Forró ősz elé néz az Európai Unió, az uniós intézmények és azok vezetői. Noha még két hét hátravan a hivatalos politikai szezonkezdetig, a közelmúlt eseményeiből már nagyrészt látható, hogy mik lesznek azok a témák, események, kihívások, amelyek a leginkább formálják majd az EU politikáját, és amelyekre az uniós vezetőknek választ kell adniuk az év hátralévő részében. A következő hónapokban kiderül, hogy képesek-e megugrani a lécet. Egy biztos, a szokásos brüsszeli bürokrata válaszok most nem – illetve most sem – lesznek elegendőek.

Nézzük elsőként az Európai Bizottságot. Több hete nyári szabadságon van az Ursula von der Leyen vezette testület. Az élet azonban nem állt meg sem az Euró­pai Unióban, sem azon kívül. Számos nyugat-európai országból növekvő számú Covid–19-megbetegedést jelentenek. Rekordnagyságú gazdasági visszaesést látunk több tagállamban. Ráadásul az unió keleti határainál, Fehéroroszországban turbulens belpolitikai fejleményeknek vagyunk a szemtanúi.

Hirdetés

A gyors, határozott és nem utolsósorban egységes politikai válasz azonban – hasonlóan az elmúlt években az eurózóna válságához vagy a migrációs krízishez – ezúttal is késik az Európai Bizottság részéről. A koronavírus-járvány kapcsán év elején egyszer már késve reagált a bizottság, és nem látszik, hogy tanult volna az akkori hibáiból. Európai szintű, egységes fellépés hiányában a tagállamok saját, illetve a kétoldalú tagállamközi segítségnyújtáson és koordináción alapuló válságkezelő megoldásokat alkalmaznak.

A járvány gazdasági-társadalmi következményeit kezelni hivatott helyreállítási alap keretrendszerét július végén elfogadták ugyan a tagállami vezetők, de félő, hogy az intézmények közötti politikai-kommunikációs küzdelem miatt még jó ideig nem látnak belőle pénzt az uniós polgárok. Ami a fehérorosz politikai helyzetet illeti, az Oroszországgal szembeni szankciók – amelyekről ma már mindenki látja, hogy kontraproduktívak voltak, hiszen Oroszországot nem kényszerítették politikája megváltoztatására, de az EU-tagállamok gazdasági szereplőit kiszorították az orosz piacról – után Fehéroroszországgal szemben készül az unió hasonlóakat kivetni.

Fotó: shutterstock.com
Fotó: shutterstock.com
Korábban írtuk

Az Oroszországgal szembeni rendszabályok kudarca tükrében csak bízni tudunk benne, hogy az EU szomszédságpolitikájában nem a büntetésé, hanem a partnerségé lesz a főszerep. Várhelyi Olivér szomszédság- és bővítéspolitikáért felelős biztos nyilatkozatai mindenesetre bizakodásra adnak okot.

Külpolitikai téren is keresi a helyét a bizottság. Az őszi politikai szezon kétségkívül kulcsfontosságú, az EU-ra nézve is komoly hatású eseménye a novemberben esedékes amerikai elnökválasztás lesz. Kimenetele nemcsak az EU kül- és kereskedelempolitikája, de értelemszerűen a nemzetközi világrend szempontjából is kiemelkedően fontos. A brüsszeli elit nem is rejti véka alá a véleményét: Donald Trump bukásának, a demokrata párti Joe Biden győzelmének örülne. Az elmúlt négy évben az Európai Bizottság látványosan nem tudott mit kezdeni Trump régi konvenciókat sutba dobó hozzáállásával. Az EU-nak, főképp az Európai Bizottságnak jelenleg nincs válasza az új világrend kihívásaira, hozzáállásában nem alakítója, csak követője a nemzetközi eseményeknek. Az EU vezetőit azonban, úgy tűnik, a mostani elnökválasztás kapcsán is a régi status quo visszaállításának vágya hajtja. Ki kell ábrándítani őket: nem fog visszatérni a Donald Trump előtti világ akkor sem, ha a fősodrú média által sztárolt Biden–Harris-páros nyeri meg a novemberi választást. Az EU, nem utolsósorban a Juncker–Tusk–Schulz-triónak köszönhetően, ma már nem az USA legfontosabb külföldi partnere. Az amerikai döntéshozók és külpolitikai stratégiák figyelme ma már sokkal inkább Ázsiára és a csendes-óceáni térségre irányul.

Kínával sem tudja igazán az EU, hogy mihez kezdjen, különösen az elmúlt hetek (évek) hongkongi eseményeinek tükrében. Ma tehát ott tartunk, hogy a világ három vezető katonai, politikai, gazdasági hatalmával – Egyesült Államok, Kína, Oroszország – kapcsolatban az uniónak nincsen egységes és világos, nem utolsósorban pedig végrehajtható külpolitikai és kereskedelmi stratégiája. Mindez rámutat az EU külügyi és biztonságpolitikai főképviselői tisztét a bizottság előző ciklusában betöltő, baloldali olasz Federica Mogherini, valamint a jelenleg e pozícióban lévő spanyol külügyminiszter, a szintén baloldali Josep Borell alkalmatlanságára.

