Fotó: Piotrwoz/Shutterstock.com
Hirdetés

Apostolos Tzitzikostas közlekedési biztos a héten világosan fogalmazott: újra kell értékelni az uniós kikötők biztonságát és alaposan meg kell vizsgálni a külföldi jelenlétet. Az Európai Bizottság szigorúbb ellenőrzést sürget a kritikus közlekedési infrastruktúrák külföldi tulajdonosai felett – ezt az irányt támogatja az Európai Parlament szociáldemokrata frakciója is.

Bár Kína neve hivatalosan nem hangzott el, az üzenet egyértelmű. Simon Van Hoeymissen, a belga Királyi Honvédelmi Intézet kutatója szerint a megfogalmazás világosan utal a fokozódó pekingi befolyására. A kínai óriásvállalatok – mint a COSCO, a China Merchants és a hongkongi Hutchison – olyan mértékben vannak jelen, ami már nemzetbiztonsági kérdéseket is felvet.

Ana Miguel Pedro, a néppárt portugál EP-képviselője szerint a COSCO nem piaci szereplőként viselkedik, hanem a Kínai Kommunista Párt direktívái szerint jár el.

„Ez nem csupán gazdasági, hanem stratégiai veszélyforrás is” – fogalmazott.

Korábban írtuk

Egy friss, a varsói Keleti Tanulmányok Központja által készített jelentés szerint az, hogy Oroszország megtámadta Ukrajnát, valamint Kína Moszkva melletti, kimondott-kimondatlan kiállása csak fokozta az uniós kikötők biztonsága körüli félelmeket.

A lengyelországi Gdynia Container Terminal példája különösen aggasztó – írja a Politico. A Hutchison nevű cég immár két évtizede tulajdonos a terminálban, amelynek közvetlen szomszédságában található egy haditengerészeti bázis, egy hajógyár, és a lengyel haditengerészet elit egységeinek főhadiszállása is. A lengyel kormány ezért a terminált kritikus infrastruktúrának minősítette, amelynek működtetője köteles szorosan együttműködni az állammal.

A terminálban akár tulajdonosváltás is bekövetkezhet: a Hutchison egy 23 milliárd dolláros, globális eladási tárgyalássorozatban vesz részt, amely 14 európai létesítményt is érintene, és amelyben a potenciális vásárló egy, a BlackRockhoz tartozó konzorcium, ám a megbeszélések márciusban Peking beavatkozása miatt megrekedtek.

Ana Miguel Pedro szerint „ha akár egyetlen kikötő is sebezhetővé válik egy külföldi hatalom előtt, az egész unió biztonsága veszélybe kerül”.