Fotó: MTI/AP
Vlagyimir Putyin orosz elnök aláírja egy autó motorháztetejét a Mercedes új gyárának ünnepélyes megnyitóján. Hátul balról a második Dieter Zetsche, a Daimler AG igazgatótanácsának elnöke, a Mercedes-Benz Cars vezetője, mellette középen Peter Altmaier német gazdasági miniszter
Hirdetés

A stuttgarti autóvállalat tegnap megnyitotta első Mercedes-gyárát Moszkva közelében, számolt be róla a Stuttgarter Nachrichten. A 250 millió eurós beruházásból felépített gyár a Moszkvától mintegy 50 kilométerre lévő Jeszipovóban található, ahol a jövőben 85 hektáros területen gyárt majd a Daimler.

A megnyitón, a várakozásoknak megfelelően, Vlagyimir Putyin is jelen volt. Jelenléte alátámasztotta azt a nem mindennapi lépést, amelyet a Daimler tett ebben nehéz gazdasági és politikai szituációban. Abban az időszakban, amikor az Európai Unió és az USA újabb és újabb szankciókat vet ki Oroszországra agresszív Ukrajna-politikája miatt, az oroszok és a németek is fordulópontként tekintenek a gyárnyitásra. 

„Véleménykülönbségeink a nagy külpolitikai kérdésekben továbbra is fennállnak, de a német munkavállalók érdekében együttműködünk” – nyilatkozta Peter Altmaier szövetségi gazdasági miniszter, aki a gyár megnyitását „bizalomnövelő intézkedésnek” nevezte. 

„A gyár javítani fogja az orosz autóipar kompetenciáit, valamit kielégíti az orosz vásárlók igényeit” – emelte ki a beszédében Vlagyimir Putyin. 

A vállalat tíz évig lehet adómentes Oroszországban, valamint az állam ezentúl már adhat megrendelést a „Mercedes made in Russia” fémjelzésű modellekre. (Egy Oroszországban hatályos törvény szerint az állami közigazgatás csak olyan autókat rendelhet, amelyeket Oroszországban gyártottak.) 

A tervek szerint az új jeszipovói gyár szalagjairól az összeszerelés, hegesztés és lakkozás után évente 25 ezer autó fog legördülni. Kezdetben az E-osztály modelljeivel indul a gyártás, de később a GLC, GLS és a GLE modelleket is itt szerelik majd össze. Ezek a modellek különösen a gazdagabb réteg és a kormánytagok között kedveltek. 

Habár az év elején megemelkedett általános forgalmi adó miatt a vásárlóerő valamivel csökkent, az SUV típusokat még mindig sokan veszik. Oroszország a Daimler számára fontos felvevőpiacot jelent, amit az is jelez, hogy tavaly mintegy 40 ezer gépjárművet adtak el az országban, amely enyhe növekedést jelentett az előző évhez képest. Idén szintén pozitív változást várnak az piacon, annak ellenére, hogy a mai napig sokak úgy gondolják, az az igazi Mercedes, amit Németországban gyártottak.