Hussein Askary, a svédországi Belt and Road Institute alelnökének írása
Az amerikai hübrisz kínai nemezist eredményezett: a közösségi média Kínába történő kivándorlásának következményei
A TikTok kínai közösségi médiaalkalmazás január 19-én esedékes betiltása az Egyesült Államokban nagy hullámot indított el és soha nem látott számú amerikai közösségi médiafelhasználó, különösen a fiatalok „emigrálnak” más hasonló alkalmazásokhoz, de ezúttal a kínai szárazföldre. Ennek hatására sokan közülük közvetlen kapcsolatba kerültek a kínai netezőkkel, és saját szemükkel tapasztalták meg a fejlett, gyönyörű és kulturálisan fejlett Kína megdöbbentő valóságát, ellentétben azzal, amit az amerikai tömegmédia, agytrösztök, kormányzati és választott tisztségviselők mondtak nekik. A TikToknak 170 millió amerikai felhasználója van.Az eseményeknek ez a hihetetlenül ironikus fordulata nemcsak a Kína elszigetelésére és aláásására irányuló politika elavultságát mutatja, hanem az amerikai döntéshozók teljes tudatlanságát is. Arrogáns lépésük, hogy betiltják a TikTokot, visszafelé sült el. Az amerikai TikTok-felhasználók milliós nagyságrendben özönlöttek, hogy letöltsenek egy hasonló funkciókkal rendelkező kínai alkalmazást, bár annak nem voltak angol nyelvű utasításai, így kénytelenek voltak megpróbálni kitalálni, mit jelentenek a kínai számok. Ez a Xiaohongshu vagy Red Note nevű kínai alkalmazás egy népszerű kínai közösségi média és e-kereskedelmi platform. A kínai név szó szerint „Kis vörös könyvet” jelent, amelyet Mao Ce-tungnak, a Kínai Kommunista Párt egykori elnökének és a Kínai Népköztársaság alapítójának tulajdonítanak. Egyesíti a TikTok, az Instagram, a Pinterest és az online vásárlás élményét. A felhasználók életmódtartalmakat oszthatnak meg, termékeket fedezhetnek fel és vásárolhatnak közvetlenül az alkalmazáson belül.
A Red Note-ot januárban eddig legalább 3,7 millió alkalommal töltötték le és telepítették az amerikaiak, ami felülmúlja a tavalyi számokat.
Már most sok amerikai, akiket „TikTok-menekülteknek” becéznek, videókat posztol arról, hogy mennyire csodálkoznak azon, amit a kínai felhasználók általánosságban a kínai életmóddal, de a fejlett infrastruktúrával, a tömegközlekedéssel, az élelmiszerárakkal, az egészségügyi ellátással, a lakhatással és a kínaiaknak kínált kulturális tevékenységekkel kapcsolatban látnak. Ami ennél is fontosabb, hogy az amerikai tömegmédia és politikusok által kialakított kép, miszerint a kínaiak elnyomottak és lehangoló életet élnek, a feje tetejére állt, mivel azt látják, hogy a kínai polgárok nem csak örömüket fejezik ki a kínai élet felett, hanem büszkeségüket is. Sok amerikai felhasználó mélységes csalódottságát fejezi ki, amiért ilyen sokáig hazudtak nekik, és többet szeretnének megtudni, hogy saját maguk fedezzék fel a valóságot. Ezért sokan közülük megtanulnak néhány kínai alapkifejezést. Új barátokra tesznek szert Kínában, és alig várják, hogy többet tudjanak meg az országról. Szinte biztos, hogy amerikaiak ezrei, akiknek soha nem állt szándékukban Kínába utazni, most megragadják a vízummentes kínai utazások lehetőségét, és elutaznak, hogy még jobban ámuljanak, és beszámoljanak amerikaiak millióinak az általuk látott valódi Kínáról.
A hírek szerint a legnépszerűbb kínai azonnali üzenetküldő alkalmazás, a WeChat anyavállalata, a Tencent felkészült az amerikai „közösségimédia-menekültek” fogadására azzal, hogy a korábbi bonyolult, új fiók létrehozásával járó folyamat helyett megkönnyíti számukra a korábbi Facebook-fiókjukon keresztül történő regisztrációt. Világszerte sokan használják a WhatsApp üzenetküldő szolgáltatást, amelynek tulajdonosa a Meta Platforms, Inc., a Facebook és az Instagram tulajdonosa, amelynek alapítója és vezérigazgatója Mark Zuckerberg.
Kiderült, hogy az amerikai nagy közösségi médiaplatformok a nemzetbiztonság védelmének ürügyén tömeges megfigyelési művelet keretében megosztják a felhasználók adatait az amerikai hírszerző ügynökségekkel.
Az Egyesült Államok ugyanilyen ürüggyel tiltotta be a TikTokot, azt állítva mindenféle bizonyíték nélkül, hogy a vállalat és anyavállalata, a kínai székhelyű Bytedance felhasználói adatokat szolgáltat a kínai hatóságoknak, és azt propagandaeszközként használják az amerikai közvélemény befolyásolására.
Ami az USA-ból a Red Note-ba történő tömeges „kivándorlással” történt, az igazi kulturális ébredés, aminek a bekövetkezéséről az arrogáns amerikai vezetők nem is álmodtak. A görög mitológiában a „hübrisz” kifejezést a teljes büszkeség, az arrogancia, a tudatlansággal párosuló, a természeti törvényekkel vagy az istenekkel szembeszegülő cselekedetek leírására használják. Ezt általában végzetes megtorlással vagy „nemezissel” büntetik, amely fogalom a görög megtorlás istennőjétől, Nemeszisztől származik. A görög mitológia egyik híres példája Ikarosz bukása. Ő a mesterember Daidalosz fia volt. Ikarosz és Daidalosz Menosz király elől menekült el szárnyakkal, amelyeket Daidalosz madártollakból és madárfonalakból készített és méhviasszal rögzített. Szökés előtt Daidalosz figyelmeztette Ikaroszt, hogy ne repüljön túl közel a naphoz, mert a hő megolvasztja a viaszt. Ikarosz figyelmen kívül hagyta Daidalosz tanácsát és túl közel repült a naphoz, így a szárnyaiban lévő méhviasz megolvadt, Ikarosz pedig lezuhant az égből, a tengerbe zuhant és megfulladt.
Ha szankciókkal, vámokkal és tilalmakkal próbálják aláásni Kínát, az nem fogja megállítani Kína felemelkedését. Ironikus módon ezek negatívan hatnak magára az Egyesült Államokra. Bölcsebb lenne, ha az amerikai vezetők és az EU is együttműködne Kínával, és együtt emelkednének a saját népük érdekében, valamint a szegénység felszámolása, a világ stabilitásának és békéjének elérése érdekében.
(forrás)