Fotó: MTI/EPA/Robert Ghement
Hirdetés

Románia története tragikomikus, abszurd életképek sorozata. Ha élne, nem győzné színpadra állítani őket a nagy román dráma- és vígjátékíró, Ion Luca Caragiale.

Hazaküldték a román harckocsikat

Október végén leállt a távfűtés Temesváron, miután a németországi székhelyű nemzetközi energetikai multi, az E.ON az önkormányzati távfűtési vállalat, a Colterm csődje miatt elzárta a gázcsapot. A város cégét csak a távhő díjának megduplázása menthette volna meg, ezt viszont a lakóközösségek elutasították. Ennek következtében közel 60 ezer háztartás és több kórház is fűtetlenül maradt. Az egészségügyi intézmények a légkondicionáló berendezésekkel próbálják melegen tartani a kórtermeket.

Ez annál kétségbeejtőbb, mivel Temesvár Románia koronavírus által leginkább fertőzött nagyvárosainak egyike. A járványügy egyébként is szemlátomást kicsúszott a bukaresti vezetés kezéből, a kórházak Covid-osztályai telítettek, számos intézményben a folyosón, akár földre dobott matracokon fekszenek az ellátatlan betegek.

A romániai autópálya-építések sem nevezhetők sikertörténetnek. Amint arról lapunk korábban beszámolt (Végtelen bohózat, Demokrata, 2021. március 31.), 2015-ben az a szégyen esett meg, hogy a rossz minőségű kivitelezés miatt vissza kellett bontani egy közel 30 kilométeres szakaszt, és így az év végére kevesebb sztrá­dája lett Romániának, mint amennyi az év elején volt.

Korábban írtuk

És még egy kis román abszurd: hazaküldték a besztercei 812-es gyalogos­zászlóalj harcjárműveit októberben a németországi Green Griffin 21 NATO-hadgyakorlatról, mert mind a 12 harckocsiból ömlött a gázolaj.

Nem élt egy évet

Jelenleg éppen hónapok óta húzódó kormányválság teszi köznevetség tárgyává az országot. Ennek előzménye, hogy 2019-ben a posztkommunista Szociáldemokrata Párt (PSD) elnökét, Liviu Dragneát korrupciós bűncselekmények miatt 3 év szabadságvesztésre ítélték, aminek következtében összeomlott a 2016-os választás nyomán a Liberálisok és Demokraták Szövetségével (ALDE) alkotott koalíció. A Bukarestben szokásos átmeneti megoldások után tavaly decemberben tartottak választást rekord­alacsony, mindössze 31 százalékos részvétellel, ezt a posztkommunisták megnyerték ugyan, de parlamenti többséget a soviniszta húrok pengetésétől sosem idegenkedő Nemzeti Liberális Párt (PNL), a Romániai Magyar Demokrata Szövetség (RMDSZ) és a globalista-liberális, a magyarországi Momentum által kampányolással támogatott Mentsétek meg Romániát (USR) nevű párt tudott összekalapálni, így e három alakított kormányt a PNL színeit képviselő Florin Cîțu vezetésével. Alig 9 hónap után azonban felbomlott a koalíció, miután a miniszterelnök az USR ellenkezését figyelmen kívül hagyva döntött az RMDSZ által kezdeményezett 50 milliárd lejes (mintegy 3500 milliárd forintnyi) infrastruktúra-fejlesztési programról, ráadásul eltávolította a globalista-liberális párt által delegált Ion Stelian igazságügyi minisztert. Az USR a miniszterelnök leváltását és új kormányfő jelölését követelte a PNL-től, ám ez nem történt meg, ezért a párt miniszterei kiléptek a kormányból.

Klaus Iohannis államfő ezután egy katonatisztet, Nicolae Ciucă tartalékos tábornokot, korábbi védelmi minisztert bízta meg kormányalakítással, ám a PNL és az RMDSZ kisebbségi kormányzást célzó erőfeszítései zátonyra futottak, a PSD bizalmatlansági indítványt terjesztett elő, amit a parlament mindkét háza a szükségesnél jóval több szavazattal támogatott. Ciucă múlt héten visszaadta megbízatását, a PNL azonban nem mondott le terveiről, és múlt hét óta a PSD-vel kötendő nagykoalíció irányában tapogatózik. Ha a tárgyalások eredményesek lesznek, az azt jelenti, hogy a következő kormánynak az RMDSZ nélkül is kényelmes parlamenti többsége lesz, és az USR is ellenzékben találja magát.

