Az üzemeltető a Facebookon 65, az Instagramon pedig 243 hamis fiókról állapította meg, hogy hálózatba szervezve a Fazze nevű oroszországi hirdetési és marketingcéghez kapcsolódik. A céget egy ismeretlen ügyfél bízta meg a tevékenységgel.

Hirdetés

A fiókokban olyan félrevezető információk szerepeltek, amelyek kisebbíteni próbálták a két vakcina biztonságosságát. Volt olyan állítás is, miszerint az AstraZeneca oltóanyaga csimpánzzá változtatja az beoltottat. Az oroszországi reklámcég főleg indiai és latin-amerikai, kisebb részt egyesült államokbeli közönséget célzott meg a Facebookon, Instagramon kívül más közösségi oldalakon is – állítja a Facebook.

Az AP hírügynökség felhívja a figyelmet arra, hogy az orosz Szputnyik V vakcina riválisai a nyugati gyártmányúak, de a Facebook nem bocsátkozott annak találgatásába, hogy milyen cél állhat a lejárató kampány mögött.

A Facebook szerint a Fazze több országban megkeresett közösségi influenszereket azzal az ajánlattal, hogy fizetség ellenében ők is terjesszék a félrevezető információkat. Német- és franciaországi influenszerek magát az ajánlattételt hozták nyilvánosságra. Voltak olyan influenszerek, akik először ráálltak a kínált üzletre, de miután fény derült annak hátterére, törölték a hamis információkat.

Korábban írtuk

A hamis fiókok mellett a Facebook közlése szerint magát a Fazzét is kitiltotta platformjairól.

A Fazze akcióinak nem volt erős hatása a közösségi médiában, de a Facebook szerint figyelemreméltó, hogy influenszereket akart eszközül felhasználni. Nathaniel Gleicher, a cég biztonságpolitikai igazgatója szerint ez egy részletesen kidolgozott terv volt.