Fotó: shutterstock.com/Aleksandar Mijatovic
Hirdetés

Shamshadi szerint az is helytelen, a nők a képernyőn vörös színű italokat, szendvicseket vagy pizzát fogyasztanak, esetleg bőrkesztyűt viselnek.

Legutóbb a Namish streaming oldalon hetente megjelenő, iráni Pishgoo című beszélgetős műsorának legújabb epizódjában teljesen eltakarták Elnaz Habibi színésznő arcát. Ő ugyan beszélgetett Pejman Jamshidi műsorvezetővel, de csak a hangja volt hallható, a nézők pedig nem értették, hogy miért nem láthatják kedvencüket.

Nem véletlen tehát, hogy amikor az iráni diákok körében közvélemény-kutatásokat végző ISPA közzétette a legújabb felmérésének eredményeit, a megkérdezetteknek mindössze 42 százaléka említette az IRIB hálózatát hírforrásként, 41 százalékuk viszont az internetről és a közösségi oldalakról informálódik. A maradék 17 százalék előnyben részesítette a többi műholdas hálózatot, valamint a szájról-szájra terjedő híreket. Az ISPA korábbi felmérései alapján ez azt jelenti, hogy az irániak egyre kevésbé (a korábbinál 15,6 százalékkal kevesebben) figyelnek az állami média híreire.

Ráadásul egyre több színész és író is szóvá teszi az IRIB cenzúráját. Egy hónapja a Hamsayeh (Szomszédok) IRIB-tévésorozatban résztvevők nyilvános panaszt tettek a felső vezetők által kivágatott jelenetek miatt. A múlt héten egy Mahboubeh Balbasi nevű nő, akinek a férjét 2016 szeptemberében megölték Szíriában, azt állította, hogy az IRIB cenzúrázta a vele készített tévéinterjút.

Korábban írtuk

Szintén szeptemberben Bijan Birang, a kilencvenes évek egyik legnépszerűbb tévésorozatának producere, nyíltan elmondta a Farhikhtegan újságnak, hogy az IRIB igazgatói szeretik elnyomott szerepekben bemutatni a nőket, és szidták azokat a producereket, akik „túl sok teret engedtek a nőknek”. Ugyancsak szeptemberben Hamid Arun hírolvasó elveszítette az állását, miután kritizálta az iszlám Azad Egyetem egyik professzorának politikailag motivált menesztését.