Az igazgató a fejéhez kapott. Gyorsan tárcsázta a titkárságot.

– Mancika? A Tizenkét dühös embert levesszük a műsorról. Csupa férfi szerepel benne. Gyalázat…