Az Európai Bizottság vonatkozásában meg kell említenünk még a brexit kérdését, amelynek tárgyalásos, rendezett lezárására az előttünk álló bő négy hónap áll rendelkezésre. A Boris Johnson vezette kormány érthető módon nem hajlandó elfogadni a Brüsszelből diktált feltételeket. Az álláspontok azonban az elmúlt hetekben nem közeledtek, a tárgyalóasztal mindkét oldalán egyre gyakrabban hangzik el a megállapodás nélküli brit kilépés lehetősége.

Az Európai Parlament (EP) elmúlt egy éve a folytatódó útkeresésről szólt. Az intézmény látványosan nem találja a helyét az európai uniós társai között. Tehetetlenségét hangoskodással kompenzálja. Az EP politikai agendája mára jelentős átfedést mutat a progresszív-liberális politikai erők politikájával, céljaival. Politikai mellőzöttségét az EP politikai celebek, így például Greta Thunberg meghívásával igyekszik palástolni. Az EP pótcselekvése politikai-jogalkotási gáncsoskodásban, valamint egyes tagállamok, így Magyarország, folyamatos támadásában ölt testet.

Az EP kisebbségérzésének legújabb áldozata a jelek szerint az Európai Tanács júliusi ülésén az Európai Unió 2021–27 közötti, az állam- és kormányfők által jóváhagyott, többéves pénzügyi keretéről (MFF) és a helyreállítási alapról született megállapodása lesz. A támadás fő irányát a szószólók, így David Sassoli, az EP olasz baloldali elnöke és Dacian Cioloș, a Macron-párti, liberális Renew Europe képviselőcsoport román vezetője július végén kijelölték: még több klímavédelem, és még több kettős mérce. Noha az EP egyes elképzelései a többéves pénzügyi terv kapcsán még csak támogathatóak is lennének, a tagállami belügyekbe való kéretlen beleszólás elfogadhatatlan. Ne legyen kétségünk: szeptembertől újra előtérbe kerülnek az európai uniós források kifizetését politikai feltételekhez kötő hangok az EP-ben. Az EP baloldali és liberális képviselőcsoportjai az idén ősszel is számtalanszor elmondják majd, hogy melyek az európai értékek, és hogy a nemzetállamok Európájának hívei miért nem azokkal összhangban cselekszenek. Ezek a képviselők a jogállamiság gumicsontja mögé bújva számtalanszor kiáltanak majd diktatúrát, miközben szándékosan megfeledkeznek a saját országukban tapasztalt közjogi anomáliákról. Ősszel az Európai Parlament a főáramú média és az álfüggetlen NGO-k támogatásával mindent megtesz majd, hogy hazánkat is rossz színben tüntesse fel az európai politikai porondon.

A járvány egyetlen, pozitívnak nem igazán nevezhető hozadéka az EP szempontjából, hogy a szervezet elképzelései között feltűnt az egészségügyi szolgáltatások és rendszerek harmonizálása is, ami mögött felsejlik a burkolt tagállami hatáskörelvonás lehetősége.

Végezetül érdemes néhány szót az Euró­pai Tanácsról és a soros német elnökségről ejteni. Jól indult a német elnökség, ezt az állam- és kormányfők július 17–21. közötti ülésén elért megállapodás is mutatja. A kialkudott kompromisszumot ugyan többen az Európai  Tanács belga elnökének, Charles Michelnek tulajdonítják, de Angela Merkel – és a tanácsülésen vele tandemben mozgó francia elnök, Emmanuelle Macron – nélkül nem lehetett volna elérni. Merkel fellépése szükséges volt a „fukar négyek”, az EU közös költségvetését finanszírozó, döntően északi tagállamok agresszív követeléseinek leszerelésében.

Ez az ősz azonban Merkel politikai karrierjének búcsúfejezete is egyben, mivel már korábban világossá tette, nem indul a 2021-es választásokon. Az EU politikai színpadán így egyre kevesebb belpolitikai erővel a háta mögött kellene eredményt felmutatnia. Az utódlási harc máris megkezdődött. Elsőként a szocdemek jelentkeztek be a folytatásra: a jelenleg az alkancellári és a pénzügyminiszteri posztot betöltő Olaf Scholz személyében megnevezték a jövőre esedékes választásokon induló kancellárjelöltjüket. Noha valószínűsíthető, hogy a hír hallatán nem lett úrrá a pánik a CDU–CSU-koalíció tagjain, az is világos, hogy mostantól egyre inkább a Merkel utáni időszak várható személyi körére és politikai prioritásaira irányul majd a fő figyelem. Nyilvánvaló, hogy a kancellár uniós partnerei is már az utódlási harcot figyelik. Ilyen körülmények között pedig kérdéses, hogy a kancellárságából hátralévő hónapokban mennyire lesz képes Merkel integratív politikai szereplőként részt venni az unió előtt álló feladatok megoldásában.

Idén ősszel ez is kiderül majd!

A szerző az Alapjogokért Központ projektvezetője.