Közbelép a mélyállam

A mostani válság előre hozott választáshoz is vezethet, de ha tippelni kell, mégis a két nagy párt, az egymással máskülönben kibékíthetetlen ellentétben álló PNL és a PSD nagykoalíciójára tennénk nagyobb tétet. Előbbi a két világháború közötti Románia regáti kultúrájában gyökerezik, utóbbi a kommunista diktatúra utódpártja. Két eltérő hagyomány és világlátás, ez azonban nem akadályozta meg, hogy a két nagy párt 2012 és 2014 között a bizonyítottan szekuritátés múltú Dan Voiculescu által vezetett, nevével ellentétben karakteresen baloldali Konzervatív Párttal (PC) együtt Szociálliberális Unió néven közösen kormányozzon.

Közös ugyanis a hatalomtechnikai módszertan, a sajátosan román politika kultúra, ha lehet egyáltalán ebben az összefüggésben használni ezt a fogalmat.

És közös az is, hogy a mindenkori bukaresti kormány mozgásterét a kaotikus román belpolitikában mégis kizárólagos stabilitást és állandóságot jelentő, a hadseregre és a titkosszolgálatokra támaszkodó mélyállam szabja meg. Ennek rendszereken, kormányokon átívelő történelmi célja az etnikailag és kulturálisan homogén Nagy-Románia megteremtése és megőrzése. Stefano Bottoni történész, a román belpolitika és történelem avatott ismerője októberben így nyilatkozott a balkáni folyamatokkal foglalkozó Balk.hu elemzőportálnak: „Romániában hagyományosan nagyon erősek az állambiztonság és nemzetbiztonsági struktúrák, a két világháború között és a kommunizmus idejében is azok voltak. Az elmélet szerint ezek alkotják az államapparátus gerincét, amelyet nem lehet összetörni, és ez egy olyan hálózat, amely gyakorlatilag működteti az egészet, és megvan a maga agendája, a saját elképzelése a világról. […] Az ideológiája a román államépítésen nyugszik, amely lendületet kapott az első világháborús területi megnagyobbodások után.”

Mindennek érvényesítésére a mélyállam következetesen igyekszik kihasználni az ország geopolitikai helyzetét és adottságait a Fekete-tengeri kikötőktől a dél-romániai olajmezőkig. Ennek tudható be, hogy a hagyományosan Oroszország-ellenes Bukaresttel igencsak elnézőek Washingtonban, Brüsszelben és a NATO-vezérkarban is.

A miniszterelnökökhöz hasonlóan az ország államfői sem lehetnek önjárók; aki megpróbálja, pórul jár. Ceaușescu elhatalmasodó őrülete kínos teherré vált a nemzetközi közvélemény előtt, ezért 1989-ben katonai puccs buktatta meg látványos lejátszástechnikával. A szitává lőtt pártfőtitkár árnyékából előlépő Ion Iliescu 1990 és 1996 között, majd 2000-től 2004-ig volt Románia államelnöke, kommunista szocializációjából adódóan fegyelmezetten képviselte a nemzet- és államépítő román mélyállam érdekeit, ezért a marosvásárhelyi magyarellenes pogromot, valamint a valódi rendszerváltást követelő tüntetéseket vérbe fojtó 1990-es bukaresti bányászjárást is elnézték neki a nyugati politika alakítói. 1996 és 2000 között mintegy üzemi balesetként egy kívülálló, ráadásul konzervatív, polgári attitűdű tudós, Emil Constantinescu került az államfői székbe. Róla írta egy nemrégi Facebook-bejegyzésében Vladimir Tismăneanu politológus, a kommunista diktatúra bűneit vizsgáló bizottság egykori vezetője „…úgy lépett ki a politikai játékból, hogy kijelentette: legyőzte őt a rendszer. Pontosabban a szolgálatok”.

2004 és 2014 között az extravagáns egykori hajóskapitány, Traian Băsescu volt a Cotroceni-palota lakója. Ő úgy hitte, ellenőrzi a szolgálatokat, de „ez csak vágy volt, nem a valóság”, állítja említett bejegyzésében Tismăneanu. Úgy látja: az elnöki szerepet színpadias hiúsággal játszó Klaus Iohannist viszont „nem győzték le a szolgálatok, mert az ő emberük volt”.

Ebből pedig következik, hogy garantáltan olyan kormányzati felállás tető alá hozásában segédkezik, amely megfelel a mélyállam és a nyugati „használhatóság” feltételeinek. Utóbbihoz viszont előbb-utóbb véget kell vetni a kormányzati bohózatnak, és együttműködésre kényszeríteni a belpolitikai ellenfeleket.