A robbanás helyszínét egyelőre nem lehet megközelíteni, működésképtelenné vált a helyi szivattyútelep, és bár a blokkolószelepek működésbe léptek, mégis szivárog a vezeték. Amely amúgy a háború kirobbanása óta nem üzemel, de a csövekben még mindig nagy mennyiségű ammónia található. Volodimir Zelenszkij elrendelte a lakosság kimenekítését a területről a sűrű, maró füst miatt, ugyanis a műtrágya előállításához nélkülözhetetlen ammónia rendkívül mérgező gáz.

Hirdetés

A Togliatti–Odessza cső 2470 kilométeres ammóniavezeték, a leghosszabb ilyen létesítmény a világon, amely Oroszországon, valamint az ukrajnai Luhanszkon, Harkivon, Zaporizzsján, Dnyiprón, Mikolajiv, Herszon és Odessza régiókon keresztül szállít vegyi anyagot, folyékony ammóniát egészen az odesszai Pivdennij kikötőben található üzembe, ahonnan Európába, Ázsiába és az USA-ba exportálják. A vezetéken a háború kezdetekor leállították a szállítást, de Moszkva többször szorgalmazta, hogy indítsák újra, sőt ehhez kötötte a fekete-tengeri gabonafolyosó megnyitását. A 2022. július 22-én az Egyesült Nemzetek Szervezete és Törökország közvetítésével létrejött fekete-tengeri gabonaexport-megállapodás humanitárius folyosó biztosítását eredményezte a térségben, amelyen az ukrajnai gabonát szállító hajók közlekedhetnek. Az egyezmény három ukrán kikötőből – Odesszából, Csornomorszkból és Pivdennijből – garantálja a biztonságos exportot.

Moszkva részéről a Togliatti–Odessza ammóniavezeték újraindítása volt az egyik fő feltétele a gabonafolyosó-szerződés meghosszabbításának tavaly november végén. Oroszország ezen keresztül ugyanis ammóniát exportálhatna évi kétmillió tonna kapacitással, ami a világ műtrágyaexport-piacának körülbelül 13 százalékát teszi ki. Piaci források szerint a vezeték üzemének újraindítása Oroszországnak 2,4 milliárd dollár export-, Ukrajnának pedig százmillió dolláros tranzitbevételt hozhat.

De miért nem indult meg azóta sem az ammóniaszállítás? A fekete-tengeri gabonafolyosó novemberi meghosszabbításakor az orosz fél üdvözölte, hogy sikerült megoldani a Hollandia és Lettország kikötőiben veszteglő mintegy 500 ezer tonna műtrágya elszállítását, miután több mint egy éve tárolták ott, és végre Afrika legszegényebb országaiba szállíthatják az ENSZ jótékonysági programjának részeként. Ez azonban továbbra sem nyugtatta meg Moszkvát, és az orosz képviselők minden tárgyaláson követelték, hogy indítsák újra az ammóniaexportot az odesszai kikötői üzemen keresztül. Hangsúlyozták, hogy ez nélkülözhetetlen a mezőgazdasági alapanyag-ellátás szempontjából, hiszen olcsó földgázával Oroszország az egyik legnagyobb ammóniaexportőr, és a világ ammóniás műtrágyáinak akár egyharmadát állítja elő.

Korábban írtuk

Az odesszai üzem két funkciót ötvöz: egyszerre tud importammóniából vagy földgázból saját nitrogénes ásványi műtrágyát előállítani, valamint a Togliatti–Odessza vezetékről folyékony ammóniát szivattyúzni gázszállító tartályhajókba. Az átrakodási kapacitás évi 2,6 millió tonna. A hónapokon át tartó sikertelen tárgyalások ellenére Oroszország idén májusban is beleegyezett a gabonafolyosóról szóló szerződés két hónapos meghosszabbításába, de közölte, hogy a kezdeményezés leáll, ha nem teljesül az orosz gabona- és műtrágyaexport előtt álló akadályok leküzdésére irányuló megállapodás.

A most felrobbantott Togliatti–Odessza ammóniacső üzemeltetője az Ukrhimtranszammiak ukrán állami vállalat, amelynek honlapja tegnap, szerda este óta nem működik. Sokat elárul azonban az egy évvel ezelőtt éppen június 7-én megjelent cikk azzal kapcsolatban, hogy Kijev miért nem tartja jó ötletnek Oroszország küzdelmét az ammóniavezetékért. Idézet:

„Oroszország számára rosszul végződhet a harc a Togliatti–Odessza ammóniavezetékért, amelyen keresztül az agresszor orosz ammóniát exportált az odesszai kikötői üzemen keresztül más országokba. Az ammóniavezeték Odesszához kötődik, és Oroszország számára ez az egyetlen lehetőség az exportra. Az elmúlt évek ammóniaexportjának volumene és mennyisége valóban nagyon nagy volt. De Oroszországnak meg kell értenie, hogy az ammóniacső esetében ez meglehetősen kockázatos játék lehet számukra. Mert a mi katonaságunk, amíg el nem foglalják a csövet, dönthet és felrobbantja – magyarázta a szakértő.”

Kijev a háború kitörése előtt többször is leállította az ammóniaszivattyúzást: 2016-ban és 2017-ben szüneteltették a tranzitot, és fontolóra vették a vezeték ukrán részének befagyasztását. Az összes ammónia, amely a csövön keresztül megy át, Oroszország legnagyobb vegyi üzeme, a Togliatti Azot tulajdona. Amikor a szállítás a háború kitörésekor leállt, akkor leállt Togliatti Azot legtöbb egysége is. A kérdés így már nem annyira az, kinek állhatott érdekében az ammóniavezeték felrobbantása, hanem inkább az, hogy mi lesz a gabonaegyezménnyel.