Hirdetés
Fotó: MTI, szerk.

„Aláássa a tengeri mentés nemzetközi szabályrendszerét annak kriminalizálása, hogy a tengeren bajba került embereket szállító hajók olasz vizekre hajózhassanak” – jelentette ki Dominik Bartsch, az UNHCR németországi képviselője a dpa helyi hírügynökségnek.

„A tengeri mentés kötelessége évszázados intézmény, az független a veszélyben forgó emberek nemzetiségétől, vallásától, illetve anyagi helyzetétől” – mondta Bartsch.

„Megingatja a tengeri mentés egész rendszerét, ha egy bizonyos államban büntethetővé teszik a hozzáférést a biztonságos kikötőkhöz, ahelyett hogy megkönnyítenék azt ” – fűzte hozzá. Mint mondta, a mentőhajók számára nem lehetséges, hogy Líbiába vigyék az embereket, mert ott számukra nincs biztonságos kikötő.

Az Orvosok Határok Nélkül (MSF) nevű segélyszervezet szerint a olasz kormány szigorú bevándorlási politikája miatt nőtt a halálozások száma a Földközi-tengeren. Az elmúlt egy évben legalább 1150 menedékkérő fulladt meg a térségben – közölte az MSF.

A Matteo Salvini olasz belügyminiszter nevét viselő, kedden elfogadott biztonsági csomag a többi között növeli a tárcavezető hatáskörét. Salvini szerdán védelmébe vette a szabályozást a jogvédőkkel és az olasz ellenzéki hangokkal szemben. „A lezárt kikötők emberéletek mentését jelentik. Nyílt kikötők viszont vérfürdőt jelentenek” – írta a Facebookon. „A tengeren menekülés közben életüket vesztettek száma 2017 azonos időszakához képest megfeleződött. Büszke vagyok arra, hogy emberéletek ezreit sikerült megmenteni azzal, hogy kevesebb menedékkérő kel útra” – fűzte hozzá.

A szabályozás értelmében tízezertől ötvenezer euróig terjedő bírságot vethetnek ki az olasz hatóságok azokra a civilhajókra, amelyek felszólítás ellenére megsértik az olaszországi felségvizekre történő belépés tilalmát. A bírságot a hajó kapitányára, üzemeltetőjére vagy tulajdonosára vetik ki. Ha ugyanaz a hajó egymás után többször megsérti az előírásokat, a vízi járművet az olasz hatóságok a bírságon túl le is foglalják.